Zgoda na przejęcie EMI

Komisja Europejska zezwoliła grupie Universal przejąć za 1,2 mld funtów (1,5 mld euro) słynną wytwórnię nagrań EMI

Publikacja: 21.09.2012 17:05

Dla uzyskania aprobaty Grupa Universal zgodziła się sprzedać dział EMI Recording, właściciela słynnej marki Parlophone, związanej z takimi wykonawcami jak Coldplay, Kylie Monigue, Pink Floyd, David Bowie, Tina Turner i Cliff Richard.

Sprzedany zostanie także dział EMI France, patron najsłynniejszego na świecie disc-jockeya Davida Guetty i marki muzyki klasycznej EMI Classics, Virgin Classics.

Komisja oświadczyła, że pierwotna umowa wywołała zaniepokojenie, że Univesral z EMI będą mieć zbyt duże wpływy na warunki ustalane dla platform cyfrowych w rodzaju Sotify, które zapewniają  bezpośrednią dystrybucję muzyki do konsumentów.

Universal zgodziła się również sprzedać mniej znane marki, jak np. Mute związaną z zespołem The Ramone, Ensign oraz Chrysalis, a ponadto udział 50 proc. EMI w spółce j..v. Now! That's What I Call Music we Francji, Hiszpanii, Belgii, Danii, Czechach, Polsce, Portugalii, Szwecji i Norwegii. Zostaną sprzedane ponadto marki Sanctuary, Co-Op Music, King Insland Roxystar, MPS Records, udział w Jazzland i aktywa w Grecji.

-  Konkurencja w przemyśle muzycznym ma zasadnicze znaczenie dla zachowania wyboru, różnorodności kulturowej i innowacji – stwierdził komisarz ds.konkurencji, Joaquin Almunia. – W tym postępowaniu wyjaśniającym zwróciliśmy szczególną uwagę na innowacje cyfrowe, które zmieniają sposób słuchania muzyki przez ludzi.

Początkowa umowa pozostawiłaby na rynku tylko trzy duże firmy nagrań, a Universal miałaby nadmierne wpływy rynkowe wobec swych bezpośrednich klientów. Doprowadziłaby do zwiększenia rozmiarów Universala tak, że ułatwiłoby to jej narzucać  dostawcom muzyki cyfrowej wyższe ceny i kosztowniejsze warunki licencji.

Universal zaakceptowała także ograniczenia, które pozwolą jej konkurentom negocjować swobodniej z klientami cyfrowymi.

Umowa nie dotyczy wydawnictw muzycznych EMI, których sprzedaż grupie inwestorów z Sony na czele za 2,2 mld dolarów Unia zaaprobowała w kwietniu.

Ogłaszając o podjęciu postępowania wyjaśniającego w tym  roku Almunia uprzedził, że umowa „może ograniczyć konkurencję na rynku nagrań muzycznych ze szkodą dla konsumentów europejskich".

Grupa Universal Music należąca do francuskiej Vivendi złożyła w listopadzie 2011 bankowi Citigroup ofertę kupna EMI za  1,2 mld funtów (1,5 mld euro). W lutym 2011 Citi jako główny wierzyciel  przejął EMI od prywatnego właściciela Terra Firma.

Dla uzyskania aprobaty Grupa Universal zgodziła się sprzedać dział EMI Recording, właściciela słynnej marki Parlophone, związanej z takimi wykonawcami jak Coldplay, Kylie Monigue, Pink Floyd, David Bowie, Tina Turner i Cliff Richard.

Sprzedany zostanie także dział EMI France, patron najsłynniejszego na świecie disc-jockeya Davida Guetty i marki muzyki klasycznej EMI Classics, Virgin Classics.

Pozostało 85% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?