Wyścig nadawców na nowe kanały

Polsat i TVP uzupełnią portfolio kanałów tematycznych, a TVN poeksperymentuje ze swoją pierwszą stacją lokalną

Aktualizacja: 03.02.2008 23:20 Publikacja: 03.02.2008 23:17

Wyścig nadawców na nowe kanały

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Pierwsza ma wystartować informacyjna telewizja Polsat 24. – Czekamy na koncesję, w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji jest nasz wniosek, start planujemy późną wiosną. Mamy duży budżet, gromadzimy ludzi – mówi Bogusław Chrabota, redaktor naczelny Polsatu odpowiedzialny za projekt kanału informacyjnego.

Według różnych szacunków na start Polsatu 24 i rozwijanie polsatowskiej Telewizji Biznes przeznaczono od 150 do 250 mln zł. Czy nowy kanał ma być konkurencyjną kopią TVN 24? – Szukamy własnego pomysłu – zastrzega Chrabota.

Za pozostałe projekty w Polsacie odpowiada zespół ds. kanałów tematycznych, którym kieruje Jacek Kostkowski. Stacja przygotowuje się nie tylko do uderzenia w TVN 24. Ma w planach na ten rok jeszcze kanał młodzieżowy, muzyczny i erotyczny Play TV, którego start przesuwa od wielu miesięcy. Od połowy ubiegłego roku Play TV nadaje testowo, ale tylko dlatego, żeby nie stracić prawa do nadawania. Jego właściwy start jest – według nieoficjalnych informacji – planowany na pierwszy kwartał tego roku.

Polsat ma dziś cztery kanały tematyczne (spółka powiązana z właścicielem Polsatu Zygmuntem Solorzem ma też połowę Superstacji) i najwyraźniej chce nadrobić dystans do konkurencyjnej TVN, która ma takich kanałów 11.

TVN inwestowała w swoje stacje niszowe przede wszystkim w ubiegłym roku. W tym roku zainwestuje tylko w jeden kanał – lokalny TVN Warszawa. W KRRiT jest już wniosek o koncesję dla tej telewizji. – Start kanału planujemy na koniec 2008 r. – zapowiada Karol Smoląg, rzecznik stacji, i dodaje, że nad projektem pracuje kilkadziesiąt osób. Koszt przygotowania TVN Warszawa to 5 – 6 mln euro. Według nieoficjalnych informacji, jeśli kanał warszawski się sprawdzi, TVN będzie otwierała jego siostrzane wersje także w innych miastach.

Ostatecznych rozstrzygnięć w sprawie startu nowych kanałów tematycznych nie ma jeszcze w TVP (dziś ma trzy kanały tematyczne i bazującą na TVP 3 telewizję informacyjną TVP Info), gdzie we wtorek zarząd ma się przyjrzeć projektom TVP Film, TVP Rozrywka i TVP Parlament i dopiero potem zadecydować, w jakim kształcie i kiedy miałyby ruszyć.

– Najbardziej zaawansowane są prace nad tymi trzema kanałami, ale nie wykluczamy, że pojawią się jeszcze inne pomysły. Problemem jest dziś dystrybucja, bo analogowe sieci kablowe są przepełnione. Konkurencja między kanałami jest ogromna. Ktoś, kto interesuje się sportem, ma do wyboru kilkanaście stacji – mówi Marcin Bochenek, członek zarządu Telewizji Polskiej.

Mimo to nadawcy otwierają kolejne kanały tematyczne, bo pracują one na markę stacji, a ich oglądalność i wpływy z reklam rosną powoli kosztem kanałów ogólnotematycznych. Jest w tym też myślenie o przyszłej ewolucji rynku. Niszowe stacje najprawdopodobniej będą cennym dobrem dla operatorów telewizji mobilnej. Mogą się też okazać atutem, gdy dojdzie już do cyfryzacji telewizji.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

m.lemanska@rp.pl

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku