Oferta Allegro na rozwój, długi i przejęcia

Największy internetowy sprzedawca w kraju w końcu potwierdził, że jeszcze w tym roku chce wejść na warszawską giełdę. Spółka, planując pozyskać 1 mld zł, podkreśla dwucyfrowe tempo rozwoju rynku, na którym rośnie nawet szybciej.

Publikacja: 14.09.2020 21:00

Oferta Allegro na rozwój, długi i przejęcia

Foto: materiały prasowe

Długo oczekiwana oferta Allegro obejmie emisję nowych akcji ze spodziewanymi wpływami dla spółki 1 mld zł. Nie wiadomo, ile akcji sprzedadzą akcjonariusze, czyli fundusze y Cinven, Permira i Mid Europa Partners. Grupa zamierza przeznaczyć wpływy netto z emisji nowych akcji, wraz z kredytami w ramach nowej linii kredytowej, na spłatę zadłużenia.

– Głównym przeznaczeniem środków z oferty będą ewentualne przejęcia, rozwój spółki i dług. Nie planujemy wypłacać dywidendy, przynajmniej przez jakiś czas – podał Jonathan Eastick, członek zarządu i dyrektor finansowy Allegro. Według przecieków wycena spółki może wynieść około 10 mld euro, a IPO może przynieść 2 mld euro.

Krocie w internecie

Oferta skierowana będzie głównie do inwestorów instytucjonalnych, także w USA, do indywidualnych trafić ma 5 proc. akcji. Prospekt rozpatruje nadzór finansowy w Luksemburgu, po jego zatwierdzeniu zostanie opublikowany także w Polsce. Oferta akcji ma być przeprowadzona jeszcze w 2020 r.

Allegro jest przekonane o ogromnym potencjale rozwoju zarówno swojego, jak i całego rynku. Spółka podaje, że jej baza 12,3 mln zarejestrowanych użytkowników kupuje coraz więcej – w 2019 r. wygenerowała sprzedaż o wartości 22,8 mld zł, a w pierwszym półroczu 2020 r. 16 mld zł. Coraz więcej zarabia, w 2019 r. EBITDA wyniosła ponad 1,3 mld zł, w półroczu 2020 r. – 808 mln zł. Informacja o zysku netto znajdzie się dopiero w prospekcie.

– Udział e-handlu w sprzedaży detalicznej wzrósł z 5,8 proc. w 2016 r. do około 8,4 proc. w 2019 r. Zatem wciąż mamy ogromną przestrzeń do dalszego rozwoju – mówi François Nuyts, prezes Allegro.

Jednym z celów rozwojowych będzie wciąż intensywny rozwój programu Smart, w ramach którego użytkownicy za roczny abonament uzyskują darmowe dostawy. Obecnie korzysta z niego 2,1 mln kupujących, czyli tylko ok. 17 proc. Również zwiększana ma być oferta produktów finansowych w ramach platformy zarówno dla sprzedawców, jak i dla kupujących.

– Zgodnie z wrześniowym raportem Izby Gospodarki Elektronicznej już 73 proc. internautów w Polsce, ok. 20,5 mln osób, robi zakupy przez internet. Dalszy postęp technologiczny jeszcze zwiększy ich popularność – mówi Piotr Alicki, prezes Krajowej Izby Rozliczeniowej. – Potencjał branży uwalniają także sprawne wdrożenia bezpiecznych i wygodnych dla użytkownika rozwiązań, jak płatności pay-by-link i BLIK, czy mechanizm zdalnej weryfikacji tożsamości mojeID – dodaje.

Wyzwań nie brakuje

– Dla Allegro największym wyzwaniem będzie uruchomienie polskiego sklepu przez Amazon, co prędzej czy później się stanie. Trudno teraz szacować, jaki to będzie efekt, ale na pewno ogromny i kosztowny – mówi jeden z branżowych analityków.

Allegro chce skupić się na rozwoju programu Smart, systemu usług finansowych czy także logistyce. Rozważane są także przejęcia, zwłaszcza firm oferujących różne usługi uzupełniające do obecnego pakietu Allegro. Obecnie za pośrednictwem serwisu swoje produkty sprzedaje ponad 117 tys. firm, a ich liczba nadal rośnie.

– Co prawda daleko nam do sytuacji na rynku znanej z USA, gdzie wyraźnie dominuje Amazon. Wbrew obiegowej opinii, choć Allegro bardzo prężnie się rozwija, nie stanowi całego polskiego handlu internetowego, wiele e-biznesów działa równie sprawnie, nie mając z tym serwisem nic wspólnego – mówi Paweł Szewczyk, wiceprezes zarządu merce.com. – Mimo to udany debiut Allegro na giełdzie ma szansę pociągnąć w górę całą branżę – dodaje.

– Wejście Allegro na GPW to również szansa na większą rozpoznawalność zarówno całego brandu, jak i osób skalujących swoje biznesy za granicą – mówi Edwin Osiecki wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express Poland. – W przypadku handlu transgranicznego rola międzynarodowego partnera logistycznego jest równie duża jak w przypadku przesyłek krajowych – dodaje.

Wszyscy pracownicy, którzy będą zatrudnieni przez grupę w dniu wejścia na giełdę i którzy nie posiadają akcji, otrzymają premię – akcje o wartości 10 tys. zł.

ogromny potencjał polskiego rynku e-handlu

Udział sprzedaży internetowej w polskim rynku handlu detalicznego istotnie wzrósł w ostatnich latach – z około 5,8 proc. w 2016 r. do około 8,4 proc. w 2019 r. Jak podaje Allegro w dokumentach informacyjnych, udział sprzedaży internetowej w Polsce w całym rynku sprzedaży detalicznej znajduje się wciąż na stosunkowo niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami, w tym Wielką Brytanią (18 proc.) i Chinami (27 proc.).

Z najnowszego raportu eCommerce Europe wynika, że w 2020 r. wydatki internetowe Polaków wzrosną o ponad 30 proc. i przekroczą 15,3 mld euro. To najwyższy wzrost w Europie. W 2019 r. Polacy zwiększyli swoje wydatki online o niemal 16 proc., zatem tegoroczny niemal dwukrotnie lepszy rezultat pokazuje efekt pandemii.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie