Reklama
Rozwiń
Reklama

Podpis na wypowiedzeniu opłaty rocznej może nie wystarczać do podwyżki

Sąd Najwyższy odpowie na pytanie, czy zamiast prezydenta miasta pod podwyżkami opłat za użytkowanie wieczyste może podpisać się urzędnik.

Aktualizacja: 21.05.2015 09:20 Publikacja: 21.05.2015 07:40

Podpis na wypowiedzeniu opłaty rocznej może nie wystarczać do podwyżki

Foto: 123RF

Sąd Okręgowy w Olsztynie wystąpił z bardzo ważnym dla miast oraz użytkowników wieczystych pytaniem prawnym. Chodzi o aktualizację rocznych opłat z tytułu użytkowania wieczystego. Często ważność podwyżek podważana jest w sądzie z powodu czysto formalnego. Pod pismem z podwyżką podpisany jest pracownik urzędu miasta, a nie jego prezydent.

Sąd okręgowy, do którego trafiła taka sprawa, nabrał wątpliwości natury prawnej. Nie był pewien, czy prezydent miasta może umocować pracownika urzędu miasta do złożenia oświadczenia o wypowiedzeniu opłaty w dotychczasowej wysokości, czy też jest to czynność czysto cywilnoprawna należąca do wyłącznej kompetencji prezydenta.

Ustawa o gospodarce nieruchomościami (dalej: ugn) stwierdza bowiem, że za aktualizację rocznych opłat oraz za inne czynności związane z tymi opłatami odpowiada właściwy organ. Definicję tego pojęcia zawiera art. 4 pkt 9 tej ustawy. Zgodnie z nim organem właściwym w odniesieniu do nieruchomości gminy jest organ wykonawczy gminy, powiatu lub województwa, a dla nieruchomości Skarb Państwa-starosta. W tym zaś konkretnym wypadku chodzi o nieruchomości SP, dlatego organem właściwym będzie prezydent miasta.

Pojęcie „właściwy organ" użyte w ugn oznacza organ osoby prawnej, która jest właścicielem nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste. Zdaniem zaś SO organy osoby prawnej nie mają zdolności prawnej, nie są więc podmiotami praw o charakterze cywilnym. Podejmują one działania wyłącznie za te osoby prawne, w których strukturach działają.

W tym konkretnym wypadku oświadczenie o wypowiedzeniu stawki opłaty rocznej złożył zastępca dyrektora wydziału geodezji i gospodarki nieruchomościami, powołując się na upoważnienie prezydenta miasta. Nie wskazał jednak choćby w formie odwołania się do art. 11 ust. 1 ugn, że robi to z upoważnienia prezydenta, ale za Skarb Państwa. Dlatego sąd okręgowy nabrał wątpliwości, czy oświadczenie w sprawie podwyżki było w ogóle skuteczne.

Reklama
Reklama

Regulamin organizacji urzędu przyznaje prezydentowi miasta prawo do upoważnienia swoich zastępców i innych pracowników do wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej. Oznaczałoby to, że zastępca dyrektora miał do tego prawo.

– Niemniej jednak trudno wypowiedzenie dotychczasowych stawek opłat z tytułu użytkowania wieczystego uznać za sprawy administracji publicznej – podkreślił olsztyński Sąd Okręgowy. – Mają one bowiem charakter cywilnoprawny. Sąd stoi więc na stanowisku, że upoważnienie prezydenta do działania w jego imieniu nie jest tożsame z umocowaniem do podejmowania czynności cywilnoprawnych.

Sądy i trybunały
Karol Nawrocki zablokował nominacje 46 sędziów. Czy prezydent mógł to zrobić?
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Praca, Emerytury i renty
Wiek emerytalny jest, ale brakuje stażu pracy. Czy jest szansa na emeryturę z ZUS?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Prawo rodzinne
Szybki rozwód bez sądu będzie możliwy. Rząd przyjął projekt
Opinie Ekonomiczne
USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama