#RZECZoBIZNESIE: Piotr Kabaj: Polacy lubią słuchać piosenek po polsku

Polacy lubią słuchać artystów w języku polskim i chcą zrozumieć, o czym oni śpiewają – mówi Piotr Kabaj, szef Warner Music Polska, wiceprzewodniczący ZPAV, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Aktualizacja: 10.10.2017 13:01 Publikacja: 10.10.2017 12:51

#RZECZoBIZNESIE: Piotr Kabaj: Polacy lubią słuchać piosenek po polsku

Foto: tv.rp.pl

Przez pierwsze 6 miesięcy sprzedaż muzyki w Polsce rosła o 6 proc.

- Coraz więcej osób słucha muzyki online. Sam wzrost streamingu wynosił ponad 30 proc. - mówił Kabaj.

Przypomniał, że na świecie numerem jeden jest Ed Sheeran.

- 2 jego koncerty w przyszłym roku na Stadionie Narodowym sprzedały się w 2 dni – zaznaczył gość.

Zaznaczył, że w zeszłym roku ponad 50 proc. globalnej sprzedaży muzyki to była sprzedaż cyfrowa. - Wzrost streamingu był na poziomie 40 proc. - podał.

Kabaj przyznał, że sposób konsumpcji muzyki się zmienił.

- Dla 85 proc. młodzieży muzyka jest ważna. 90 proc. z nich słucha muzyki na smartfonach. Zmiana technologii spowodowała też zmianę konsumpcji muzyki. Jest ona teraz dostępna dla każdego w każdym miejscu – tłumaczył.

- Połowa słucha muzyki z serwisów pirackich. Walczymy z tym, w UE też jest duży ruch na ten temat. Potrzebne są szczegółowe regulacje, bo prawo autorskie i różne inne ustawy nie są na czasie – dodał.

Gość podkreślił, że rynek koncertowy polskich artystów bardzo dobrze funkcjonuje, a płyty się sprzedają.

- W zeszłym roku 65 na 100 najlepiej sprzedających się płyt to była polska muzyka. To jest ciekawe, bo w radiach tylko 12 utworów w pierwszej setce było polskich – mówił.

Winyle w stosunku do sprzedaży fizycznej na świecie stanowią 10 proc.

- W Polsce jest to 15 proc. Średnie sprzedaż polskich artystów to między 200-300 sztuk, a trzeba wyprodukować 500 sztuk. Czasami 2 lata sprzedajemy nakład. Rynek winyli to bardzo pozytywny snobizm. Jednocześnie rośnie rynek gramofonów - tłumaczył Kabaj.

Podkreślił, że polski rynek, jeśli chodzi o płyty, wyróżnia polski język.

- Polacy lubią słuchać artystów w języku polskim i chcą zrozumieć, o czym oni śpiewają – mówił.

Bilety na koncert zagranicznego artystę kosztują średnio 250 zł, a płyta 50 zł.

- Jednak sprzedaje się 5 razy więcej biletów niż płyt. Ludzie wydają dużo pieniędzy na to, żeby być bardzo blisko artysty - stwierdził Kabaj.

Za granicą bardzo dobrze sprzedaje się polska klasyka. Tak samo jazz.

- U nas disco polo jest bardzo popularne zwłaszcza na weselach czy juwenaliach. Jeżeli chodzi o płyty, to jest szary rynek, więc nie mamy danych statystycznych. VOX FM jest słuchany przez 5 proc. Polaków, a tam jest głównie disco polo. Mnie się wydawało, że to będzie więcej, ale jednak jakość jest ważna dla Polaków – tłumaczył.

Branża muzyczna mocno inwestuje w przyszłość.

- Wydajemy 17 proc. naszych dochodów, a np. branża farmaceutyczna tylko 10 proc. - podał gość.

- 17 proc. naszych dochodów inwestujemy ryzykując. Tylko 2 na 10 artystów osiąga sukces, 3 z nich pokrywa swoje koszty, 5 przynosi straty – tłumaczył.

Warnerowi na polskim rynku idzie bardzo dobrze.

- Jak go przejmowałem 4 lata temu, miał 7 proc. rynku, teraz mamy ok. 24 proc. Poza tym co trzecia polska płyta wychodzi u nas – zaznaczył gość.

Kabaj podkreślił, że Warner kupował polskie nagrania, żeby je uratować.

- Po 25 latach rozgrabiania i niszczenia polskich nagrań przez państwo, działamy od 2 lat. Mamy umowę z Narodowym Archiwum Cyfrowym i zdigitalizowaliśmy już ponad 4 tys. taśm. Inwestujemy w to. Wydaliśmy ponad 30 płyt z serii Polish Jazz po raz pierwszy na CD i winylu. Patrzymy na polskie nagrania jako bardzo ważną rzecz. Jesteśmy dumni, że możemy zajmować się tym katalogiem. Kupiliśmy polskie nagrania nie po to, żeby je sprzedawać z wielkim zyskiem, tylko żeby inwestować przez lata – tłumaczył.

Przez pierwsze 6 miesięcy sprzedaż muzyki w Polsce rosła o 6 proc.

- Coraz więcej osób słucha muzyki online. Sam wzrost streamingu wynosił ponad 30 proc. - mówił Kabaj.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?