Polska jest w pierwszej trójce europejskich rynków pod względem popularności tzw. telewizorów Smart TV. Co roku sprzedaje się u nas nawet ponad 1 mln sztuk sprzętu, który łączy funkcje typowego telewizora oraz komputera.
Nasycenie supernowoczesnymi ekranami jest u nas większe niż choćby w Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii. Jak szacuje niemiecka firma Concerta, już nawet 36 proc. odbiorników w Polsce to właśnie ekrany oferujące stały dostęp do Internetu, zintegrowaną usługę VOD (filmy na żądanie), a także możliwość instalowania aplikacji oraz korzystania z portali społecznościowych i e-komunikatorów (np. Facebook, Twitter, YouTube, Skype). W Europie wyprzedzają nas pod tym względem tylko Francuzi (42 proc.) i Turcy (40 proc.).
Niewykluczone jednak, że w ciągu paru lat przegonimy liderów. – Sprzedaż takich telewizorów w Polsce cały czas mocno rośnie. Procentowo kupujemy ich więcej niż Francuzi – przyznaje Marek Maciejewski, dyrektor produktu na Europę w koncernie TCL.
Kupujemy, ale po co?
Miłość Polaków do nowoczesnych technologii docenili producenci telewizorów. Samsung pochwalił się w ubiegłym miesiącu, że liczba oferowanych przez firmę polskojęzycznych aplikacji dostępnych w Samsung Smart TV przekroczyła już setkę. – Pod względem liczby rodzimych aplikacji Polska znajduje się w ścisłej europejskiej czołówce, tuż za Francją i Włochami – informuje biuro prasowe koreańskiego koncernu. Spółka przekonuje, że dynamiczny wzrost liczby dostępnych na Smart TV aplikacji świadczy o rosnącym znaczeniu szerokiej funkcjonalności i najnowszych technologii dla rodzimych użytkowników telewizorów. To jednak nie do końca prawda. Polacy chętnie kupują bowiem nowoczesne odbiorniki, ale nie korzystają z możliwości, jakie one oferują. – Niestety, jesteśmy nieświadomymi konsumentami. Kupujemy Smart TV, bo – tak jak w przypadku 3D – funkcje te w nowych telewizorach oferowanych na polskim rynku są niemal standardem. Problem w tym, że ich nie używamy i telewizor wykorzystujemy jako zwykły odbiornik – tłumaczy Michał Kanownik, dyrektor Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego (ZIPSEE).
Szacuje się, że zaledwie około 11 proc. polskich użytkowników Smart TV korzysta w telewizorze z Internetu i innych jego dodatkowych funkcji. Stawia nas to na jednym z ostatnich miejsc Europy. Z badań firmy Concerta wynika, że znacznie bardziej świadomi nowej technologii są Brytyjczycy (86 proc. właścicieli takich telewizorów wykorzystuje w pełni ich możliwości), Francuzi (79 proc.), Holendrzy (76 proc.) czy Turcy (73 proc.).