Inwestorzy muszą pamiętać o tym, że wszystkie budynki wprowadzane do obrotu, a zatem sprzedawane czy wynajmowane, muszą mieć świadectwo charakterystyki energetycznej budynku, czyli tzw. certyfikat energetyczny. Zamieszczając ogłoszenie o sprzedaży lub wynajmie lokalu, jego właściciel lub zarządca albo osoba działająca na ich zlecenie, jak np. pośrednik nieruchomości, muszą podać w tym ogłoszeniu wskaźnik rocznego zapotrzebowania na energię końcową.
To skutek ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, która obowiązuje od 9 marca 2015 r.
Zapłaci właściciel lub zarządca
Zgodnie z nowymi przepisami w chwili sprzedaży lub wynajmu budynku czy lokalu jego właściciel lub zarządca musi przekazać świadectwo energetyczne najemcy lub kupującemu. Jeśli nie wywiąże się z tego obowiązku, to nabywca lub najemca może wezwać go na piśmie do wykonania tego obowiązku najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od dnia doręczenia wezwania. Na wystosowanie takiego wezwania nabywca lub wynajmujący mają 14 dni od zawarcia umowy. Jeżeli właściciel lub zarządca nadal nie dostarczą świadectwa energetycznego, to nabywca albo najemca mogą zlecić sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej na koszt zbywcy albo wynajmującego. Mają na to sześć miesięcy w przypadku umowy najmu oraz 12 miesięcy w przypadku umowy sprzedaży. Co ważne, nabywca albo najemca nie mogą zrzec się tego prawa.
Jakie budynki muszą mieć certyfikat
Wejście w życie nowych przepisów nie oznacza, że wszystkie nowo wybudowane budynki muszą posiadać certyfikat energetyczny. Dokument taki nie jest potrzebny przede wszystkim dla domów jednorodzinnych budowanych na własny użytek. Z obowiązku posiadania certyfikatów energetycznych zwolnione są również m.in. budynki zabytkowe, kościoły, budynki mieszkalne, które są użytkowane nie dłużej niż przez cztery miesiące w roku, a także budynki wolnostojące o powierzchni użytkowej poniżej 50 mkw.
Poza budynkami wprowadzanymi do obrotu, a zatem sprzedawanymi czy wynajmowanymi, świadectwo charakterystyki energetycznej musi zostać sporządzone praktycznie dla wszystkich większych budynków. Chodzi tu przede wszystkim o budynki, których powierzchnia użytkowa zajmowana przez organy wymiaru sprawiedliwości, prokuraturę oraz organy administracji publicznej przekracza 250 mkw. i w których dokonywana jest obsługa interesantów. W przypadku takich obiektów kopię świadectwa charakterystyki energetycznej, z wyłączeniem zaleceń zawartych w tym świadectwie, należy umieścić w widocznym miejscu budynku.