[b]Rz: Czy można ograniczyć wydatki związane z utrzymaniem czystości?[/b]
[b]Roman Skowroński:[/b] W racjonalnie zarządzanym centrum handlowym nie może być mowy o oszczędzaniu na takich usługach. Oczywiście stałym elementem zarządzania powinna być optymalizacja kosztów. Ale obniżanie uzasadnionych wydatków zawsze wiązałoby się z pogorszeniem jakości usług świadczonych na rzecz klienta. Dobry zarządca nie może sobie na to pozwolić.
[b]Ale chyba najłatwiej w razie konieczności zwalnia się sprzątaczki? [/b]
To nie wchodzi w grę, żeby w związku z dekoniunkturą zmniejszać liczbę pracowników ochrony czy personelu sprzątającego, jeżeli dotychczas liczba ta była optymalna, a nie za wysoka. Kryzys nie może być usprawiedliwieniem dla pogorszenia standardu zarządzania obiektem i komfortu czy bezpieczeństwa klientów. Być może da się nieco zaoszczędzić np. na środkach czystości, ale nie na obsłudze. Natomiast jeśli spadną koszty zewnętrzne, np. koszty pracy, na pewno wpłynie to także na obniżenie naszych kosztów związanych z zarządzaniem.
[b]Co powinno być decydujące przy wyborze firmy do sprzątania?[/b]