Telewizory zbyt nowoczens dla Polaków

Ekrany Smart TV kupujemy chętniej niż Niemcy czy Brytyjczycy, ale wciąż nie potrafimy z nich korzystać.

Publikacja: 06.01.2014 20:17

Telewizory zbyt nowoczens dla Polaków

Foto: Bloomberg

Polska jest w pierwszej trójce europejskich rynków pod względem popularności tzw. telewizorów Smart TV. Co roku sprzedaje się u nas nawet ponad 1 mln sztuk sprzętu, który łączy funkcje typowego telewizora oraz komputera.

Nasycenie supernowoczesnymi ekranami jest u nas większe niż choćby w Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii. Jak szacuje niemiecka firma Concerta, już nawet 36 proc. odbiorników w Polsce to właśnie ekrany oferujące stały dostęp do Internetu, zintegrowaną usługę VOD (filmy na żądanie), a także możliwość instalowania aplikacji oraz korzystania z portali społecznościowych i e-komunikatorów (np. Facebook, Twitter, YouTube, Skype). W Europie wyprzedzają nas pod tym względem tylko Francuzi (42 proc.) i Turcy (40 proc.).

Niewykluczone jednak, że w ciągu paru lat przegonimy liderów. – Sprzedaż takich telewizorów w Polsce cały czas mocno rośnie. Procentowo kupujemy ich więcej niż Francuzi – przyznaje Marek Maciejewski, dyrektor produktu na Europę w koncernie TCL.

Kupujemy, ale po co?

Miłość Polaków do nowoczesnych technologii docenili producenci telewizorów. Samsung pochwalił się w ubiegłym miesiącu, że liczba oferowanych przez firmę polskojęzycznych aplikacji dostępnych w Samsung Smart TV przekroczyła już setkę. – Pod względem liczby rodzimych aplikacji Polska znajduje się w ścisłej europejskiej czołówce, tuż za Francją i Włochami – informuje biuro prasowe koreańskiego koncernu. Spółka przekonuje, że dynamiczny wzrost liczby dostępnych na Smart TV aplikacji świadczy o rosnącym znaczeniu szerokiej funkcjonalności i najnowszych technologii dla rodzimych użytkowników telewizorów. To jednak nie do końca prawda. Polacy chętnie kupują bowiem nowoczesne odbiorniki, ale nie korzystają z możliwości, jakie one oferują. – Niestety, jesteśmy nieświadomymi konsumentami. Kupujemy Smart TV, bo – tak jak w przypadku 3D – funkcje te w nowych telewizorach oferowanych na polskim rynku są niemal standardem. Problem w tym, że ich nie używamy i telewizor wykorzystujemy jako zwykły odbiornik – tłumaczy Michał Kanownik, dyrektor Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego (ZIPSEE).

Szacuje się, że zaledwie około 11 proc. polskich użytkowników Smart TV korzysta w telewizorze z Internetu i innych jego dodatkowych funkcji. Stawia nas to na jednym z ostatnich miejsc Europy. Z badań firmy Concerta wynika, że znacznie bardziej świadomi nowej technologii są Brytyjczycy (86 proc. właścicieli takich telewizorów wykorzystuje w pełni ich możliwości), Francuzi (79 proc.), Holendrzy (76 proc.) czy Turcy (73 proc.).

Reklama
Reklama

TV musi być Smart

Mimo to Polacy chcą kupować Smart TV, a nawet są w stanie zapłacić więcej, byle mieć ekran z taką technologią. Z danych Samsunga wynika, że w 2013 r. aż dla 20 proc. badanych funkcjonalność Smart TV była znaczącym czynnikiem przy wyborze nowego telewizora (Smart TV znajduje się na trzecim miejscu wśród czynników decydujących o zakupie telewizora), a aż 45 proc. respondentów byłoby skłonnych wydać większą kwotę na zakup telewizora wyposażonego w funkcje Smart.

Wykorzystanie telewizora jako centrum domowej rozrywki to wizja, w którą zaangażowali się najwięksi producenci, m.in. Samsung, LG, Sony, Toshiba czy Panasonic. Spekuluje się również, że produkcję własnego Smart TV w 2015 r. rozpocznie Apple (jednak amerykański producent dotychczas nie potwierdził tych informacji).

Popularność takich „inteligentnych" ekranów na świecie dynamicznie rośnie. Firma badawcza NPD Group spodziewa się, że w tym roku ich światowa produkcja skoczy o 15 proc. W ubiegłym roku na największym rynku – chińskim – niecałe 50 proc. sprzedawanych telewizorów miało funkcje Smart TV. Prognozy wskazują, że w tym roku udział ten przekroczy już 70 proc.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, m.duszczyk@rp.pl

Polska jest w pierwszej trójce europejskich rynków pod względem popularności tzw. telewizorów Smart TV. Co roku sprzedaje się u nas nawet ponad 1 mln sztuk sprzętu, który łączy funkcje typowego telewizora oraz komputera.

Nasycenie supernowoczesnymi ekranami jest u nas większe niż choćby w Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii. Jak szacuje niemiecka firma Concerta, już nawet 36 proc. odbiorników w Polsce to właśnie ekrany oferujące stały dostęp do Internetu, zintegrowaną usługę VOD (filmy na żądanie), a także możliwość instalowania aplikacji oraz korzystania z portali społecznościowych i e-komunikatorów (np. Facebook, Twitter, YouTube, Skype). W Europie wyprzedzają nas pod tym względem tylko Francuzi (42 proc.) i Turcy (40 proc.).

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama