Nowa telewizja Solorza

Cyfrowy Polsat i Polkomtel zaoferowały telewizję w nowym modelu. Nie jest to jednak klasyczna mobilna TV

Publikacja: 05.06.2012 02:57

Zygmunt Solorz-Żak, wiceszef rady nadzorczej Biotonu

Zygmunt Solorz-Żak, wiceszef rady nadzorczej Biotonu

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

– Świat się rozszerza. Woody Allen znalazł na to nawet dowód: coraz dłużej szuka rano szlafroka – tak Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu zaczął wczorajszą konferencję poświęconą usłudze telewizji na urządzenia przenośne. Wprowadzają ją zarówno telewizyjna platforma, jak i Pol-komtel, operator sieci Plus.

Siatkarze na smartfony

Grupa Zygmunta Solorza-Żaka chce wykorzystać fakt, że Polak średnio spędza 244 minuty dziennie przed telewizorem. Dlatego wczoraj uruchomiła nową usługę: za pośrednictwem tzw. multipleksu telewizji w technologii DVB-T.

Dzięki nowej usłudze trwające rozgrywki siatkarskiej Ligi Światowej od wczoraj mogą oglądać legalnie na żywo nie tylko abonenci platform satelitarnych i sieci kablowych.

Cyfrowy Polsat i Polkomtel oferują nową, zapowiedzianą kilka miesięcy temu usługę telewizyjną, pod marką TV Mobilna. To pakiet bezpłatnych i płatnych programów telewizyjnych, które można odbierać za pomocą specjalnych dekoderów zarówno na telewizorach, jak i smartfonach czy tabletach, po zainstalowaniu specjalnej aplikacji, dostępnej w App Store czy Google Play.

Wśród płatnych programów TV Mobilnej znalazły się sportowe produkcje Polsatu. Ale nie tylko. Także programy dla dzieci i filmowe: Nickelodeon i Polsat Film, Comedy Central, TVP Seriale i Kino Polska.

Aby skorzystać z usługi, trzeba zapłacić miesięcznie 19,9 zł za pakiet telewizyjny oraz jednorazowo od 1 zł do 329 zł za specjalny dekoder do użytku w domu i poza nim. Plus pobiera jeszcze 50 zł opłaty aktywacyjnej. Platforma promuje użytkowników pakietów: mogą kupić TV Mobilną za niecałe 10 zł miesięcznie.

Nie całkiem mobilna

Analitycy zwracają uwagę, że „mobilność" telewizji grupy Solorza-Żaka jest ograniczona. – To w zasadzie oferta płatnego, kodowanego multipleksu naziemnego w standardzie DVB-T – mówi Grzegorz Bernatek, analityk Audytelu.

Rzeczywiście, gdy kilka lat temu spółka Info-TV-FM (Cyfrowy Polsat przejął ją za 29 mln zł) zaczęła przygotowywać się do startu telewizji mobilnej, usługa miała działać w technologii DVB-H, która nie wymagała dekoderów. Ta jednak się nie sprawdziła. – Mobilność przejawia się tylko w postaci oferowania urządzenia – mobilnego dekodera, za pomocą którego można odbierać sygnał TV na smartfonach i tabletach lub laptopach – dodaje Bernatek.

Zwraca też uwagę, że na rynku są dostępne inne miniaturowe odbiorniki DVB-T w cenie do 400 zł. – Główną wadą propozycji jest brak dedykowanych telefonów, na których można by odebrać sygnał bez dodatkowego urządzenia – ocenia Bernatek. Według Libickiego grupa chętnie udostępni hurtową wersję oferty innym telekomom. Według niego operatorzy komórkowi bez problemu mogą zdobyć 40 tys. użytkowników usługi. Eksperci z Audytelu szacują zaś, że popyt na usługę wyniesie kilkadziesiąt tysięcy użytkowników w ciągu dwóch – trzech lat.

Prognozy

Gdzie jest potencjał

Cyfrowy Polsat i Polkomtel liczą na kilka z czynników, które dobrze wróżą usłudze „Telewizja Mobilna". Po pierwsze, rośnie sprzedaż smartfonów, tabletów i laptopów. Według Mobile Phone Tracker w I kw. br. sprzedano w Polsce 2,2 mln telefonów komórkowych, z czego 47,5 proc. stanowiły smartfony. Po drugie, według SMG/KRC około 700 tys. gospodarstw domowych nie ma w ogóle telewizora. Po trzecie, w 2014 r. oglądalność telewizji na bezprzewodowych urządzeniach wzrośnie do 186 minut miesięcznie – prognozuje Juniper Research. I wreszcie – 4 mln gospodarstw w Polsce nie ma płatnej telewizji.

– Świat się rozszerza. Woody Allen znalazł na to nawet dowód: coraz dłużej szuka rano szlafroka – tak Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu zaczął wczorajszą konferencję poświęconą usłudze telewizji na urządzenia przenośne. Wprowadzają ją zarówno telewizyjna platforma, jak i Pol-komtel, operator sieci Plus.

Siatkarze na smartfony

Pozostało 91% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie