Platformy internetowe to coraz częstsza alternatywa dla tradycyjnych aukcji - ponad połowa ofert w kategorii Sztuka to licytacje. Do internetu przeniosła się też kolejna edycja Targów Sztuki Dostępnej, które nie mogły się odbyć w tradycyjny sposób z uwagi na pandemię. Dzięki temu każdy zyskał dostęp do dzieł sztuki współczesnej, a artyści mogą dotrzeć do kilkunasto milionowej grupy potencjalnych klientów.
Czytaj także: Internet uratował handel sztuką. Jak będzie po zarazie?
SW Research na zlecenie Allegro przeprowadziło badanie, z którego wynika, że 74,5 proc. osób kupuje dzieła sztuki ze względów estetycznych, traktując je jako element dekoracyjny swojego mieszkania lub domu. Budowanie kolekcji czy inwestycja w odpowiedziach respondentów zajmują dalsze miejsca. Stąd też może wynikać maksymalna kwota 1 tys. zł, jakie na zakup dzieł sztuki przeznaczają w ciągu roku Polacy. Nie brakuje też i takich, którzy są gotowi zapłacić dużo wyższe kwoty - w tym roku najdroższy wylicytowany na Allegro obraz "Natchnienie" Tomasza Sętowskiego osiągnął cenę 34,2 tys. zł.
- Internet to doskonałe miejsce dla wielbicieli sztuki - zarówno tych, którzy kolekcjonują dzieła znanych artystów, jak i tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sztuką. Ponad połowa ofert na naszej platformie to licytacje, które zapewniają emocje znane z domów aukcyjnych. Z tym wyjątkiem, że Kossaka czy Dwurnika można w szybki i bezpieczny sposób kupić nie ruszając się z domu. Z drugiej strony, na wirtualnych Targach Sztuki Dostępnej, które współorganizujemy, można znaleźć obiekty w przystępnych cenach, do maksymalnie 5 tys. zł - mówi Jacek Weichert, dyrektor kategorii Kultura i Rozrywka, Kolekcje i Sztuka Allegro.
Z badania SW Research dla Allegro wynika, że to właśnie w internecie entuzjaści sztuki współczesnej powiększają swoją kolekcje o kolejne obiekty - 69 proc. wskazało internet jako miejsce zakupu, na drugim miejscu znalazły się tradycyjne galerie z 43 proc. Respondenci, którzy już inwestują w sztukę współczesną lub planują to robić w najbliższym czasie, najczęściej interesują się fotografią, obrazami (malarstwo współczesne) i grafiką. Z kolei wśród kupujących na Allegro w ostatnim roku największym zainteresowaniem cieszyło się malarstwo. Proces zakupu dzieł sztuki różni się w badanej grupie pomiędzy koneserami sztuki a osobami, które dopiero planują inwestycje. Pierwsza grupa równie często kupuje pod wpływem chwili kiedy nadarzy się dobra okazja (47 proc.) oraz długo obserwuje rynek i trendy, a decyzję o zakupie potrzebuje przemyśleć (48 proc.). Badanie pokazuje także różnice w budżecie jaki przyszli kolekcjonerzy chcieliby na początek przeznaczyć na zakupy - 41 proc. zadeklarowało kwotę poniżej 500 zł. Osoby, które już inwestują w sztukę, wskazywały na kwotę 1 tys. zł.