Reklama
Rozwiń
Reklama

Ile za utraconą paczkę

Przyjęcie przesyłki bez zastrzeżeń oznacza rezygnację z wniesienia roszczenia

Publikacja: 01.04.2010 03:50

Ile za utraconą paczkę

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Red

Prawo pocztowe wprowadza ograniczenia wysokości odszkodowania, które można dostać. Mianowicie klient operatora publicznego może się domagać odszkodowania nie wyższego niż:

- pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej za przesyłkę poleconą – jeżeli doszło do jej utraty,

- dziesięciokrotność pobranej opłaty – w razie zaginięcia paczki.

Za utratę przesyłki o zadeklarowanej wartości można żądać sumy nie wyższej niż ta zadeklarowana. Te same ograniczenia odszkodowania obowiązują w razie ubytku zawartości lub uszkodzenia paczki czy przesyłki poleconej lub z zadeklarowaną wartością. Regułą jest zwrot w takich sytuacjach wartości rzeczy utraconych bądź uszkodzonych.

[wyimek]Wysokość odszkodowania ogranicza prawo pocztowe[/wyimek]

Reklama
Reklama

W razie niezrealizowania przekazu pocztowego konsument ma prawo do odszkodowania w wysokości pięciokrotnej opłaty pobranej za jego nadanie. Oczywiście zwrotowi podlega wówczas również suma określona w przekazie pocztowym.

Niezrealizowanie usługi rodzi także obowiązek (niezależnie od odszkodowania) zwrócenia przez operatora całej opłaty, którą pobrał za jej wykonanie. Może się on zwolnić z odpowiedzialności, jeżeli do niewykonania lub nienależytego wykonania doszło:

- wskutek działania siły wyższej,

- wyłącznie z powodu naruszenia przez nadawcę lub adresata przepisów ustawy albo regulaminu świadczenia powszechnych usług pocztowych,

- wyłącznie z powodu szczególnej podatności przesyłanej rzeczy na uszkodzenia wynikające z jej wad lub naturalnych właściwości.

Konsument musi mieć świadomość, że jego roszczenie wygaśnie, jeśli przyjmie przesyłkę bez zastrzeżeń. Wyjątkiem jest sytuacja, w której ubytki lub uszkodzenia były podczas odbioru niewidoczne i pojawiły się dopiero później. Jednak na zgłoszenie roszczenia ma wówczas siedem dni od przyjęcia przesyłki.

Reklama
Reklama

Generalnie odpowiedzialność operatorów za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej reguluje kodeks cywilny (chyba że przepisy prawa pocztowego stanowią inaczej).

Więcej w [link=http://www.rp.pl/temat/455423.html]poradniku "Prawa klientów poczty"[/link]

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama