Korzystanie z oprogramowania przez internet, bez potrzeby jego zakupu i instalacji na komputerze, szybko zdobywa popularność. Przodują w tym firmy, dla których jest to dobry sposób na ograniczenie wydatków i optymalizację działalności.

Rozwój cloud computingu (chmury obliczeniowej) byłby jeszcze szybszy gdyby nie obawy klientów związane z jakością usług świadczonych tą drogą, wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Alcatel-Lucent. Objęło prawie 3,9 tys. odpowiadających za IT w średnich i dużych firmach z całego świata. Zdaniem ankietowanych, innymi barierami powstrzymującymi ich przez korzystaniem z chmury były: bezpieczeństwo, koszty i łatwość obsługi. Największą niechęć do technologii przetwarzania w chmurze odnotowano w sektorach finansów, ubezpieczeń, służby zdrowia i administracji publicznej. Warto zauważyć, że są to sektory gdzie wydajność i bezpieczeństwo aplikacji i usług są najbardziej istotne.

Aż dwie trzecie badanych twierdzi, że nie stosuje usług w chmurze w przypadku swoich najważniejszych aplikacji biznesowych ponieważ obawia się o ciągłość ich dostępności. Blisko połowa uważa obecne opóźnienia w działaniu takich usług za niedopuszczalne. Jedna czwarta badanych jest niezadowolona z faktu, że nie ma prostych rozwiązań, które można by zastosować w przypadku niezapewnienia poziomu usług określonego w umowie. Dwie piąte respondentów odnotowało częste lub długotrwałe przerwy w dostępności usług.

Mimo sporych niedociągnięć ankietowani spodziewają się jednak, że poziom korzystania z tego typu usług znacznie wzrośnie w ciągu następnych trzech lat. że obecne słabe strony chmury zostaną wyeliminowane. Według firmy badawczej Gartner (raport „Forecast: Public Cloud Services, Worldwide and Regions, Industry Sectors, 2010-2015 Update") globalny rynku usług w chmurze może wzrosnąć do 177 mld USD w 2015 r.