Czy spółdzielnia musi stosować postępowanie administracyjne

Publikacja: 04.04.2011 14:40

Czy spółdzielnia musi stosować postępowanie administracyjne

Foto: www.sxc.hu

Czy spółdzielnię mieszkaniową obowiązuje

rozporządzenie Rady Ministrów z 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków

? Zarząd spółdzielni jest zdania, że wszelka korespondencja powinna być przyjmowana na dziennik, lub wysłana tradycyjną pocztą, ponieważ spółdzielnia nie jest urzędem.

- W.H.

Co do zasady spółdzielnia ma rację. Jak czytamy w § 1 ust. 1 rozporządzenia, o którym pisze czytelnik, reguluje ono  organizację przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków, składanych do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego oraz organów samorządowych jednostek organizacyjnych. Spółdzielnia mieszkaniowa nie mieści się w tym katalogu, gdyż jest  dobrowolnym zrzeszeniem osób, którego celem jest wspólna działalność gospodarcza w interesie swoich członków. Tak wynika z art. 1 § 1 ustawy z 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze.

Wprawdzie § 1 ust. 2 rozporządzenia stanowi , że jego przepisy stosuje się również do skarg i wniosków składanych do organów organizacji i instytucji społecznych, ale tylko wtedy, gdy pozostają one w związku z wykonywanymi przez te organizacje i instytucje społeczne zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.

To powtórzenie regulacji z art. 221 § 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego. Przepis ten jasno wskazuje, że petycje, skargi i wnioski mogą być składane do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.

Jakie zatem zasady wiążą spółdzielnię mieszkaniową przy przyjmowaniu i rozpatrywaniu wniosków i skarg? Jeśli chodzi o wnioski i skargi członków spółdzielni, to takie, które spółdzielcy sami przyjęli w statucie spółdzielni. To on powinien określać jak ma być przyjmowana korespondencja, ile czasu ma organ spółdzielni na odpowiedź. Takie wnioski można wysnuć z lektury art. 5 § 1 prawa spółdzielczego i art. 8 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Natomiast żadne przepisy nie regulują trybu ani terminów  rozpatrywania przez spółdzielnię spraw, skarg i wniosków od osób niemających statusu członka spółdzielni. Jeśli np. nie mogą doczekać się od spółdzielni odpowiedzi na swoje pismo, przysługuje im jedynie droga cywilnoprawna (pozew).

Zobacz nasz poradnik » Jakie prawa ma spółdzielca

 

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"