Okulary i zegarki mają w przyszłości zastąpić smartfony.

Okulary i zegarki mają w przyszłości zastąpić smartfony. Analitycy szacują, że wartość tego rynku urośnie w 2014 roku do 1,5 mld dol.

Aktualizacja: 16.05.2013 12:11 Publikacja: 16.05.2013 04:12

Okulary i zegarki mają w przyszłości zastąpić smartfony.

Foto: Bloomberg

Urządzenia mobilne wkraczają w nowy etap: coraz więcej z nich można nosić na sobie jak ubranie. Oczywiście nie jest to nowa idea, bo od dawna wykorzystują ją producenci pulsometrów, odtwarzaczy muzyki czy timerów dla biegaczy. Nowością jest to, że noszone na ciele gadżety wychodzą ze sportowej niszy i mogą w dużej mierze przejąć funkcje smartfonów.

W cieniu Google Glass

Firma analityczna Juniper szacuje, że w 2014 roku rynek noszonych na sobie urządzeń wart będzie 1,5 mld dol. Firma Gartner idzie o krok dalej i prognozuje, że w 2016 roku wartość elektroniki ukrytej w butach, tatuażach oraz zakładanych na głowę i nadgarstki akcesoriach sięgnie 10 mld dol.

– Noszone na rękach czy głowie urządzenia mobilne mają szansę wykorzenić potrzebę nieustannego spoglądania na wyświetlacz telefonu w celu sprawdzenia, czy ktoś do nas dzwonił. Pod tym względem mogą się rzeczywiście sprawdzić w grupie osób intensywnie korzystających ze smartfonów – twierdzi Vinita Jakhanwal, dyrektor działu urządzeń mobilnych w firmie IHS iSupply.

Zadaniem takiej noszonej na sobie elektroniki będzie przejęcie niektórych funkcji smartfonów, m.in. szybkie odbieranie esemesów czy kontrolowanie odtwarzania muzyki. Jeszcze szersze możliwości stwarza Google Glass, czyli smartfono-okulary Google'a, które właśnie testowane są przez kilka tysięcy osób w USA. Umożliwiają m.in. robienie zdjęć, odbieranie i wysyłanie wiadomości, uzyskanie dodatkowych informacji nt. widzianych obiektów czy obsługę serwisów społecznościowych i połączeń telefonicznych. Ten gadżet ma szansę odmienić masowy rynek, oczywiście pod warunkiem, że producent obniży jego cenę sięgającą obecnie 1500 dol. Sukces tego futurystycznego gadżetu gwarantowany jest niejako przez powodzenie Google'a na masowym rynku.

Zegarkotelefony

Rosnącej popularności elektroniki noszonej na sobie dowodzi wyścig pomiędzy Apple, Samsungiem i Microsoftem o to, kto pierwszy wypuści na rynek „inteligentny zegarek", czyli smartwatch. Telefon i zegarek w jednym to pomysł, który był przerabiany na wiele sposobów kilka lat temu. Gadżety tego typu stworzyły m.in. LG, Nokia czy Sony Ericsson, ale żaden z nich nie przyjął się na tyle, by zrobić furorę na rynku. Kilka miesięcy temu tego typu pomysły odżyły i m.in. Sony wypuściło na rynek smartwatch, zegarek działający w oparciu o system Android, a niewielka firma Pebble Technology wyprodukowała czasomierz współpracujący zarówno z Androidem, jak i iPhone'em. Gadżet ma wyświetlacz z e-papieru (z tej technologii korzystają e-czytniki) i pozwala na odbieranie esemesów, e-maili i połączeń przychodzących.

W tej sytuacji Apple nie mógł zrobić nic innego, jak tylko opracować własne urządzenie tego typu. O tym, że projektuje taki gadżet, słychać było od ubiegłorocznych wakacji. A niedawno „New York Times" doniósł, że firma z logo jabłka finalizuje to przedsięwzięcie, przy którym pracuje aż 100 inżynierów i designerów, w tym Jonathan Ive, nadworny projektant Steve'a Jobsa. Gazety utrzymują, że iWatch (jak w Internecie nazywane jest to urządzenie) ma być wykonany z Willow Glass, szkła nowej generacji – ultracienkiego i wyginanego, którego producentem jest firma Corning. To następca Gorilla Glass, produktu, który po raz pierwszy został wykorzystany w iPhonie, a teraz stał się już standardem na rynku smartfonów. iWatch ma mieć ekran o przekątnej 1,5 cala i wyświetlacz OLED, który umożliwia kontakt z iPhone'em dzięki łączności Bluetooth. Gadżet ma trafić na rynek w tym roku.

Wyścig gigantów

Gruszek w popiele nie zasypia też konkurencja. Microsoft pracuje nad własnym tego typu rozwiązaniem od blisko roku. Początkowo miało to być urządzenie do monitorowania rytmu serca, współpracujące z konsolą Xbox, jednak wyewoluowało do projektu inteligentnego zegarka. Potwierdza to „Wall Street Journal", według którego Microsoft u jednego ze swoich wykonawców zamówił serię wyświetlaczy o przekątnej 1,5 cala.

Również Samsung przygotowuje własny smartwatch, który ma nosić nazwę Samsung Galaxy Altius. Producent potwierdził te plany pod koniec marca.

– Przygotowywaliśmy zegarek od bardzo dawna. Pracujemy nad tym bardzo ciężko. Tworzymy wiele produktów z myślą o przyszłości i z całą pewnością zegarek właśnie taki jest – stwierdził Lee Young Hee, wiceprezes wykonawczy pionu biznesu mobilnego w Samsungu.

Kontroler

MYO, elektroniczna opaska na rękę, to osobisty łącznik z komputerem, który zmusza maszynę do posłuszeństwa.

Może odegrać rolę naręcznego kontrolera, za pomocą którego można obsługiwać komórkę, Google Glass, sprzęt grający, gry konsolowe czy różnego typu roboty. MYO w przedsprzedaży kosztuje 149 dol. Na rynku znajdzie się na początku 2014 roku.

Innowacje

Google Glass, czyli futurystyczne smartfonookulary, które mają wstrząsnąć rynkiem mobilnym .

W USA rozpoczynają się właśnie testy konsumenckie Google Glass. Udział w nich kosztuje 1500 dol. Nowe urządzenie składa się z przymocowanej do oprawki okularowej kamery i małego przezroczystego ekranu, na którym wyświetlane są elementy otoczenia w tzw. rozszerzonej rzeczywistości. Gadżet sterowany jest głosem.

Urządzenia przenośne

Pebble Watch, „inteligentny zegarek" współpracujący z iPhone'em i urządzeniami z systemem Android.

Pebble to urządzenie wyprodukowane dzięki crowdfoundingowi, czyli finansowaniu ze strony internautów uzyskanemu dzięki platformie Kickstarter. Urządzenie ma wyświetlacz z e-papieru (wykorzystywany też w e-czytnikach) w rozmiarze 1,26 cala. Komunikuje się ze smartfonami dzięki łączności Bluetooth. Kosztuje 150 dol.

Urządzenia mobilne wkraczają w nowy etap: coraz więcej z nich można nosić na sobie jak ubranie. Oczywiście nie jest to nowa idea, bo od dawna wykorzystują ją producenci pulsometrów, odtwarzaczy muzyki czy timerów dla biegaczy. Nowością jest to, że noszone na ciele gadżety wychodzą ze sportowej niszy i mogą w dużej mierze przejąć funkcje smartfonów.

W cieniu Google Glass

Pozostało 93% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie