Korzystanie z oprogramowania przez Internet szybko zdobywa popularność. Przodują w tym firmy, dla których jest to dobry sposób na ograniczenie wydatków (nie muszą wydawać pieniędzy na zakup software'u) i optymalizację działalności.
Rozwój cloud computingu (chmury obliczeniowej) byłby jeszcze szybszy, gdyby nie obawy klientów związane z jakością usług świadczonych tą drogą – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Alcatel-Lucent. Objęło prawie 3,9 tys. odpowiadających za IT w średnich i dużych firmach z całego świata. Zdaniem ankietowanych innymi barierami powstrzymującymi ich przed korzystaniem z chmury były: bezpieczeństwo, koszty i łatwość obsługi. Największą niechęć do chmury odnotowano w sektorach finansów, ubezpieczeń, służby zdrowia i administracji.
Aż dwie trzecie badanych twierdzi, że nie stosuje usług w chmurze w przypadku swoich najważniejszych aplikacji biznesowych, ponieważ obawia się o ciągłość ich dostępności. Blisko połowa uważa obecne opóźnienia w działaniu usług za niedopuszczalne. Dwie piąte respondentów odnotowało częste lub długotrwałe przerwy w dostępności usług.
Mimo sporych niedociągnięć ankietowani spodziewają się jednak, że poziom korzystania z tego typu usług znacznie wzrośnie w ciągu następnych trzech lat i że obecne słabe strony chmury zostaną wyeliminowane. Według firmy badawczej Gartner (raport „Forecast: Public Cloud Services, Worldwide and Regions, Industry Sectors, 2010 – 2015 Update") globalny rynek usług w chmurze może wzrosnąć do 177 mld dol. w 2015 r.