Z taką tezą wystąpili Michaił Marusenko i Elena Rodionowa z Uniwersytetu w Sankt-Petersburgu. Swoje twierdzenie oparli na statystycznej analizie struktury tekstów obu autorów, którzy żyli i tworzyli w tym samym czasie w Paryżu: Moliere czyli Jean Baptiste Poquelin zmarł w 1676, Pierre Corneille, autor „Cyda", zakończył życie w 1684.
Rosyjscy badacze poddali statystycznej analizie formy gramatyczne stosowane przez obu autorów, oraz dla porównania, Philippe Quinaulta, też tworzącego w paryżu w tym czasie (zmarł w 1688). Analizowali odmieniane czasowniki, przymiotniki, zaimki, zdania proste i złożone. W sumie, uwzględnili ponad 50 parametrów. Pracowali na 11 tekstach Corneille'a, 13 Moliere'a i 3 Quinaulta.
Wniosek jest następujący:Wobec sześciu sztuk Moliere'a można przypuszczać z 95-procentowym prawdopodobieństwem, że ich autorem jest Corneille.
Pozbawianie Moliere'a praw autorskich nie jest pomysłem nowym, co kilka lat z takimi rewelacjami występują literaturoznawcy, krytycy, lingwiści. Ostatnio, w latach 2001 i 2003 Dominique Labbe rozszyfrowywał słownictwo używane przez Moliere'a i Corneille'a.
Ale pierwszy, w 1919 roku, ważył się to powiedzieć francuski powieściopisarz Pierre Louys. Co ciekawe, sam był autorem oszustwa, najwspanialszej mistyfikacji w dziejach literatury światowej jaką są „Pieśni Bilitis", rzekomo przetłumaczonego starożytnego greckiego tekstu.