Nowa telewizja Solorza

Cyfrowy Polsat i Polkomtel zaoferowały telewizję w nowym modelu. Nie jest to jednak klasyczna mobilna TV

Publikacja: 05.06.2012 02:57

Zygmunt Solorz-Żak, wiceszef rady nadzorczej Biotonu

Zygmunt Solorz-Żak, wiceszef rady nadzorczej Biotonu

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

– Świat się rozszerza. Woody Allen znalazł na to nawet dowód: coraz dłużej szuka rano szlafroka – tak Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu zaczął wczorajszą konferencję poświęconą usłudze telewizji na urządzenia przenośne. Wprowadzają ją zarówno telewizyjna platforma, jak i Pol-komtel, operator sieci Plus.

Siatkarze na smartfony

Grupa Zygmunta Solorza-Żaka chce wykorzystać fakt, że Polak średnio spędza 244 minuty dziennie przed telewizorem. Dlatego wczoraj uruchomiła nową usługę: za pośrednictwem tzw. multipleksu telewizji w technologii DVB-T.

Dzięki nowej usłudze trwające rozgrywki siatkarskiej Ligi Światowej od wczoraj mogą oglądać legalnie na żywo nie tylko abonenci platform satelitarnych i sieci kablowych.

Cyfrowy Polsat i Polkomtel oferują nową, zapowiedzianą kilka miesięcy temu usługę telewizyjną, pod marką TV Mobilna. To pakiet bezpłatnych i płatnych programów telewizyjnych, które można odbierać za pomocą specjalnych dekoderów zarówno na telewizorach, jak i smartfonach czy tabletach, po zainstalowaniu specjalnej aplikacji, dostępnej w App Store czy Google Play.

Wśród płatnych programów TV Mobilnej znalazły się sportowe produkcje Polsatu. Ale nie tylko. Także programy dla dzieci i filmowe: Nickelodeon i Polsat Film, Comedy Central, TVP Seriale i Kino Polska.

Reklama
Reklama

Aby skorzystać z usługi, trzeba zapłacić miesięcznie 19,9 zł za pakiet telewizyjny oraz jednorazowo od 1 zł do 329 zł za specjalny dekoder do użytku w domu i poza nim. Plus pobiera jeszcze 50 zł opłaty aktywacyjnej. Platforma promuje użytkowników pakietów: mogą kupić TV Mobilną za niecałe 10 zł miesięcznie.

Nie całkiem mobilna

Analitycy zwracają uwagę, że „mobilność" telewizji grupy Solorza-Żaka jest ograniczona. – To w zasadzie oferta płatnego, kodowanego multipleksu naziemnego w standardzie DVB-T – mówi Grzegorz Bernatek, analityk Audytelu.

Rzeczywiście, gdy kilka lat temu spółka Info-TV-FM (Cyfrowy Polsat przejął ją za 29 mln zł) zaczęła przygotowywać się do startu telewizji mobilnej, usługa miała działać w technologii DVB-H, która nie wymagała dekoderów. Ta jednak się nie sprawdziła. – Mobilność przejawia się tylko w postaci oferowania urządzenia – mobilnego dekodera, za pomocą którego można odbierać sygnał TV na smartfonach i tabletach lub laptopach – dodaje Bernatek.

Zwraca też uwagę, że na rynku są dostępne inne miniaturowe odbiorniki DVB-T w cenie do 400 zł. – Główną wadą propozycji jest brak dedykowanych telefonów, na których można by odebrać sygnał bez dodatkowego urządzenia – ocenia Bernatek. Według Libickiego grupa chętnie udostępni hurtową wersję oferty innym telekomom. Według niego operatorzy komórkowi bez problemu mogą zdobyć 40 tys. użytkowników usługi. Eksperci z Audytelu szacują zaś, że popyt na usługę wyniesie kilkadziesiąt tysięcy użytkowników w ciągu dwóch – trzech lat.

Prognozy

Gdzie jest potencjał

Cyfrowy Polsat i Polkomtel liczą na kilka z czynników, które dobrze wróżą usłudze „Telewizja Mobilna". Po pierwsze, rośnie sprzedaż smartfonów, tabletów i laptopów. Według Mobile Phone Tracker w I kw. br. sprzedano w Polsce 2,2 mln telefonów komórkowych, z czego 47,5 proc. stanowiły smartfony. Po drugie, według SMG/KRC około 700 tys. gospodarstw domowych nie ma w ogóle telewizora. Po trzecie, w 2014 r. oglądalność telewizji na bezprzewodowych urządzeniach wzrośnie do 186 minut miesięcznie – prognozuje Juniper Research. I wreszcie – 4 mln gospodarstw w Polsce nie ma płatnej telewizji.

– Świat się rozszerza. Woody Allen znalazł na to nawet dowód: coraz dłużej szuka rano szlafroka – tak Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu zaczął wczorajszą konferencję poświęconą usłudze telewizji na urządzenia przenośne. Wprowadzają ją zarówno telewizyjna platforma, jak i Pol-komtel, operator sieci Plus.

Siatkarze na smartfony

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama