- wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele objęte zwrotem
- kwotę zwrotu
- oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę
- wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu – jeżeli ma to być wypłata na konto, należy wskazać numer rachunku osoby fizycznej, na który ma nastąpić zwrot
- podpis osoby ubiegającej się o zwrot wydatków lub obojga małżonków.
Do wniosku należy dołączyć kopię:
- pozwolenia na budowę, jeśli inwestycja wymagała takiego pozwolenia
- faktur dokumentujących poniesione wydatki
- dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do budynku (lokalu) mieszkalnego, którego remont nie wymagał pozwolenia na budowę.
Za tytuł prawny do nieruchomości uważa się m.in: własność, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z budynku (lokalu) mieszkalnego, np. umowę, na podstawie której członek spółdzielni jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego.
Jeden dla obojga małżonków
W przypadku osób, które pozostają w związku małżeńskim, kwota zwrotu dotyczy łącznie obojga małżonków.
Wniosek o zwrot VAT mogą złożyć wspólnie albo odrębnie dla każdego z nich. Niezależnie od tego, czy złożyli wniosek wspólnie czy odrębnie, oboje muszą go podpisać.
Jeśli małżonkowie starający się o zwrot VAT mają różne miejsca zamieszkania, to składają wspólny wniosek do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania jednego z nich.
Osoby, które składają odrębne wnioski o zwrot VAT do dwóch różnych urzędów skarbowych, mają przy tym obowiązek zawiadomić o złożeniu przez siebie wniosku urząd skarbowy małżonka.
Przy wspólnym wniosku faktury VAT nie muszą być wystawione na oboje małżonków – mogą być także wystawione na jedno z nich. Również gdy składają wniosek oddzielnie, faktura może być wystawiona na jedno z nich lub na oboje.
Jeśli przed zawarciem związku małżeńskiego dana osoba otrzymała kwotę zwrotu, to kwotę zwrotu obliczoną zgodnie z ustawą pomniejsza się o kwoty uprzednio otrzymane.
Zwrot w ciągu czterech miesięcy
Jeśli prawidłowość wniosku nie budzi wątpliwości, inwestor otrzyma zwrot w ciągu czterech miesięcy od dnia jego złożenia.
W innym przypadku naczelnik urzędu wydaje decyzję w ciągu czterech miesięcy od dnia złożenia wniosku, w której określa wysokość zwrotu. Urząd zwraca wówczas VAT w terminie 25 dni od dnia doręczenia tej decyzji.
Pieniądze można otrzymać w kasie urzędu, na rachunek bankowy albo za pośrednictwem poczty. Składając wniosek, można wybrać jedną z tych możliwości.
Warto pamiętać, że warunkiem wypłaty jest brak zaległości podatkowych. W przeciwnym razie kwota zwrotu jest zaliczana na poczet tych zaległości wraz z odsetkami za zwłokę.
Gdy fiskus spóźni się z wydaniem decyzji lub wypłatą, to kwota zwrotu podlega oprocentowaniu w wysokości opłaty prolongacyjnej, ustalonej w przypadku odroczenia terminu płatności podatków stanowiących dochód budżetu państwa, obowiązującej w dniu, w którym upłynął termin wypłaty kwoty zwrotu.
Jak obliczyć pięcioletni limit zwrotu
1. W przypadku osób, które nie korzystały z ulg mieszkaniowych, kwota zwrotu wynosi obecnie 65,22 proc. kwoty VAT zapłaconego w cenie materiałów budowlanych, ale nie więcej niż:
• 12,295 proc. kwoty stanowiącej iloczyn 70 mkw. i ceny 1 mkw., jeśli inwestycja wymaga pozwolenia na budowę
• 12,295 proc. kwoty stanowiącej iloczyn 30 mkw. i ceny 1 mkw., jeśli inwestycja nie wymaga pozwolenia na budowę
2. W przypadku osób, które korzystały z ulg mieszkaniowych, kwota zwrotu wynosi 55,23 proc. kwoty VAT zapłaconego w cenie materiałów budowlanych, ale nie więcej niż:
• 9,959 proc. kwoty stanowiącej iloczyn 70 mkw. i ceny 1 mkw., jeśli inwestycja wymaga pozwolenia na budowę
• 9,959 proc. z kwoty stanowiącej iloczyn 30 mkw. i ceny 1 mkw., jeśli inwestycja nie wymaga pozwolenia na budowę.
Najczęstsze pomyłki podatników
• Podawanie we wniosku niekompletnego numeru faktury.
• Wpisywanie własnego numeru NIP zamiast NIP sprzedawcy.
• Błędna kwalifikacja towaru – faktury nie zawierają zwykle symbolu PKWiU, co powoduje problemy z ustaleniem, czy zakupiony towar mieści się w wykazie materiałów objętych zwrotem.
• Wykazywanie oprócz wydatków na budowę domu także innych, niepodlegających odliczeniu – np. na utwardzenie posesji, kosztów ogrodzenia oraz wykonania podjazdu czy drogi.
• Brak właściwego udokumentowania tytułu prawnego do nieruchomości.
• Brak podpisu małżonka w przypadku wniosków składanych przez małżeństwa.
Zobacz cały poradnik
»
Jak zaoszczędzić na podatkach od nieruchomości
Polecamy serwis
»
Prawo dla Ciebie
»
Podatki
»
VAT
»
Zwrot VAT w budownictwie