Reklamowe spadki na wielu rynkach

Globalne wydatki na reklamę w mediach tradycyjnych wzrosły w II kwartale o 5,7 proc. Na wielu rynkach zaczęła się jednak reklamowa recesja

Publikacja: 05.10.2011 05:00

Reklamowe spadki na wielu rynkach

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

Na prawie połowie z kluczowych rynków dla światowego rynku reklamy w II kwartale wpływy tradycyjnych mediów (telewizja, radio i prasa) rok do roku spadły – alarmuje firma badawcza Nielsen w najnowszym podsumowaniu rynku. Spadki odnotowano na 16 z 36 badanych rynków. To pierwsza taka sytuacja od III kw. kryzysowego 2009 roku (wtedy spadły wpływy na więcej niż połowie rynków).

– W porównaniu z 8,9-proc. wzrostem wydatków na reklamę w I kwartale ewidentnie widać spowolnienie – komentuje Randall Beard, szef rozwiązań reklamowych w Nielsenie. Jego zdaniem globalny wzrost wydatków na reklamę w tradycyjnych mediach o 5,7 proc., do 127 mld dol. w II kwartale, i tak jest dobrą wiadomością.

Na ten wynik zapracowały głównie rozpędzone rynki Azji i Pacyfiku (gdzie wydatki na reklamę zwiększyły się o 9,3 proc.), zwłaszcza Indonezja (wzrost o 18,9 proc.), Chiny (wzrost o 14,8 proc.) oraz Hongkong (wzrost o 13,4 proc.).

Słabo wypada na tym tle zwłaszcza Europa, gdzie rynek skurczył się o 0,3 proc., bo na siedmiu z 12 badanych rynków odnotowano spadki wpływów z reklam. Były wśród nich np. Hiszpania i Grecja, gdzie te spadki były dwucyfrowe.

Mało optymistyczny jest też niewielki wzrost rynku reklamy w Ameryce Północnej (zaledwie o 3,1 proc.). Tam jednak całą branżę mocno ożywia rozpędzony Internet.

Jak podały organizacja IAB oraz PwC, w pierwszej połowie roku reklama internetowa w USA znów pobiła rekord i dobiła do prawie 15 mld dol. (co oznacza rok do roku wzrost o ponad 23 proc.).

Problem może osłabić branżę w skali całego roku. Wskutek niestabilnej sytuacji na wielu rynkach w sierpniu prognozy dla tegorocznego rynku reklamy na świecie obniżyło z 5,1 proc. do 4,4 proc. Światowe Centrum Badań nad Reklamą WARC.

W Polsce dom mediowy Starlink nie obniżył na razie prognoz dla rynku reklamy w 2011 r., które zakładają jego wzrost o 5 proc. Między domami mediowymi nie ma jednak zgody co do poziomu wzrostu wydatków. ZenithOptimedia Group Polska szacuje go tylko na 2,4 proc., a MPG w lipcu obniżył swoje prognozy z 6 do 4,5 proc.

Na prawie połowie z kluczowych rynków dla światowego rynku reklamy w II kwartale wpływy tradycyjnych mediów (telewizja, radio i prasa) rok do roku spadły – alarmuje firma badawcza Nielsen w najnowszym podsumowaniu rynku. Spadki odnotowano na 16 z 36 badanych rynków. To pierwsza taka sytuacja od III kw. kryzysowego 2009 roku (wtedy spadły wpływy na więcej niż połowie rynków).

– W porównaniu z 8,9-proc. wzrostem wydatków na reklamę w I kwartale ewidentnie widać spowolnienie – komentuje Randall Beard, szef rozwiązań reklamowych w Nielsenie. Jego zdaniem globalny wzrost wydatków na reklamę w tradycyjnych mediach o 5,7 proc., do 127 mld dol. w II kwartale, i tak jest dobrą wiadomością.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem