Rośnie oferta wideo na komórki

Polskie spółki wzorem zachodnich rozwijają ofertę wideo w Internecie, po którą coraz chętniej sięgają użytkownicy komórek

Publikacja: 10.05.2012 04:25

Rośnie oferta wideo na komórki

Foto: Bloomberg

W naszej części Europy z komórek wchodzimy do Internetu wciąż znacznie rzadziej niż z komputerów, ale to się powoli zmienia.

Jak podawał niedawno badający ruch w sieci Gemius,  w sierpniu 2011 r. w krajach Europy Środkowo-Wschodniej (w tym w Polsce) objętych tymi badaniami odsetek udziału odsłon stron internetowych z urządzeń mobilnych oscylował w granicach 2 proc. Reszta to były urządzenia stacjonarne. – Wyjątkiem jest rynek słowacki, gdzie 4 proc. wszystkich odsłon stron internetowych jest generowane przez użytkowników urządzeń mobilnych – podał Gemius. W Danii jest to  już 7 proc.

Coraz więcej osób ma też wygodne do przeglądania zasobów sieci smartfony, więc właściciele witryn z wideo w Internecie przygotowują dla nich aplikacje umożliwiające oglądanie stron z filmami.

A trend w sieci jest od miesięcy taki sam: serwisy oferujące wideo cały czas rosną w siłę. Publikujący wideo YouTube jest w Polsce niezmiennie w czołówce najpopularniejszych witryn internetowych. W lutym był drugim, zaraz po Google.pl, serwisem, jeśli chodzi o liczbę użytkowników (tzw. real users; miał ich według badań Megapanel PBI/Gemius 12,8 mln).

Widzowie na komórkach coraz częściej oglądają również większe rodzime produkcje, bo w Polsce w ostatnich latach powstało w sieci kilka platform oferujących filmy i seriale oraz programy znane z polskiej telewizji, które dostępne są także poprzez smartfona. To np. należąca do Cyfrowego Polsatu platforma Ipla i TVN Player grupy TVN.

Do stworzenia aplikacji na tablety i smartfony przymierza się też ich konkurent – platforma Iplex.pl, która wybiera się po środki na taką działalność na NewConnect.

Choć to na polskim rynku stosunkowo młode serwisy, ich właściciele liczą, że są w przededniu boomu na swoje usługi. Polski rynek tego typu serwisów mierzony wpływami z reklam i opłat od widzów według firm, do których należą, w tym roku będzie wart ok. 80 mln zł, a za trzy lata wzrośnie do ok. 300 mln zł.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju