61 edycja Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności Cannes Lions rusza w tę sobotę i jak zawsze potrwa tydzień. Tegoroczne zgłoszenia napłynęły z 37 krajów i było ich o 5 proc więcej niż przed rokiem. Prace oceniane będą w 17 kategoriach, wśród których jest w tym roku jedna nowa: Product Design Lions.

Najwięcej zgłoszeń napłynęło z USA (6,2 tys.), Brazylii (3,3 tys.) i Wielkiej Brytanii (2,76 tys.). Polacy zgłosili 135. Najwięcej z nich konkuruje w kategorii media (27), cyber (18), promo&activation (15) oraz PR (14).

Festiwal w Cannes to jeden z najważniejszych konkursów reklamowych na świecie. W przeciwieństwie do konkursu Effie kampanie nagradzane są w nim nie za rynkowe skutki, jakie przyniosły firmom, ale przede wszystkim za samą ideę i jej realizację. W rezultacie od lat jest wyznacznikiem trendów w branży.

W ubiegłym roku grand prix konkursu dostała np. pokazywana w Brazylii kampania Dove „Rysowanie prawdziwego piękna", w której Gil Zamora, specjalista ds. portretów pamięciowych w FBI, nie widząc kobiet, najpierw szkicował je na podstawie ich własnych opisów, a następnie słuchając innych osób. W większości przypadków pierwsze rysunki pokazywały znacznie mniej atrakcyjne osoby. Ex aequo grand prix dla najlepszej kampanii przyznano wtedy australijskiej akcji „Głupi sposób na umieranie". Miała zapobiegać wypadkom w metrze. Standardowo powinna pewnie straszyć zdjęciami z wypadków, ale wymyślono zupełnie inny sposób. Zamiast pouczania, nagrana została makabrycznie humorystyczna pioseneczka „Głupie sposoby na umieranie", którą emitowano zarówno w metrze, jak i telewizji. Animowany klip, który  pokazywał scenki podobne do znanych z serialu „Happy Tree Friends" (sympatyczne postaci giną w okropnych okolicznościach przez własną głupotę) szybko został hitem Internetu. Do dziś obejrzało go na YouTube ponad 82 miliony razy.

Polacy wrócili w ubiegłym roku z Cannes z czterema nagrodami. Dwie statuetki: srebrną i brązową, otrzymane w dwóch podkategoriach kategorii Branded Content and Entertainment, przywiozła agencja 180heartbeats + Jung von Matt za projekt Rak'n'Roll Records Fundacji Rak'n'Roll. Brązową statuetkę w tej samej kategorii dostała Doping TV agencji Young & Rubicam Warszawa dla PZPN. Nagrodę za najbardziej innowacyjne rozwiązanie, dostała natomiast karta debetowa Matercard Display z wyświetlaczem oferowana przez Getin Noble Bank.