Rz: Ile jest w tej chwili wart rynek magazynów w Polsce?
Alicja Modzelewska:
Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wpływy ze sprzedaży wszystkich kontrolowanych przez niego magazynów (nie uwzględniając prenumeraty, czyli ok. 3 proc. całej sprzedaży) sięgają ok. 1,7 mld zł rocznie. Jeśli doda się do tego wartość rynku reklamy, mamy 2,5 – 2,6 mld zł.
Wydawcy narzekają na niskie ceny gazet, gadżety i na to, że rynek się kurczy, a mimo to wciąż startują nowe tytuły. Dlaczego?
Wciąż nie ma w Polsce niektórych segmentów prasy, więc ten rynek się rozbudowuje. Globalnie sprzedaż magazynów się nie zmniejsza. Problemem jest, że utrzymuje się tylko dzięki pojawiającym się nowym pismom. Gdyby nie one, łączna sprzedaż magazynów by spadała. I to nas martwi. Do nowych inwestycji wydawców zachęca jednak fakt, że rynek reklamowy jest coraz większy, z czego wszyscy korzystamy. Polskie społeczeństwo zaczyna też prowadzić bardziej konsumpcyjny styl życia. Wydaje więcej, także na magazyny. Zatem to dobry moment na inwestycje. Mamy też jednak kłopoty. Niskie ceny prasy w Polsce to poważny problem. W Unii Europejskiej nikt nie chce uwierzyć, że sprzedajemy magazyny po takich cenach. Ale to jeden z czynników marketingowych i każdy z nas go wykorzystuje. Wydawcy chcieliby też, żeby skończyło się dokładanie do prasy gadżetów, ale u pierwszego, który to zrobi, spadnie sprzedaż, więc nie ma możliwości ograniczenia gadżetomanii bez porozumienia.