Reklama

Kiedy podwyżka ceny wycieczki jest możliwa

Cena wycieczki nie może być podwyższona, chyba że umowa wyraźnie przewiduje taką możliwość, a organizator turystyczny udokumentuje wpływ na jej wzrost ściśle określonych okoliczności

Publikacja: 19.06.2012 03:00

Możliwość podwyższenia ceny ma, gdy w grę wchodzi wzrost kosztów transportu (np. podwyżki cen paliw), opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za usługi lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych, a także wzrost kursów walut.

Trzeba jednak podkreślić, że możliwość podwyższenia ceny, w przypadku zaistnienia wspomnianych okoliczności, istnieje wyłącznie wtedy, gdy organizator zawiadomi o tym klienta przedstawiając mu wyliczenie, które uprawnia go do takiej zmiany. Brak przedstawienia takiego wyliczenia powoduje, że klient może skutecznie odmówić dopłaty.

Co więcej, klient powinien mieć też możliwość zrezygnowania z wyjazdu w związku z podwyższeniem jego ceny. Zwrócił na to uwagę Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z 7 listopada 2005 r. (XVII Amc 89/04). Czytamy w nim: „organizator wycieczki nie może dowolnie zmieniać ceny wyjazdu. Podwyżka musi być uzasadniona, a klient powinien mieć możliwość odstąpienia od umowy”.

Z przepisów wynika dodatkowo, że pod żadnym pozorem cena ustalona w umowie nie może być zmieniona w ciągu 20 dni przed datą wyjazdu.

W umowach zdarzają się jednak postanowienia, w których biura podróży zastrzegają korzystne dla siebie rozwiązania przewidujące możliwość zmiany ceny jeszcze w innych przypadkach niż wskazane w ustawie o usługach turystycznych (np. na skutek zmian cen mających wpływ na przyjętą kalkulację imprezy).

Reklama
Reklama

Postanowienia te są jednak nieważne i nie mogą wywołać żadnych skutków.

Możliwość podwyższenia ceny ma, gdy w grę wchodzi wzrost kosztów transportu (np. podwyżki cen paliw), opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za usługi lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych, a także wzrost kursów walut.

Trzeba jednak podkreślić, że możliwość podwyższenia ceny, w przypadku zaistnienia wspomnianych okoliczności, istnieje wyłącznie wtedy, gdy organizator zawiadomi o tym klienta przedstawiając mu wyliczenie, które uprawnia go do takiej zmiany. Brak przedstawienia takiego wyliczenia powoduje, że klient może skutecznie odmówić dopłaty.

Reklama
Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Reklama
Reklama