Reklama

Agora coraz mocniej wchodzi do sieci

Zmierzch portali, nadchodzi specjalizacja. Agora uruchomiła w ubiegłym roku prawie 40 nowych serwisów internetowych. W tym roku ma podobne plany

Publikacja: 10.03.2008 04:12

Agora mnoży internetowe byty, Onet stawia na zaledwie kilka rocznie. W obu przypadkach główną bronią w walce o internautów jest jednak specjalizacja.

Agora utrzymuje dzisiaj ponad 50 witryn internetowych. W ubiegłym roku przybyło ich prawie 40, w tym roku może być podobnie. – Coraz trudniej jest zwiększać ofertę w portalach i równocześnie oczekiwać przyrostu użytkowników.

Obserwujemy postępujące odchodzenie od portali. Zasięg serwisów buduje się poprzez wyspecjalizowaną ofertę – mówi Tomasz Józefacki, szef pionu Internet w Agorze. Im więcej użytkowników, tym więcej reklamodawcy płacą za dotarcie do nich.

40 mln zł przychodów chce mieć w tym roku Agora z działalności internetowej

Nie wszyscy uważają strategię uruchamiania kolejnych serwisów za skuteczną. – Tworzymy nowe serwisy, ale nie w takim tempie jak nasi konkurenci. Moim zdaniem lepiej koncentrować wysiłki. Nad masą nowych projektów trudno zapanować – mówi Łukasz Wejchert, szef Onetu. Portal podobnie jak konkurencyjna Gazeta.pl stara się rozpoznawać potrzeby użytkowników. Na topie są serwisy społecznościowe‚ rozrywkowe i ogólnoinformacyjne, choć stopniowo rośnie znaczenie informacji biznesowej. Gros internetowych przychodów Agory – w tym roku ma być to ok. 40 mln zł – pochodzi ze sprzedaży tradycyjnych form reklamy internetowej, chociaż stopniowo do przekonania reklamobiorców trafia reklama wideo.

Reklama
Reklama

– Ciągle nie ma jeszcze dużego znaczenia, ale jej wartość rośnie w Polsce o kilkadziesiąt procent rocznie – mówi Tomasz Józefacki. Agora produkuje internetowe wideo samodzielnie i we współpracy z firmą ATM. Grupa – na razie ostrożnie – mówi o prawdziwej internetowej telewizji. Inny obszar eksperymentów to serwisy mobilne.

– Branża wierzy, że w tym roku serwisy mobilne nabiorą wreszcie znaczenia – mówi Tomasz Józefacki. Agora rozwija własny serwis przeznaczony na telefony komórkowe, ale tak naprawdę zarabia, sprzedając elektronicznie treści do mobilnych serwisów Orange i Play (w podobnej sytuacji jest konkurencyjny Onet, który i sam rozwija mobilny serwis, i współpracuje z Playem). Operator kupuje treści z serwisów sportowych i plotkarskich. To najmocniej rozwijane teraz przez wszystkie portale segmenty. Sama Agora ma ich teraz kilkanaście. Serwisów przybywa i to musi kosztować – przede wszystkim wzrost zatrudnienia, bo zaplecze technologiczne kosztuje relatywnie niewiele. Na etatach w pionie Internet pracuje dzisiaj 200 osób, dwukrotnie więcej niż pod koniec 2006 r.

Agora mnoży internetowe byty, Onet stawia na zaledwie kilka rocznie. W obu przypadkach główną bronią w walce o internautów jest jednak specjalizacja.

Agora utrzymuje dzisiaj ponad 50 witryn internetowych. W ubiegłym roku przybyło ich prawie 40, w tym roku może być podobnie. – Coraz trudniej jest zwiększać ofertę w portalach i równocześnie oczekiwać przyrostu użytkowników.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama