Wiadomości oglądane w korku

Komercyjna telewizja dostępna przez telefon ruszy w tym roku. W komórkach chętnie oglądamy kanały informacyjne, najczęściej w samochodzie lub kolejce

Publikacja: 20.04.2008 21:40

Telewizja mobilna

Telewizja mobilna

Foto: "Rz" Online, Michał Karpiński karp Micha?? Karpi??ski

Od ubiegłego roku TP Emitel prowadzi w Warszawie testy mobilnej telewizji. W ramach tych testów w standardzie DVB-H w stolicy można odbierać kanały telewizyjne TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVP Sport i TVP Historia, Polsat, TV Biznes, TV Puls, TVN, TVN 24, TVN Style, TV Trwam oraz – od niedawna – także program przygotowany przez Agorę.

Na razie usługa jest jednak dostępna dla nielicznego grona wtajemniczonych, które ma konieczny do odbioru tak nadawanych programów telefon komórkowy. W skali komercyjnej mobilna telewizja ruszy w 31 miastach Polski najprawdopodobniej jeszcze w tym roku. Właśnie zaczęły się w tej sprawie ogłoszone przez Urząd Komunikacji Elektronicznej konsultacje do przetargu na częstotliwości radiowe, na których będzie można nadawać telewizję mobilną.

Okazuje się, że w telewizji dostępnej przez telefon komórkowy najchętniej oglądamy kanały informacyjne. Zazwyczaj dzieje się to podczas jazdy samochodem w korkach lub oczekiwania w kolejce, np. u lekarza i w urzędzie – takie wnioski z testów Emitelu wyciągnęła firma UBIK Business Consulting. W swoim raporcie "Wprowadzenie do telewizji mobilnej i uwarunkowania jej rozwoju w Polsce" podsumowuje, co – opierając się na doświadczeniach innych krajów – mogłoby być najciekawsze w takiej usłudze dla Polaków.

Oprócz wiadomości wymienia prognozę pogody, informacje sportowe, rozrywkę (między innymi seriale, reality show, komedie, filmy animowane), treści dla dorosłych i programy dla dzieci, ale też krótkie formy filmowe przygotowywane tyko na użytek telewizji dostępnej przez telefon komórkowy.

Jak wynika z raportu, średni czas korzystania z takiej usługi w krajach, gdzie już działa na szeroką skalę, to kilka do 20 minut dziennie, w ciągu dnia korzysta się z niej zazwyczaj kilka razy, za każdym razem po kilka minut.

Dostęp do takiej telewizji w Europie kosztuje miesięcznie co najmniej dziewięć euro. Wysokość abonamentu sięga jednak zazwyczaj kilkunastu euro. W Polsce prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej uważa za odpowiednią niższą miesięczną opłatę. Według UKE powinna ona wynosić około 10 złotych.

W Europie telewizja mobilna DVB-H jest dostępna na razie tak naprawdę tylko we Włoszech, Finlandii i Albanii. Najwięcej abonentów 719 tys. ma dziś włoska 3 Italia. W tym roku DVB-H ruszy jednak także w innych krajach. Jako usługa komercyjna wystartuje w Austrii, Francji, Niemczech, Holandii i Szwajcarii, no i najprawdopodobniej w Polsce. Znaczące grono odbiorców mobilna telewizja ma jednak obecnie przede wszystkim w Azji (Japonii i Korei Południowej). W Japonii sprzedano do tej pory już około 20 mln urządzeń przystosowanych do odbioru telewizji mobilnej. Na razie trudno jest na takich usługach zarabiać. Operatorzy mają z tym kłopoty nawet w Azji.

Od ubiegłego roku TP Emitel prowadzi w Warszawie testy mobilnej telewizji. W ramach tych testów w standardzie DVB-H w stolicy można odbierać kanały telewizyjne TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVP Sport i TVP Historia, Polsat, TV Biznes, TV Puls, TVN, TVN 24, TVN Style, TV Trwam oraz – od niedawna – także program przygotowany przez Agorę.

Na razie usługa jest jednak dostępna dla nielicznego grona wtajemniczonych, które ma konieczny do odbioru tak nadawanych programów telefon komórkowy. W skali komercyjnej mobilna telewizja ruszy w 31 miastach Polski najprawdopodobniej jeszcze w tym roku. Właśnie zaczęły się w tej sprawie ogłoszone przez Urząd Komunikacji Elektronicznej konsultacje do przetargu na częstotliwości radiowe, na których będzie można nadawać telewizję mobilną.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku