Ile za utraconą paczkę

Przyjęcie przesyłki bez zastrzeżeń oznacza rezygnację z wniesienia roszczenia

Publikacja: 01.04.2010 03:50

Ile za utraconą paczkę

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Red

Prawo pocztowe wprowadza ograniczenia wysokości odszkodowania, które można dostać. Mianowicie klient operatora publicznego może się domagać odszkodowania nie wyższego niż:

- pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej za przesyłkę poleconą – jeżeli doszło do jej utraty,

- dziesięciokrotność pobranej opłaty – w razie zaginięcia paczki.

Za utratę przesyłki o zadeklarowanej wartości można żądać sumy nie wyższej niż ta zadeklarowana. Te same ograniczenia odszkodowania obowiązują w razie ubytku zawartości lub uszkodzenia paczki czy przesyłki poleconej lub z zadeklarowaną wartością. Regułą jest zwrot w takich sytuacjach wartości rzeczy utraconych bądź uszkodzonych.

[wyimek]Wysokość odszkodowania ogranicza prawo pocztowe[/wyimek]

W razie niezrealizowania przekazu pocztowego konsument ma prawo do odszkodowania w wysokości pięciokrotnej opłaty pobranej za jego nadanie. Oczywiście zwrotowi podlega wówczas również suma określona w przekazie pocztowym.

Niezrealizowanie usługi rodzi także obowiązek (niezależnie od odszkodowania) zwrócenia przez operatora całej opłaty, którą pobrał za jej wykonanie. Może się on zwolnić z odpowiedzialności, jeżeli do niewykonania lub nienależytego wykonania doszło:

- wskutek działania siły wyższej,

- wyłącznie z powodu naruszenia przez nadawcę lub adresata przepisów ustawy albo regulaminu świadczenia powszechnych usług pocztowych,

- wyłącznie z powodu szczególnej podatności przesyłanej rzeczy na uszkodzenia wynikające z jej wad lub naturalnych właściwości.

Konsument musi mieć świadomość, że jego roszczenie wygaśnie, jeśli przyjmie przesyłkę bez zastrzeżeń. Wyjątkiem jest sytuacja, w której ubytki lub uszkodzenia były podczas odbioru niewidoczne i pojawiły się dopiero później. Jednak na zgłoszenie roszczenia ma wówczas siedem dni od przyjęcia przesyłki.

Generalnie odpowiedzialność operatorów za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej reguluje kodeks cywilny (chyba że przepisy prawa pocztowego stanowią inaczej).

Więcej w [link=http://www.rp.pl/temat/455423.html]poradniku "Prawa klientów poczty"[/link]

Prawo pocztowe wprowadza ograniczenia wysokości odszkodowania, które można dostać. Mianowicie klient operatora publicznego może się domagać odszkodowania nie wyższego niż:

- pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej za przesyłkę poleconą – jeżeli doszło do jej utraty,

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem