Serwisy muzyczne motorem rynku cyfrowej muzyki w Polsce

W ubiegłym roku wpływy ze sprzedaży muzyki w różnych cyfrowych postaciach ?były aż o 45 proc. wyższe niż rok wcześniej. Gros tych pieniędzy płynie do serwisów streamingowych.

Publikacja: 14.04.2014 02:07

Serwisy muzyczne motorem rynku cyfrowej muzyki w Polsce

Foto: Bloomberg

W całej ubiegłorocznej puli wydatków na cyfrową muzykę przychody z reklam i opłat od użytkowników takich serwisów, jak Spotify, WiMP, Deezer czy Muzo, stanowiły już ponad 70 proc. (zob. wykres), przy czym wpływy z reklam emitowanych słuchaczom darmowych wersji serwisów streamingowych przewyższały przychody z abonamentów.

– Wzrost sprzedaży muzyki cyfrowej, a w szczególności przychód z serwisów streamingowych, jest odpowiedzią na światowe trendy w muzyce i nowych technologiach. Ludzie są dziś bardziej świadomi rozwiązań mobilnych niż kiedykolwiek wcześniej. W codziennej pracy często wykorzystujemy dziś więcej niż jedno urządzenie – komentuje Przemysław Pluta, szef Spotify w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Dwucyfrowy wzrost także w przyszłości?

W 2013 r. przychody serwisów udostępniających muzykę w sieci z abonamentów od użytkowników zwiększyły się aż o 69 proc. Te z reklam rosły rok do roku tylko niewiele wolniej, bo o 62 proc. To imponujące tempo nawet w porównaniu z całym rynkiem cyfrowej muzyki w Polsce, który w ubiegłym roku był wart 30 mln zł (o 45 proc. więcej niż rok wcześniej). I zdaniem branży będzie się rozwijał dalej.

– Polski rynek ma olbrzymi potencjał, trudno go jednak opisać liczbami. Na pewno najbardziej perspektywiczne grupy odbiorców to ludzie młodzi, przyzwyczajeni do konsumpcji cyfrowej muzyki, którzy właśnie dorastają i są skłonni wydawać na nią pieniądze – mówi Adrian Ciepichał, szef WiMP Polska. Jak dodaje, kolejna grupa to osoby, którym zależy na muzyce najwyższej jakości, oraz te, które dziś jeszcze kupują muzykę w postaci ściąganych plików.

– Powoli zaczynają dochodzić do wniosku, że nie ma sensu gromadzić plików na dysku, skoro można z nich korzystać w chmurze – wskazuje Ciepichał.

Pobrania online, m.in. pojedynczych plików i całych albumów, z sieci to drugie najbardziej dochodowe dla branży w Polsce cyfrowe źródło przychodów. W ubiegłym roku pliki przyniosły 6,46 mln zł, o 28 proc. więcej niż rok wcześniej.

W Polsce muzyczne pliki sprzedają np. rodzima Muzodajnia i międzynarodowy iTunes Store. – Obecnie liczba klientów serwisu Muzodajnia to około 112 tysięcy subskrybentów, natomiast przychody z usługi są przez cały czas mniej więcej na stałym poziomie – mówi Arkadiusz Majewski, rzecznik Polkomtelu, właściciela Muzodajni. iTunes nie podaje, ilu ma klientów na naszym rynku.

80 tysięcy klientów

Znacznie mniej otwarte niż Muzodajnia w sprawie liczby swoich użytkowników są serwisy streamingowe. Od swoich początków na polskim rynku (zaczęły się pojawiać dwa lata temu: najpierw  ruszył Deezer, następnie WiMP, a potem Spotify) żaden z międzynarodowych graczy nie podał, ile osób korzysta z jego usług oraz – co kluczowe – ile wybiera opcję płatną. Nie podaje takich informacji także należące do Cyfrowego Polsatu Muzo, którego losy teraz się ważą.

– Nasz serwis został uruchomiony w przededniu startu na rynku polskich dużych zagranicznych serwisów. Uznaliśmy, że nie będziemy inwestować w tak konkurencyjny obszar, który nie jest bezpośrednio związany z naszymi głównymi usługami. Decyzje co do jego dalszej działalności nie zostały jeszcze podjęte – mówi Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu.

Z informacji, do jakich dotarła w dwóch niezależnych źródłach  „Rz", wynika, że łącznie płacących abonament klientów takich serwisów, jak Spotify, WiMP, Muzo i Deezer, jest w Polsce ok. 80 tys. Choć serwisy te szybko się rozwijają, zdaniem Piotra Kabaja, prezesa wytwórni Warner Music Polska i wiceprzewodniczącego zarządu Związku Producentów Audio Video, zdecydowanie za mało się w Polsce promują. W ZPAV trwają teraz z ich właścicielami rozmowy o tym, czy nie warto zainwestować w ich promocję.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Wartość rynku przekroczyła już miliard dolarów

Globalnie wpływy z takich serwisów, ?jak Spotify, Deezer, WiMP, azjatycki KKBox, Rdio czy Simfy wzrosły w ubiegłym roku ?o 51,3 proc., pierwszy raz w historii przekraczając 1 mld dol.

Płaciło za nie już 28 mln ludzi rozsianych ?po całym świecie – o 8 mln więcej niż rok wcześniej – wynika z danych publikowanych przez Światowe Stowarzyszenie Branży Fonograficznej IFPI. Według prognoz firmy badawczej ABI Research w 2018 roku ?za streaming muzyki będzie płaciło na świecie już 191 mln ludzi, a przychody z uiszczanych przez nich opłat abonamentowych wzrosną do 46 mld dol.

IFPI podało w swoim corocznym raporcie, ?że rosnące przychody z muzyki cyfrowej ?w 2013 roku wynosiły na świecie już 5,9 mld dol. (czyli prawie 40 proc. wszystkich) – to o 4,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

W całej ubiegłorocznej puli wydatków na cyfrową muzykę przychody z reklam i opłat od użytkowników takich serwisów, jak Spotify, WiMP, Deezer czy Muzo, stanowiły już ponad 70 proc. (zob. wykres), przy czym wpływy z reklam emitowanych słuchaczom darmowych wersji serwisów streamingowych przewyższały przychody z abonamentów.

– Wzrost sprzedaży muzyki cyfrowej, a w szczególności przychód z serwisów streamingowych, jest odpowiedzią na światowe trendy w muzyce i nowych technologiach. Ludzie są dziś bardziej świadomi rozwiązań mobilnych niż kiedykolwiek wcześniej. W codziennej pracy często wykorzystujemy dziś więcej niż jedno urządzenie – komentuje Przemysław Pluta, szef Spotify w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Pozostało 85% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie