Kryzys to nie powód, by oszczędzać na kosztach utrzymania budynku

Kryzys nie może być usprawiedliwieniem dla pogorszenia standardu zarządzania obiektem i komfortu czy bezpieczeństwa klientów - mówi Roman Skowroński, dyrektor ds. rozwoju CEFIC

Publikacja: 16.06.2009 07:05

Kryzys to nie powód, by oszczędzać na kosztach utrzymania budynku

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

[b]Rz: Czy można ograniczyć wydatki związane z utrzymaniem czystości?[/b]

[b]Roman Skowroński:[/b] W racjonalnie zarządzanym centrum handlowym nie może być mowy o oszczędzaniu na takich usługach. Oczywiście stałym elementem zarządzania powinna być optymalizacja kosztów. Ale obniżanie uzasadnionych wydatków zawsze wiązałoby się z pogorszeniem jakości usług świadczonych na rzecz klienta. Dobry zarządca nie może sobie na to pozwolić.

[b]Ale chyba najłatwiej w razie konieczności zwalnia się sprzątaczki? [/b]

To nie wchodzi w grę, żeby w związku z dekoniunkturą zmniejszać liczbę pracowników ochrony czy personelu sprzątającego, jeżeli dotychczas liczba ta była optymalna, a nie za wysoka. Kryzys nie może być usprawiedliwieniem dla pogorszenia standardu zarządzania obiektem i komfortu czy bezpieczeństwa klientów. Być może da się nieco zaoszczędzić np. na środkach czystości, ale nie na obsłudze. Natomiast jeśli spadną koszty zewnętrzne, np. koszty pracy, na pewno wpłynie to także na obniżenie naszych kosztów związanych z zarządzaniem.

[b]Co powinno być decydujące przy wyborze firmy do sprzątania?[/b]

Większość podstawowych funkcji serwisowych, takich jak sprzątanie, sprawy techniczne czy ochrona, jest outsourcingowana. My także kupujemy na zewnątrz usługi sprzątania i inne. Wybierając firmę zewnętrzną, bierzemy pod uwagę jakość świadczonych usług oraz cenę, która wcale nie musi być najniższa; ma być odpowiednia w stosunku do jakości.

[b]Na jak długo podpisuje się umowy z firmami sprzątającymi?[/b]

Umowy są zazwyczaj zawierane na czas nieokreślony, a ceny gwarantowane na 12 miesięcy. W umowie określony jest zakres usługi. Na przykład jest ustalane, że elewacja ma być czyszczona od zewnątrz i wewnątrz określoną ilość razy w roku, a przeszklenia w wejściach, okna od wewnątrz lub miejsca narażone na zabrudzenie – w zależności od potrzeb, nawet codziennie. Zazwyczaj usługa sprzątania i mycia elewacji zlecana jest jednej firmie, gdyż czynności te się uzupełniają.

[b]Rz: Czy można ograniczyć wydatki związane z utrzymaniem czystości?[/b]

[b]Roman Skowroński:[/b] W racjonalnie zarządzanym centrum handlowym nie może być mowy o oszczędzaniu na takich usługach. Oczywiście stałym elementem zarządzania powinna być optymalizacja kosztów. Ale obniżanie uzasadnionych wydatków zawsze wiązałoby się z pogorszeniem jakości usług świadczonych na rzecz klienta. Dobry zarządca nie może sobie na to pozwolić.

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne