Ulepszenia w wynajętym lokalu: jakie wydatki musi zwrócić wynajmujący

Gdy najemca lokalu chce wprowadzić w nim ulepszenia (np. zainstalować centralne ogrzewanie), powinien podpisać z wynajmującym umowę określającą sposób rozliczenia nakładów na te ulepszenia

Publikacja: 21.09.2012 12:40

Rozliczenie ulepszeń w wynajmowanym lokalu jest bardzo ogólnikowo uregulowane w przepisach. Szczegół

Rozliczenie ulepszeń w wynajmowanym lokalu jest bardzo ogólnikowo uregulowane w przepisach. Szczegółowe kwestie powinny być zapisane w umowie między wynajmującym a najemcą.

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Jestem najemcą lokalu należącego do Gminy. Wykonałem w nim instalację c.o. wraz z przyłączem gazowym. Wystąpiłem o pomniejszenie czynszu o koszt przyłącza i instalacji. W urzędzie dowiedziałem się, że nie można odliczyć kosztów związanych z projektem instalacji oraz uzgodnieniem z ZUDem. Moje pytanie brzmi: jakie koszty mogę przedstawić w Urzędzie w celu pomniejszenia czynszu? Albo w jakich ustawach szukać pomocy?

– pyta czytelnik

Czytelnik dokonał w wynajmowanym lokalu tzw. ulepszenia, o którym mówi art. 6d ustawy z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz art. 676 kodeksu cywilnego. Chodzi o inwestycję podnoszącą wartość rynkową lub użytkową lokalu.

Ulepszenia lepiej robić za zgodą

Zgodnie z prawem najemca komunalnego mieszkania może dokonać ulepszenia lokalu tylko za zgodą wynajmującego i na podstawie pisemnej umowy określającej sposób rozliczeń z tego tytułu.

W przypadku, gdy najemca dokonuje ulepszeń bez zgody wynajmującego, to po zakończeniu najmu możliwe są dwa scenariusze:

-         wynajmujący może żądać usunięcia ulepszeń wprowadzonych przez najemcę i przywrócenia stanu poprzedniego, ale tylko wtedy, gdy  nie naruszy to substancji lokalu

albo

-         ulepszenia zatrzymać, a najemcy zwrócić ich wartość uwzględniając stopień zużycia według stanu na dzień opróżnienia lokalu.

Podobnie uregulowana jest kwestia ulepszeń w wynajmowanych  lokalach użytkowych (niemieszkalnych). Jak czytamy w art. 676 kodeksu cywilnego, jeśli najemca ulepszył rzecz najętą,  wynajmujący może wybrać czy zatrzymać ulepszenia, czy  żądać przywrócenia stanu poprzedniego. Jeśli jednak zechce ulepszenia zatrzymać, musi najemcy zapłacić za sumę odpowiadającą wartości ulepszeń w chwili zwrotu lokalu. Kodeks dopuszcza odmienne sposoby rozliczenia ulepszeń pozostawiając to woli stron umowy: wynajmującego i najemcy.

Jak widać rozliczenie ulepszeń w wynajmowanym lokalu jest bardzo ogólnikowo uregulowano zarówno  w ustawie o ochronie praw lokatorów jak i w kodeksie cywilnym. Szczegółowe kwestie powinny być zapisane w umowie między wynajmującym a najemcą.

To powinno wynikać z umowy

Z orzecznictwa Sądu Najwyższego wynika, że sposób rozliczenia się z nakładów poczynionymi przez najemcę zależy wyłącznie od woli stron, chyba że ze względu na treść lub cel umowa w tym przedmiocie sprzeciwiałaby się właściwości (naturze) stosunku najmu, ustawie lub zasadom współżycia społecznego (wyrok z 7 kwietnia 2005 r., sygn. akt II CK 565/04).

Warto w umowie określić, czy gmina partycypuje w kosztach ulepszenia i w jakim stopniu, czy poczynione nakłady najemca może odliczać na bieżąco od czynszu i w jaki sposób, czy też  nakłady zostaną mu zwrócone dopiero po zakończeniu najmu, jak będzie wtedy liczona wartość ulepszeń: na dzień ich dokonania czy na dzień zwrotu nakładów. Im bardziej szczegółowa umowa, tym większa szansa na uniknięcie sporów. A te mogą być trudne biorąc pod uwagę, że - jeśli strony nie umówiły się inaczej - roszczenie o zwrot nakładów na ulepszenia najemca może wysuwać dopiero po zakończeniu najmu,  a więc czasami po wielu latach.

Z listu czytelnika nie wynika, by zawarł on taką osobną umowę. Być może w gminie obowiązuje regulamin zwrotu kosztów ulepszeń, który najemcy dostają jako część umowy najmu.  Wtedy zapisy regulaminu wiążą obie strony.

Jeśli strony nie ustaliły rozliczenia ulepszeń przed ich dokonaniem, to najemca ma prawo domagać się zwrotu kosztów dopiero po zakończeniu umowy najmu. Moim zdaniem gmina powinna zwrócić nie tylko wartość ulepszeń, ale także koszty  poniesione przez najemcę w celu dokonania tych ulepszeń, np. opłaty za projekty. Art. 677 k.c. dotyczący roszczeń najemcy mówi wyraźnie o zwrocie nakładów, a nie zwrocie samej wartości ulepszeń.

W sytuacji, gdy gmina nie kwapi się do zwrotu niektórych wydatków, najemca może zapytać na jakiej podstawie, a po zakończeniu najmu pozwać ją do sądu. Roszczenie najemcy o zwrot nakładów przedawnia się z upływem roku od dnia zwrotu lokalu wynajmującemu (art. 677 k.c.).

Jestem najemcą lokalu należącego do Gminy. Wykonałem w nim instalację c.o. wraz z przyłączem gazowym. Wystąpiłem o pomniejszenie czynszu o koszt przyłącza i instalacji. W urzędzie dowiedziałem się, że nie można odliczyć kosztów związanych z projektem instalacji oraz uzgodnieniem z ZUDem. Moje pytanie brzmi: jakie koszty mogę przedstawić w Urzędzie w celu pomniejszenia czynszu? Albo w jakich ustawach szukać pomocy?

– pyta czytelnik

Pozostało 89% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"