Telewizory zbyt nowoczens dla Polaków

Ekrany Smart TV kupujemy chętniej niż Niemcy czy Brytyjczycy, ale wciąż nie potrafimy z nich korzystać.

Publikacja: 06.01.2014 20:17

Telewizory zbyt nowoczens dla Polaków

Foto: Bloomberg

Polska jest w pierwszej trójce europejskich rynków pod względem popularności tzw. telewizorów Smart TV. Co roku sprzedaje się u nas nawet ponad 1 mln sztuk sprzętu, który łączy funkcje typowego telewizora oraz komputera.

Nasycenie supernowoczesnymi ekranami jest u nas większe niż choćby w Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii. Jak szacuje niemiecka firma Concerta, już nawet 36 proc. odbiorników w Polsce to właśnie ekrany oferujące stały dostęp do Internetu, zintegrowaną usługę VOD (filmy na żądanie), a także możliwość instalowania aplikacji oraz korzystania z portali społecznościowych i e-komunikatorów (np. Facebook, Twitter, YouTube, Skype). W Europie wyprzedzają nas pod tym względem tylko Francuzi (42 proc.) i Turcy (40 proc.).

Niewykluczone jednak, że w ciągu paru lat przegonimy liderów. – Sprzedaż takich telewizorów w Polsce cały czas mocno rośnie. Procentowo kupujemy ich więcej niż Francuzi – przyznaje Marek Maciejewski, dyrektor produktu na Europę w koncernie TCL.

Kupujemy, ale po co?

Miłość Polaków do nowoczesnych technologii docenili producenci telewizorów. Samsung pochwalił się w ubiegłym miesiącu, że liczba oferowanych przez firmę polskojęzycznych aplikacji dostępnych w Samsung Smart TV przekroczyła już setkę. – Pod względem liczby rodzimych aplikacji Polska znajduje się w ścisłej europejskiej czołówce, tuż za Francją i Włochami – informuje biuro prasowe koreańskiego koncernu. Spółka przekonuje, że dynamiczny wzrost liczby dostępnych na Smart TV aplikacji świadczy o rosnącym znaczeniu szerokiej funkcjonalności i najnowszych technologii dla rodzimych użytkowników telewizorów. To jednak nie do końca prawda. Polacy chętnie kupują bowiem nowoczesne odbiorniki, ale nie korzystają z możliwości, jakie one oferują. – Niestety, jesteśmy nieświadomymi konsumentami. Kupujemy Smart TV, bo – tak jak w przypadku 3D – funkcje te w nowych telewizorach oferowanych na polskim rynku są niemal standardem. Problem w tym, że ich nie używamy i telewizor wykorzystujemy jako zwykły odbiornik – tłumaczy Michał Kanownik, dyrektor Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego (ZIPSEE).

Szacuje się, że zaledwie około 11 proc. polskich użytkowników Smart TV korzysta w telewizorze z Internetu i innych jego dodatkowych funkcji. Stawia nas to na jednym z ostatnich miejsc Europy. Z badań firmy Concerta wynika, że znacznie bardziej świadomi nowej technologii są Brytyjczycy (86 proc. właścicieli takich telewizorów wykorzystuje w pełni ich możliwości), Francuzi (79 proc.), Holendrzy (76 proc.) czy Turcy (73 proc.).

TV musi być Smart

Mimo to Polacy chcą kupować Smart TV, a nawet są w stanie zapłacić więcej, byle mieć ekran z taką technologią. Z danych Samsunga wynika, że w 2013 r. aż dla 20 proc. badanych funkcjonalność Smart TV była znaczącym czynnikiem przy wyborze nowego telewizora (Smart TV znajduje się na trzecim miejscu wśród czynników decydujących o zakupie telewizora), a aż 45 proc. respondentów byłoby skłonnych wydać większą kwotę na zakup telewizora wyposażonego w funkcje Smart.

Wykorzystanie telewizora jako centrum domowej rozrywki to wizja, w którą zaangażowali się najwięksi producenci, m.in. Samsung, LG, Sony, Toshiba czy Panasonic. Spekuluje się również, że produkcję własnego Smart TV w 2015 r. rozpocznie Apple (jednak amerykański producent dotychczas nie potwierdził tych informacji).

Popularność takich „inteligentnych" ekranów na świecie dynamicznie rośnie. Firma badawcza NPD Group spodziewa się, że w tym roku ich światowa produkcja skoczy o 15 proc. W ubiegłym roku na największym rynku – chińskim – niecałe 50 proc. sprzedawanych telewizorów miało funkcje Smart TV. Prognozy wskazują, że w tym roku udział ten przekroczy już 70 proc.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, m.duszczyk@rp.pl

Polska jest w pierwszej trójce europejskich rynków pod względem popularności tzw. telewizorów Smart TV. Co roku sprzedaje się u nas nawet ponad 1 mln sztuk sprzętu, który łączy funkcje typowego telewizora oraz komputera.

Nasycenie supernowoczesnymi ekranami jest u nas większe niż choćby w Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii. Jak szacuje niemiecka firma Concerta, już nawet 36 proc. odbiorników w Polsce to właśnie ekrany oferujące stały dostęp do Internetu, zintegrowaną usługę VOD (filmy na żądanie), a także możliwość instalowania aplikacji oraz korzystania z portali społecznościowych i e-komunikatorów (np. Facebook, Twitter, YouTube, Skype). W Europie wyprzedzają nas pod tym względem tylko Francuzi (42 proc.) i Turcy (40 proc.).

Pozostało 80% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie