Reklamowe spadki na wielu rynkach

Globalne wydatki na reklamę w mediach tradycyjnych wzrosły w II kwartale o 5,7 proc. Na wielu rynkach zaczęła się jednak reklamowa recesja

Publikacja: 05.10.2011 05:00

Reklamowe spadki na wielu rynkach

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

Na prawie połowie z kluczowych rynków dla światowego rynku reklamy w II kwartale wpływy tradycyjnych mediów (telewizja, radio i prasa) rok do roku spadły – alarmuje firma badawcza Nielsen w najnowszym podsumowaniu rynku. Spadki odnotowano na 16 z 36 badanych rynków. To pierwsza taka sytuacja od III kw. kryzysowego 2009 roku (wtedy spadły wpływy na więcej niż połowie rynków).

– W porównaniu z 8,9-proc. wzrostem wydatków na reklamę w I kwartale ewidentnie widać spowolnienie – komentuje Randall Beard, szef rozwiązań reklamowych w Nielsenie. Jego zdaniem globalny wzrost wydatków na reklamę w tradycyjnych mediach o 5,7 proc., do 127 mld dol. w II kwartale, i tak jest dobrą wiadomością.

Na ten wynik zapracowały głównie rozpędzone rynki Azji i Pacyfiku (gdzie wydatki na reklamę zwiększyły się o 9,3 proc.), zwłaszcza Indonezja (wzrost o 18,9 proc.), Chiny (wzrost o 14,8 proc.) oraz Hongkong (wzrost o 13,4 proc.).

Słabo wypada na tym tle zwłaszcza Europa, gdzie rynek skurczył się o 0,3 proc., bo na siedmiu z 12 badanych rynków odnotowano spadki wpływów z reklam. Były wśród nich np. Hiszpania i Grecja, gdzie te spadki były dwucyfrowe.

Mało optymistyczny jest też niewielki wzrost rynku reklamy w Ameryce Północnej (zaledwie o 3,1 proc.). Tam jednak całą branżę mocno ożywia rozpędzony Internet.

Jak podały organizacja IAB oraz PwC, w pierwszej połowie roku reklama internetowa w USA znów pobiła rekord i dobiła do prawie 15 mld dol. (co oznacza rok do roku wzrost o ponad 23 proc.).

Problem może osłabić branżę w skali całego roku. Wskutek niestabilnej sytuacji na wielu rynkach w sierpniu prognozy dla tegorocznego rynku reklamy na świecie obniżyło z 5,1 proc. do 4,4 proc. Światowe Centrum Badań nad Reklamą WARC.

W Polsce dom mediowy Starlink nie obniżył na razie prognoz dla rynku reklamy w 2011 r., które zakładają jego wzrost o 5 proc. Między domami mediowymi nie ma jednak zgody co do poziomu wzrostu wydatków. ZenithOptimedia Group Polska szacuje go tylko na 2,4 proc., a MPG w lipcu obniżył swoje prognozy z 6 do 4,5 proc.

Na prawie połowie z kluczowych rynków dla światowego rynku reklamy w II kwartale wpływy tradycyjnych mediów (telewizja, radio i prasa) rok do roku spadły – alarmuje firma badawcza Nielsen w najnowszym podsumowaniu rynku. Spadki odnotowano na 16 z 36 badanych rynków. To pierwsza taka sytuacja od III kw. kryzysowego 2009 roku (wtedy spadły wpływy na więcej niż połowie rynków).

– W porównaniu z 8,9-proc. wzrostem wydatków na reklamę w I kwartale ewidentnie widać spowolnienie – komentuje Randall Beard, szef rozwiązań reklamowych w Nielsenie. Jego zdaniem globalny wzrost wydatków na reklamę w tradycyjnych mediach o 5,7 proc., do 127 mld dol. w II kwartale, i tak jest dobrą wiadomością.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie