Zasada jest taka: właściciel lokalu co miesiąc musi wpłacać zaliczki na poczet kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej. Ich wysokość zależy od udziału w nieruchomości wspólnej. Im większe mieszkanie, tym większy jest udział.
Zaliczkę należy wnosić przez cały rok kalendarzowy. Po jego zakończeniu właściciel otrzymuje rozliczenie, z którego powinno wynikać, ile wpłacił (z wyszczególnieniem wydatków), a także czy były to kwoty wystarczające.
Ile za wodę i za centralne
Rozliczenie jest dostarczane na piśmie i przygotowuje je zarząd. Najczęściej wręcza je po rocznym zebraniu wspólnoty (czyli w pierwszym kwartale roku).
Rozliczenie wszystkich opłat na piśmie przygotowuje zarząd wspólnoty
Najwięcej emocji wywołuje zawsze rozliczanie mediów. Jego zasady ustala wspólnota w uchwale. Powinna ona też mieć swój wewnętrzny regulamin w tej sprawie. Z kolei wysokość stawek ustala już zarządca, a zależą one od opłat w danym przedsiębiorstwie, a także od przyjętego sposobu rozliczania.