Radio wciąż dyktuje trendy na muzycznym rynku

Nawet nastolatki szukające muzycznych inspiracji głównie na YouTubie jako drugie źródło wciąż wymieniają stacje radiowe. Nagrania częściej kupują już jednak przez komórki niż na płytach

Publikacja: 21.08.2012 02:38

Radio wciąż dyktuje trendy na muzycznym rynku

Foto: Bloomberg

Aż połowa przebadanych przez Nielsena Amerykanów przyznaje, że mimo szybkiego rozwoju Internetu nową muzykę odkrywa dzięki stacjom radiowym. – To dobra wiadomość dla radiowego, ale i fonograficznego biznesu, który przez ostatnie lata na wszelkie sposoby próbował promować swoje gwiazdy w rozgłośniach – komentuje badania dziennikarz Steve Knopper w kultowym amerykańskim magazynie „The Rolling Stone".

Wprawdzie nastolatki czerpią analogiczną wiedzę już głównie z YouTube'a (deklaruje to 64 proc. z nich), ale i dla nich radio wciąż jest istotnym źródłem wiedzy na temat muzycznych nowości (uważa je za takie 56 proc.), co daje temu medium pozycję nieco silniejszą niż iTunesowi (jest muzyczną inspiracją dla 53 proc. nastoletnich fanów muzyki). – Mimo że młodsi słuchacze optują już za bardziej zaawansowanymi technologicznie rozwiązaniami, tradycyjne słuchanie nowości w radiu czy wypytywanie o nie znajomych wciąż pozostają bardzo silnymi motorami muzycznego rynku – komentuje David Bakula, wiceszef ds. rozwoju sieci klientów w Nielsenie. Z 3 tys. przebadanych osób 10 proc. przyznało, że rekomendacja przyjaciół to najczęstszy powód  posłuchania czegoś nowego.

Nielsen nie podaje szczegółowych wyników badania, ale wysoka pozycja radia w USA może wynikać z popularności internetowych rozgłośni, jak i nieobecnego na polskim rynku radia satelitarnego, dzięki któremu ogromny zasięg mają mniejsze, węziej sprofilowane stacje. Znaczenie ma też zapewne promocja, jaką zapewniają muzykom stacje radiowe. To odciąża wielu słuchaczy od wyszukiwania interesującej ich muzyki w pęczniejących zasobach Internetu.

Nie oznacza to jednak, że sieć pozostaje bez wpływu na muzyczną branżę. Więcej (odpowiednio – 63 i 61 proc.) Amerykanów uważa cyfrowe albumy i pojedyncze piosenki za odpowiedniej jakości i warte swojej ceny niż płyty CD (te otrzymały 55 proc. wskazań). Ponad jedna czwarta badanych ma już w komórkach zainstalowane aplikacje umożliwiające kupowanie muzyki na komórkę. To przekłada się na spadki sprzedaży mniej wygodnych w zakupie tradycyjnych płyt.

Z opublikowanych niedawno badań firmy Strategy Analitics wynika, że globalne wpływy ze sprzedaży muzyki na nośnikach spadną w tym roku o 12 proc. (w USA o 9 proc., a np. w Wielkiej Brytanii nawet o 30 proc.). Tymczasem przychody ze sprzedaży plików na komputery i tablety wzrosną na świecie o 14 proc. (w USA o 10 proc.,  na Wyspach o 15 proc.,), a na komórki o 23 proc. (w USA: o 39 proc.).

Według szacunków PwC w tym roku w USA po raz pierwszy w historii wpływy z muzyki cyfrowej przekroczą te ze sprzedawanej na nośnikach. Pierwsze sięgną na koniec roku 3,69 mld dol., a drugie 3,39 mld dol.

Aż połowa przebadanych przez Nielsena Amerykanów przyznaje, że mimo szybkiego rozwoju Internetu nową muzykę odkrywa dzięki stacjom radiowym. – To dobra wiadomość dla radiowego, ale i fonograficznego biznesu, który przez ostatnie lata na wszelkie sposoby próbował promować swoje gwiazdy w rozgłośniach – komentuje badania dziennikarz Steve Knopper w kultowym amerykańskim magazynie „The Rolling Stone".

Wprawdzie nastolatki czerpią analogiczną wiedzę już głównie z YouTube'a (deklaruje to 64 proc. z nich), ale i dla nich radio wciąż jest istotnym źródłem wiedzy na temat muzycznych nowości (uważa je za takie 56 proc.), co daje temu medium pozycję nieco silniejszą niż iTunesowi (jest muzyczną inspiracją dla 53 proc. nastoletnich fanów muzyki). – Mimo że młodsi słuchacze optują już za bardziej zaawansowanymi technologicznie rozwiązaniami, tradycyjne słuchanie nowości w radiu czy wypytywanie o nie znajomych wciąż pozostają bardzo silnymi motorami muzycznego rynku – komentuje David Bakula, wiceszef ds. rozwoju sieci klientów w Nielsenie. Z 3 tys. przebadanych osób 10 proc. przyznało, że rekomendacja przyjaciół to najczęstszy powód  posłuchania czegoś nowego.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie