Kilka lat temu lawina skarg zalała Związek Stowarzyszeń Rady Reklamy na kampanię reklamową TelForceOne, w której starsze osoby używały akcesoriów GSM tej firmy, m.in. wpinając je jako spinki we włosy i przyznając, że nie mają pojęcia, do czego służą. Reklamę wycofano, ale dziś – nie tylko dlatego – zapewne nikt już by takiej nie przygotował.
– Widoczny jest trend konsumencki polegający na docenianiu osób starszych, pokazywaniu, że ich życie także jest ciekawe. W związku z tym rośnie obszar marketingu skierowanego albo do osób starszych, albo do młodszych, ale nakierowanego na ludzi starszych – mówi Kuba Antoszewski, rzecznik firmy badawczej MillwardBrown.
W podobnym tonie wypowiada się Szymon Śliwiński z agencji analityczno-badawczej Quest. – Rynek nie może ignorować grupy, która w 2010 r. liczyła 6,4 mln ludzi, a w 2020 r. będzie liczyć ok. 2 mln więcej. Jednocześnie rośnie ich siła nabywcza. Udział osób z dochodem powyżej 2 tys. zł wzrósł w grupie powyżej 60. roku życia w ciągu ostatnich sześciu lat z 4,6 proc. do 18 proc. – mówi.
Kampanie w rodzaju tej zaprezentowanej przez TelForceOne już się nie zdarzają, za to nie tak dawno preparat Geriavit zareklamował znany filmowy twardziel Bogusław Linda.
Ciekawy ruch wykonała właśnie TVP. W telewizyjnym świecie od dawna najbardziej interesujące są wyniki oglądalności programów wśród osób mających od 16 do 49 lat. To one w pierwszej kolejności przyciągają uwagę dyrektorów programowych stacji i reklamodawców. Tymczasem TVP w lutym rozpoczęła pakietową sprzedaż reklam (pakiety to alternatywa dla wykupywania reklam z cenników – reklamodawca wykupuje dotarcie z reklamą do określonej wielkości widowni) dla grupy widzów 16–59 lat. – Trzymanie się ustalonej prawie dwie dekady temu grupy „komercyjnej", kończącej się na 49. roku życia, jest w najlepszym razie nieusprawiedliwionym anachronizmem. Osób w wieku 50–59 lat jest coraz więcej, są one bez porównania bardziej zamożne, a przede wszystkim ich stosunek do życia, w szczególności potrzeby konsumenckie, praktycznie nie różni się od cech typowych dla osób o dekadę młodszych – podało Biuro Reklamy TVP.