Reklama polubiła starsze osoby

Jako coraz liczniejsza i lepiej zarabiająca grupa 50- i 60-latkowie są atrakcyjni dla firm handlowych i usługodawców.

Publikacja: 08.04.2014 08:16

Reklama polubiła starsze osoby

Foto: Bloomberg

Kilka lat temu lawina skarg zalała Związek Stowarzyszeń Rady Reklamy na kampanię reklamową TelForceOne, w której starsze osoby używały akcesoriów GSM tej firmy, m.in. wpinając je jako spinki we włosy i przyznając, że nie mają pojęcia, do czego służą. Reklamę wycofano, ale dziś – nie tylko dlatego – zapewne nikt już by takiej nie przygotował.

– Widoczny jest trend konsumencki polegający na docenianiu osób starszych, pokazywaniu, że ich życie także jest ciekawe. W związku z tym rośnie obszar marketingu skierowanego albo do osób starszych, albo do młodszych, ale nakierowanego na ludzi starszych – mówi Kuba Antoszewski, rzecznik firmy badawczej MillwardBrown.

W podobnym tonie wypowiada się Szymon Śliwiński z agencji analityczno-badawczej Quest. – Rynek nie może ignorować grupy, która w 2010 r. liczyła 6,4 mln ludzi, a w 2020 r. będzie liczyć ok. 2 mln więcej. Jednocześnie rośnie ich siła nabywcza. Udział osób z dochodem powyżej 2 tys. zł wzrósł w grupie powyżej 60. roku życia w ciągu ostatnich sześciu lat z 4,6 proc. do 18 proc. – mówi.

Kampanie w rodzaju tej zaprezentowanej przez TelForceOne już się nie zdarzają, za to nie tak dawno preparat Geriavit zareklamował znany filmowy twardziel Bogusław Linda.

Ciekawy ruch wykonała właśnie TVP. W telewizyjnym świecie od dawna najbardziej interesujące są wyniki oglądalności programów wśród osób mających od 16 do 49 lat. To one w pierwszej kolejności przyciągają uwagę dyrektorów programowych stacji i reklamodawców. Tymczasem TVP w lutym rozpoczęła pakietową sprzedaż reklam (pakiety to alternatywa dla wykupywania reklam z cenników – reklamodawca wykupuje dotarcie z reklamą do określonej wielkości widowni) dla grupy widzów 16–59 lat. – Trzymanie się ustalonej prawie dwie dekady temu grupy „komercyjnej", kończącej się na 49. roku życia, jest w najlepszym razie nieusprawiedliwionym anachronizmem. Osób w wieku 50–59 lat jest coraz więcej, są one bez porównania bardziej zamożne, a przede wszystkim ich stosunek do życia, w szczególności potrzeby konsumenckie, praktycznie nie różni się od cech typowych dla osób o dekadę młodszych – podało Biuro Reklamy TVP.

Jak zauważa Szymon Śliwiński z Quest, rośnie liczba starszych osób, które korzystają z telefonu komórkowego czy mają prawo jazdy. – W ciągu ostatnich lat podwoiła się liczba seniorów spędzających wakacje za granicą, a niemal potroiła posiadających zmywarkę – dodaje.

Jak policzyła TVP, w ubiegłym roku średni wiek Polaka wynosił 37 lat, a osoby powyżej 50. roku życia stanowiły 36 proc. społeczeństwa. – Za 15 lat (wg raportu 4P research mix „Polski konsument 50+") przeciętny Polak będzie już jednak 53-latkiem, a osoby powyżej 50. roku życia będą stanowiły 44 proc. ogółu – podaje TVP.

Z zebranych przez nią danych wynika też, że siła nabywcza osoby w wieku 15–49 w 2013 r. wynosiła ok. 24,8 tys. zł, a osoby w wieku 50–59 lat 32,6 tys. zł.

Choć ruch TVP prawdopodobnie niewiele zmieni na telewizyjnym rynku, dopóki śladem nadawcy nie pójdzie jego konkurencja, można go uznać za jaskółkę pewnych zmian rynkowych.

Kolejne lata przyniosą zapewne także większe zainteresowanie firm starszymi osobami  w sieci i w reklamie mobilnej. Daleko nam wprawdzie do USA, gdzie Pew Research Center właśnie podało, iż komórkę ma już 77 proc. osób w wieku 65 lat i więcej, ponad połowa seniorów korzysta z sieci, a połowa – z internetu szerokopasmowego. Z badania poświęconego marketingowi mobilnemu TNS Polska wynika, że smartfona ma tu 28 proc. osób między 50. i 59. rokiem życia oraz 9 proc. w wieku 60 i więcej lat.

Rośnie też zainteresowanie starszych osób internetem. Według badań NetTrack osoby w wieku 60 i więcej lat stanowią dziś ok. 6 proc. polskich internautów, czyli jest ich nieco ponad 1 mln.

– 6 proc. może się wydać niewielkim odsetkiem, ale w ostatnich dwóch latach widzimy jego wyraźny wzrost z utrzymujących się wcześniej przez wiele lat 3 proc.  – mówi Kuba Antoszewski. Badania NetTrack potwierdzają dane z Magapanelu PBI/Gemius. Według nich osoby w wieku 55+ stanowiły w styczniu tego roku 11,3 proc. internautów, podczas gdy pięć lat temu było to 7,1 proc.

Kilka lat temu lawina skarg zalała Związek Stowarzyszeń Rady Reklamy na kampanię reklamową TelForceOne, w której starsze osoby używały akcesoriów GSM tej firmy, m.in. wpinając je jako spinki we włosy i przyznając, że nie mają pojęcia, do czego służą. Reklamę wycofano, ale dziś – nie tylko dlatego – zapewne nikt już by takiej nie przygotował.

– Widoczny jest trend konsumencki polegający na docenianiu osób starszych, pokazywaniu, że ich życie także jest ciekawe. W związku z tym rośnie obszar marketingu skierowanego albo do osób starszych, albo do młodszych, ale nakierowanego na ludzi starszych – mówi Kuba Antoszewski, rzecznik firmy badawczej MillwardBrown.

Pozostało 84% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie