Polska ma zdrową rosnącą gospodarkę i spodziewam się, że kondycja reklamowego rynku i mediów będzie tu w tym roku dobra. Widzimy tu duże zainteresowanie reklamodawców obszarem mobilnym. Zachęcają ich do tego wyniki już podjętych działań. Dotychczas firmy nie miały możliwości docierania do ludzi dokładnie w czasie podejmowania decyzji zakupowanych, a dzięki mobilnym technologiom jest to możliwe. Patrząc globalnie: wszystkie nagrodzone dobrymi wynikami przedsięwzięcia to te najbardziej kreatywne, korzystające z technologii mobilnych. To będzie więc ogromna zamiana w planowaniu kampanii reklamowych w tym i kolejnych latach, także w Polsce.
- Czy liczba Waszych klientów tutaj rośnie?
Nie dzielimy się takimi informacjami na temat poszczególnych rynków. To, co mogę powiedzieć, a co w części odpowiada na pani pytanie, to to, że zatrudniamy tu teraz nowych pracowników. Ludzi zaznajomionych z technologiami, biznesem, markami.
- Jak ważna jest dla Facebooka Polska i jaki procent stanowią polscy użytkownicy w Europie?
Polska to dla nas niezwykle ważny rynek w regionie, ale informacji o udziale nie mogę podać.
- A jak ważnym rynkiem jest Afryka?
W kontekście wspomnianego założenia zdobycia kolejnych kilku miliardów użytkowników jest ważnym regionem, bo część z nich to właśnie Afrykanie. Miałam przyjemność wizytować Nigerię i RPA trzy tygodnie temu. Bardzo ciekawe jest obserwowanie tego rynku. Większość osób wchodzi tam do Internetu z tradycyjnych telefonów, nie ze smartfonów. Zupełnie inaczej wygląda więc korzystanie z sieci w ten sposób. Pojawiają się już jednak małe lokalne fabryki produkujące tanie smartfony, co za jakiś czas zmieni tę sytuację. Wyzwaniem nie jest przyzwyczajenie ludzi do korzystania z komórek, pewnie 75-80 proc. populacji na świcie już je ma. Wyzwaniem jest, jak podłączyć ich do Internetu, by mogli korzystać z tego, co oferuje. Firmy łączą teraz siły, by udało się to osiągnąć. Dla nas to ważne, nie chcemy, by wiedza była wyłącznie w zasięgu tych, którzy mają dziś dostęp do sieci, ale w zasięgu wszystkich.
- Drony mają ułatwić dostęp do sieci w Afryce?
Nieważne, ile razy Pani jeszcze zapyta, wciąż nie mam do przekazania niczego na temat dronów (śmiech – przyp.red.). To, co chciałabym podkreślić, to to jak bardzo zmienił się rynek w ostatnich latach i jak łatwo jest teraz docierać do ludzi trudnych do znalezienia gdzie indziej w każdym punkcie, w jakim aktualnie się znajdują, dzięki mobilnym technologiom. Dla mnie to najważniejsza zmiana, jaka zachodzi teraz na rynku.
Rozmawiała M. Lemańska
CV
Nicola Mendelsohn
jest od czerwca 2013 roku wiceprezesem Facebooka w rejonie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Wcześniej była m.in. dyrektor wykonawczą i partnerem w agencji reklamowej Karmarama, wiceszefową agencji Grey London oraz dyrektorem w agencji Bartle Bogle Hegarty.