Reklama
Rozwiń

Zmiana tantiem za odtwarzanie muzyki

W miejsce dotychczasowych uśrednionych dla wszystkich firm stawek pojawiły się nowe: wyższe dla lokali w dużych miastach, niższe – dla tych z mniejszych miejscowości. Ma je pobierać jeden lub dwóch inkasentów, a nie, jak dotąd, kilku

Publikacja: 11.07.2013 15:40

Zmiana tantiem za odtwarzanie muzyki

Foto: Fotorzepa, MICHAL WALCZAK MICHAL WALCZAK

Nowe tabele stawek pobieranych przez organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi z tytułu tantiem za odtwarzanie muzyki przyjęła wczoraj Komisja Prawa Autorskiego. – Obecnie do jednego hotelu czy fryzjera docierają przedstawiciele różnych organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi odpowiedzialnych za różne pola eksploatacji. Przy okazji wprowadzania innych zmian w prawie autorskim postanowiliśmy zmienić ten system tak, by do jednego punktu przychodził już tylko jeden inkasent i by przedsiębiorców obowiązywała jedna stawka opłat – mówił Piotr Żuchowski, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego.

Do tej pory firmy, które powinny płacić twórcom tantiemy za korzystanie z muzyki, przeżywały oblężenie inkasentów, bo każda z organizacji (Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, STOART  czyli Związek Artystów Wykonawców, SAWP - Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych, Związek producentów Audio Video ZPAV, Stowarzyszenie Twórców Ludowych i Stowarzyszenie Filmowców Polskich) wysyłała do niej swojego inkasenta. – Oczywiste jest, że kiedy organizacje porozumiały się co do wspólnych stawek, będą one niższe od dotychczasowych – mówił minister Żuchowski. Do punktów będą przychodzić teraz dwaj inkasenci, bo zgodnie z zapisami polskiego prawa jedna organizacja nie może pobierać zarówno opłat z tytułu praw autorskich jak pokrewnych. Docelowo jednak w Polsce ma powstać jedna organizacja zbiorowego zarządzani prawami autorskimi i pokrewnymi.

Jak zapewnia Bogusław Pluta, dyrektor ZPAV, większość firm rzeczywiście odnotuje spadek wysokości opłat. – Nie można jednak powiedzieć, że wszystkie stawki spadły. Niektóre wzrosły. A to dlatego, że dotychczas wszystkich obowiązywały stawki uśrednione, a teraz w dużych miastach, gdzie korzyści z odtwarzania muzyki są wymiernie większe, będą wyższe – mówi.

Z przykładowych podanych przez organizacje stawek wynika, że np. prowadzona w Warszawie dyskoteka dla więcej niż 200 osób , która dotychczas płaciła organizacjom zbiorowego zarządzania (OZZ) prawami autorskimi miesięcznie 1,77 tys. zł tantiem, teraz będzie musiała płacić 2,55 tys. zł. Fryzjer mający trzy stanowiska dla klientów, który w całym kraju obecnie płaci OZZ 121,9 zł, teraz w Warszawie będzie płacił 155 zł, a w miejscowości poniżej 5 tys. mieszkańców: 84 zł.

Obowiązujące stawki są podane dla 11 kategorii lokali w przypadku tantiem za muzykę oraz czterech - w przypadku wideo. Są też różne w zależności od wielkości miejscowości (tu przepisy przewidują pięć progów).

Reklama
Reklama

Mocno spadną wszędzie za to stawki dla wielko powierzchniowych sklepów. Supermarket o powierzchni 2,5 m kw. który dotychczas musiał miesięcznie płacić za puszczanie klientom muzyki prawie 3,78 tys. zł, teraz w Warszawie zapłaci 750 zł, a w małej miejscowości: 383 zł. – Dotychczasowe stawki spowodowały, że supermarkety przestały puszczać piosenki, a zaczęły w ogóle wyciszać muzykę albo nadawać muzykę filmową. Przy dyskotece muzyka jest kluczową częścią biznesu, więc nie widzieliśmy tam powodu do obniżania stawek, ale w przypadku supermarketów mamy nadzieję na to, że dzięki obniżeniu stawek znowu zaczną emitować muzykę – mówi Pluta.

Tantiemy powinno opłacać w Polsce ok. 200-250 tys. punktów. Realne jest pobieranie ich zdaniem organizacji zbiorowego zarządzania od 100-150 tys. W 2011 roku wpływy wszystkich OZZ w Polsce z tytułu tantiem sięgnęły 107 mln zł. Gros z płacących tantiemy firm to punkty handlowe (stanowią 36 proc.) oraz lokale gastronomiczne (35 proc.) i zakłady usługowe (15 proc.).

Po połączeniu sił organizacje będą dysponować stu kilkudziesięcioma inkasentami. – Na razie w związku z koniecznością aneksowania umów z przedsiębiorcami wskutek zmian tabel, ich liczba nie spadnie – mówi Pluta.

Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama