Wcześniejsze prognozy domu mediowego Starlink mówiły o spodziewanym niższym wzroście: o 0,5-0,9 proc. w stosunku do 2013 roku, gdy cały rynek reklamy netto był w Polsce wart niecałe 7 mld zł. - Zebrane dane o sytuacji gospodarczej i optymistyczne nastroje wśród marketerów pozwalają przypuszczać, że najgorsze chwile rynek reklamy ma już za sobą. Jednak powrót na ścieżkę wzrostu i jego umocnienie nie będzie wolne od trudności związanych z presją kosztową. W dalszych miesiącach trzeba mieć na uwadze możliwą destabilizację handlu zagranicznego, będącego ważnym czynnikiem ożywienia, związaną z niepewną sytuacją na Ukrainie. Dobry start rynku reklamy 2014 roku wywołuje jednak ostrożny optymizm – komentuje Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna Starlinka.
Na tak rozwijającym się rynku wydatki reklamowe w I kwartale wyniosły 1,59 mld zł, o 0,9 proc. więcej niż przed rokiem w tym samym czasie. - Dodatnia dynamika wydatków reklamowych w I kwartale 2014r. dotyczyła stycznia i lutego, w marcu odnotowano spadek wydatków. Świetny wynik lutego to zasługa znacznego wzrostu wydatków w telewizji oraz Internecie. Oprócz zauważalnego od początku kryzysu zjawiska przesuwania budżetów telewizyjnych na miesiące: styczeń i luty, w tym roku na pozytywnym wyniku lutego zaważyły dodatkowo Igrzyska Olimpijskie. Spadek w marcu wywołały z dużą dozą prawdopodobieństwa przesunięcia budżetów na kwiecień w związku z terminem Świąt Wielkanocnych – podają analitycy Starlinka.
W I kwartale rosły wydatki na reklamę w sieci (o 5,9 proc.), radio (o 5,7 proc.) i telewizja (o 4,7 proc.). .Spadały przychody reklamowe prasy (gazet o 23 proc., magazynów: o 17,2 proc.), kin (o 16,3 proc.) oraz reklamy zewnętrznej (o 3,6 proc.). - Podczas gdy rynek magazynów papierowych raczej powoli powraca do stanu równowagi, rozpędu nabiera segment prasy na urządzenia mobilne. Są to zarówno tytuły drukowane przeniesione na tablet, jak również magazyny stworzone od początku do końca z myślą o użytkownikach mobilnych – podaje Starlink.
Pozytywnym zjawiskiem dla branży reklamowej były zwłaszcza rosnące wydatki na promocję w sektorze farmaceutycznym. - Firmy farmaceutyczne były niezwykle aktywne w I kw. 2014 roku i zwiększyły swoje wydatki o 14% wobec analogicznego okresu 2013, zostając liderem wydatków – podano. Odwrotna tendencja była natomiast widoczna w sektorze telekomunikacyjnym, który w pierwszym kwartale tego roku zmniejszył wydatki o 20,8 mln złotych (spadek o 12,9 proc.) wobec analogicznego okresu w roku ubiegłym.