W praktyce często bywa tak, że właściciel posesji nie podpisuje umowy z firmą wywożącą odpady lub nieczystości płynne, tylko wzywa na telefon tę, która akurat może przyjechać w dogodnym terminie. Zamiast płacić za wywóz śmieci, upycha je do pobliskiego publicznego śmietnika albo wywozi do lasu. A o odśnieżeniu chodnika przypomina sobie wtedy, gdy strażnik miejski zagrozi mandatem.
Tymczasem sprawy związane z porządkiem na posesjach są w miarę jasno określone w przepisach o czystości i porządku w gminach, a także niektórych innych aktach prawnych związanych z gospodarką odpadami (patrz podstawa prawna). Większość gmin ma także własne regulaminy czystości i porządku, z których wynikają dodatkowe obowiązki dla właścicieli posesji; różnią się one w poszczególnych miejscowościach.
Uwaga! Za właścicieli uważa się nie tylko osoby i firmy, które dysponują wyłącznym prawem własności, ale też współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, instytucje mające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także osoby, które w inny sposób weszły w ich posiadanie.
Właściciel powinien mieć zawarte umowy na wywóz śmieci i nieczystości płynnych. Umowa musi być podpisana z firmą mającą zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych. Ewentualnie może ona zostać zawarta z zakładem komunalnym zajmującym się taką działalnością. Przepisy nie mówią natomiast, na jaki czas ta umowa ma być podpisana. W razie sprawdzenia posesji, np. przez straż miejską, trzeba okazać zarówno umowę, jak i dowód płacenia za takie usługi. Rada gminy może też ustalić inny sposób dokumentowania wykonania tych obowiązków.
Przede wszystkim zarządca nieruchomości jest obowiązany wyposażyć swoją posesję w urządzenia do zbierania odpadów komunalnych powstających w gospodarstwie domowym (ale już nie gruzu z wykonywanych we własnym domu prac remontowych). Przepisy nie określają wprawdzie, że muszą to być pojemniki czy kontenery, ale często takie doprecyzowanie można znaleźć w regulaminach gmin. Urządzenia te powinny być utrzymane w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Czasem gminy zgadzają się na worki foliowe. Niektóre regulaminy gmin określają też, jakiej wielkości mają być pojemniki. Ustalają również minimalną częstotliwość wykonywania usług wywozu odpadów.