Możliwość podwyższenia ceny ma, gdy w grę wchodzi wzrost kosztów transportu (np. podwyżki cen paliw), opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za usługi lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych, a także wzrost kursów walut.
Trzeba jednak podkreślić, że możliwość podwyższenia ceny, w przypadku zaistnienia wspomnianych okoliczności, istnieje wyłącznie wtedy, gdy organizator zawiadomi o tym klienta przedstawiając mu wyliczenie, które uprawnia go do takiej zmiany. Brak przedstawienia takiego wyliczenia powoduje, że klient może skutecznie odmówić dopłaty.
Co więcej, klient powinien mieć też możliwość zrezygnowania z wyjazdu w związku z podwyższeniem jego ceny. Zwrócił na to uwagę Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z 7 listopada 2005 r. (XVII Amc 89/04). Czytamy w nim: „organizator wycieczki nie może dowolnie zmieniać ceny wyjazdu. Podwyżka musi być uzasadniona, a klient powinien mieć możliwość odstąpienia od umowy”.
Z przepisów wynika dodatkowo, że pod żadnym pozorem cena ustalona w umowie nie może być zmieniona w ciągu 20 dni przed datą wyjazdu.
W umowach zdarzają się jednak postanowienia, w których biura podróży zastrzegają korzystne dla siebie rozwiązania przewidujące możliwość zmiany ceny jeszcze w innych przypadkach niż wskazane w ustawie o usługach turystycznych (np. na skutek zmian cen mających wpływ na przyjętą kalkulację imprezy).