Wielkie śpiewanie o odbudowie Warszawy

Rozstrzygnięto konkurs, który wyłonił autorów opery inspirowanej książką Grzegorza Piątka „Najpiękniejsze miasto świata” o powojennej odbudowie stolicy.

Publikacja: 18.05.2023 10:20

Kompozytor Cezary Duchnowski zwyciężca konkursu na operę „Najpiękniejsze miasto świata”

Kompozytor Cezary Duchnowski zwyciężca konkursu na operę „Najpiękniejsze miasto świata”

Foto: Sinfonia Varsovia

Operę „Najpiękniejsze miasto świata” stworzą zatem dramaturg Beniamin Bukowski i kompozytor Cezary Duchnowski. Autorów wybrano z grona twórców zaproszonych do udziału w dwóch konkursach zamkniętych – literackim i kompozytorskim. Teraz przystąpią do wspólnej pracy. W myśl założeń organizatorów ma powstać opera uniwersalna, nowoczesna i komunikatywna, a także widowiskowa do zaprezentowania na dużej scenie warszawskiego Teatru Wielkiego.

Libretto napisze Beniamin Bukowski, współpracujący z wieloma czołowymi reżyserami, to on firmował m. in. jedno z najgłośniejszych przedstawień teatralnych ostatnich lat „Powrót do Reims” wyreżyserowany przez Katarzynę Kalwat. –  Spośród najmocniejszych autorów młodszej generacji piszących dla teatru po nadesłaniu przez nich propozycji wybraliśmy tego, który naszym zdaniem daje obietnicę dramaturgicznie silnego i pasjonującego libretta – mówi przewodniczący jury konkursu literackiego Piotr Gruszczyński, wicedyrektor Nowego Teatru w Warszawi

Sam Beniamin Bukowski podkreśla, że dla niego miasto to przede wszystkim ludzie, społeczność, która po wojnie musiała zostać również odbudowana jak cała Warszawa. Dlatego bohaterami libretta będą miasto i architektura, ale też właśnie ludzie, w tym postaci historyczne.

Kompozytorem „Najpiękniejszego miasta świata” będzie natomiast Cezary Duchnowski, jeden z najciekawszych twórców średniego pokolenia. Jak uzasadniał taki wybór przewodniczący jury muzycznego i dyrektor Warszawskiej Jesieni, Jerzy Kornowicz, Duchnowski charakteryzuje się wybitnym warsztatem pod względem orkiestracji, wykorzystania chóru czy elektroniki. Sam kompozytor mówi zaś, że za wcześnie jeszcze na bliższe sprecyzowanie, jaki kształt przybierze jego muzyka. Założenia postawione uczestnikom konkursu podkreślały jednak, że ma to być opera zaplanowana na dużą liczbę wykonawców – orkiestrę z dodatkiem elektroniki, chór, zespół baletowy lub taneczny. Cezary Duchnowski dodaje od siebie, że chciałby, aby w tej operze brały udział również dzieci.

„Najpiękniejsze miasto świata” powstaje w błyskawicznym wręcz tempie. Od narodzin projektu do wybrania autorów opery minęło zaledwie kilka miesięcy. W czerwcu 2024 roku mają się rozpocząć pracę nad jej inscenizacją w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej. Premiera jest planowana na wrzesień 2025 roku jako jedno z wydarzeń Warszawskiej Jesieni.

– Niektórzy pytają mnie, dlaczego zamiast opery nie zdecydowaliśmy się na stworzenie musicalu. Mamy bowiem szereg przykładów, że musical także w Polsce potrafi poruszać ważne tematy społeczne, polityczne czy historyczne – podkreśla Jerzy Kornowicz. – Jednak muzyka współczesna, ta traktująca z odpowiedzialnością swe środki wyrazu, musi wchodzić w takie fundamentalne, wspólnotowe tematy.

„Najpiękniejsze miasto świata” nie ma być operą okolicznościową powstałą na 80. rocznicę rozpoczęcia odbudowy Warszawy, ale atrakcyjną dla publiczności nie tylko miasta, o którym chce opowiedzieć.

Organizatorami konkursu są m. st. Warszawa i Sinfonia Varsovia, partnerami zaś Teatr Wielki–Opera Narodowa, Festiwal Warszawska Jesień, a także Muzeum Warszawy.

Operę „Najpiękniejsze miasto świata” stworzą zatem dramaturg Beniamin Bukowski i kompozytor Cezary Duchnowski. Autorów wybrano z grona twórców zaproszonych do udziału w dwóch konkursach zamkniętych – literackim i kompozytorskim. Teraz przystąpią do wspólnej pracy. W myśl założeń organizatorów ma powstać opera uniwersalna, nowoczesna i komunikatywna, a także widowiskowa do zaprezentowania na dużej scenie warszawskiego Teatru Wielkiego.

Libretto napisze Beniamin Bukowski, współpracujący z wieloma czołowymi reżyserami, to on firmował m. in. jedno z najgłośniejszych przedstawień teatralnych ostatnich lat „Powrót do Reims” wyreżyserowany przez Katarzynę Kalwat. –  Spośród najmocniejszych autorów młodszej generacji piszących dla teatru po nadesłaniu przez nich propozycji wybraliśmy tego, który naszym zdaniem daje obietnicę dramaturgicznie silnego i pasjonującego libretta – mówi przewodniczący jury konkursu literackiego Piotr Gruszczyński, wicedyrektor Nowego Teatru w Warszawi

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Muzyka klasyczna
Opera o molestowaniu chłopca przebojem Nowego Jorku
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Muzyka klasyczna
W Weronie zaśpiewają Polacy i Anna Netrebko, bo Włosi ją uwielbiają
Muzyka klasyczna
Wielkanocny Festiwal Beethovenowski potrzebuje Pendereckiego
Muzyka klasyczna
Krystian Lada w belgijskim teatrze La Monnaie. Polski artysta rozlicza Europę
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Muzyka klasyczna
„Chopin i jego Europa”. Festiwal jeszcze ciekawszy niż zwykle