Każda spółdzielnia ma obowiązek udostępnić określone dokumenty. Niektóre z nich mają strony internetowe, na których zamieszczają statuty, regulaminy, uchwały i protokoły z obrad organów spółdzielni. Wówczas sprawa jest prosta. Nie ruszając się z domu, spółdzielca może zapoznać się z interesującymi go dokumentami oraz je wydrukować.
Nie wszystkie spółdzielnie jednak mają takie strony. Co wtedy? Zawsze można przyjść do administracji spółdzielni. Część dokumentów można tylko obejrzeć i zrobić notatki. Wolno także czasami na miejscu kserować. Część spółdzielni udostępnia dokumenty do wglądu bez możliwości ich darmowego skopiowania, skanowania albo fotografowania.
Pamiętaj!
Warto zapytać w administracji spółdzielni, czy ma regulamin udostępniania dokumentów. Określa on, jak powinien wyglądać wniosek i co musi zawierać, ile kosztuje kserowanie żądanych dokumentów i ile czasu ma spółdzielnia na ich przygotowanie.
Ile to kosztuje
Koszt sporządzenia odpisów i kopii dokumentów, z wyjątkiem statutów i regulaminów uchwalonych na podstawie statutu, pokrywa ten członek spółdzielni, który występuje z wnioskiem o ich udostępnienie (art. 81 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).