Telewizja Polsat i Telewizja Polska w ostatnim kwartale 2022 r. walczą o uwagę widzów kampaniami, w których główną rolę gra historia stacji. TVP skończyła 70 lat 25 października. Prywatnej Telewizji Polsat trzydziestka stuknęła w poniedziałek 5 grudnia.

Koncesja tchnęła życie

Założona przez Zygmunta Solorza stacja zaczęła nadawanie w 1992 r. w godzinach popołudniowych. Osoby, które brały udział w rozruchu, wspominają, że początkowo mieściła się w jednym pokoju biurowca przy al. Stanów Zjednoczonych w Warszawie i miała do dyspozycji dwie kamery. Zygmunt Solorz pozostał wierny prawobrzeżnej stolicy: nowa siedziba Polsatu wybudowana po latach mieści się niedaleko tej pierwszej. Przy ruchliwej ulicy, niemal w środku osiedla mieszkaniowego i blisko – co znamienne – zajezdni autobusowej. Znamienne, bo obok innej zajezdni po latach powstała nowa siedziba sieci komórkowej Plus, którą – wówczas dysponujący już miliardami – radomianin przejął w 2011 r. od spółek Skarbu Państwa i brytyjskiego Vodafone. Od 2022 r. grupa zbudowana przez Zygmunta Solorza wokół Polsatu zaczęła też produkcję własnych autobusów na wodór, które oferuje miastom.

Polsat był przez mniej więcej rok nadawany drogą satelitarną z Holandii, a programy można było oglądać w konkretnych godzinach i nocą. Taśmy z programami codziennie dosyłano tam samolotami.

Czytaj więcej

Grudniowe dywidendy od spółek

Sytuacja zmieniła się w 1993 r., gdy za rządów Waldemara Pawlaka (PSL) 6 października stacja Solorza dostała koncesję na nadawanie sygnału drogą naziemną. Był to dla niej przełomowy moment.

Według dostępnych danych kilka miesięcy później udział kanału w widowni skoczył do 8 proc., a po dwóch latach przewyższył wynik TVP 2. Dziś, za sprawą rozdrobnienia telewizyjnego rynku przez i pączkujące kanały tematyczne, główny kanał Polsatu ma niższy udział w rynku niż przed laty (w ciągu trzech kwartałów br. było to średnio 7,8 proc.), ale razem z kanałami tematycznymi stacja ma już ponad jedną piątą: 22,8 proc.

Dzięki rosnącemu udziałowi w widowni i coraz wyższym wpływom reklamowym Polsat mógł inwestować we własne produkcje (seriale, talk-show, teleturnieje) i prawa do nadawania m.in. popularnych transmisji sportowych.

Ważnym elementem w budowie pozycji Polsatu było pojawienie się platform satelitarnych i kablowych, w tym – też założonego przez Solorza – Cyfrowego Polsatu. Firma ta nadawanie sygnału satelitarnego rozpoczęła w 1999 r., a w 2000 r. porozumiała się z Polsatem w sprawie odpłatnego nadawania kanałów. Niezależność dała jej koncesja z 2003 r. Obecnie jest największym dostawcą płatnej telewizji w kraju i firmą notowaną na warszawskiej giełdzie.

Miliardy z telewizji

Rozwój usług mobilnego internetu zmienił sposób myślenia twórcy Polsatu. W 2011 r. miliarder i jego partner biznesowy Heronim Ruta sprzedali Polsat do... Cyfrowego Polsatu, łącząc firmy w grupę kapitałową. Telewizja wyceniona została na 3,75 mld zł. Mając 2,6 mld zł w gotówce, Solorz i Ruta zrealizowali transakcję życia: przejęli od spółek Skarbu Państwa sieć komórkową Plus. Wierzyli, że połączenie mobilnego internetu LTE i telewizji to przyszłość. Z czasem włączyli i Plusa do Cyfrowego Polsatu.

Telewizja Polsat sama też rosła przez przejęcia. W 2013 r. kupiła spółkę Polskie Media, nadawcę kanałów TV4 i TV6. W 2017 r. od Agory – Metro, a od ZPR kanały Eska TV, Polo TV i Nowa TV oraz Fokus TV. W 2018 r. do portfela Polsatu weszła Superstacja. Kolejne lata to zwrot ku reklamie internetowej. W 2020 r. Polsat przejął internetową Grupę Interia od holdingu Bauer.

Telewizja jest nie największą, ale ważną częścią grupy Solorza. Polsat ma jedno z największych biur reklamy pośredniczące w sprzedaży kampanii telewizyjnych i internetowych w kraju. Same treści telewizyjne, często dodatkowo płatne, to według analityków kosztowny, ale ważny element modelu zarabiania całej grupy. Jest doceniany, ponieważ radzi sobie zwykle lepiej niż konkurencja. Po trzech kwartałach 2022 r., nacechowanych spowolnieniem gospodarczym, udział Telewizji Polsat w rynku reklamy telewizyjnej wynosił 28,8 proc., a jej przychody z tego tytułu – 878 mln zł, o 1 proc. więcej niż przed rokiem. Razem z Interią segment mediowy generuje rocznie około 2,2 mld zł przychodu.