Reklama
Rozwiń

Konsument jest poligamistą

Inwestować w lojalność klienta, czy nie? Odpowiedzi szukano podczas debaty „Klient nasz fan".

Publikacja: 13.05.2014 11:36

Większość klientów nie chce być lojalna. Lojalność się nie opłaca i przeradza w „lojalność poligamiczną". Nie zawsze poprawa relacji z klientem oznacza wyższe zyski. Nowe technologie zwiększyły oczekiwania konsumentów wobec przejrzystości ofert firm i „ściema nie popłaca".

Takie opinie wyrażali uczestnicy pierwszej z cyklu debat Miasteczka Myśli będącej pomysłem Orange Polska.

– Nie wierzę w lojalność klientów – mówiła Natalia Hatalska, blogerka i analityk trendów. – Nie bez powodu mówi się, że dziś umiera dyrektor marketingu, a rodzi się dyrektor zarządzania doświadczeniem klienta.

Nie zgadzała się, że to konsumenci kreują trendy konsumpcyjne. – To duże globalne korporacje kreują trendy – przekonywała.

– Lojalność nie jest ważna. Na rynku jest coraz więcej młodych ludzi, dla których nie jest to wartość. Mamy coraz więcej produktów, coraz więcej tzw. marek szybkich, które pojawiają się i znikają – oceniał Krzysztof Najder, partner w firmie analitycznej Think Tank.  – Wyjątek stanowić mogą usługi abonamentowe.

30 proc. klientów sieci komórkowych nie kieruje się przy wyborze dostawcy względami cenowymi.

– Paradoks nowych technologii polega na tym, że z jednej strony stanowią największe możliwe ułatwienie w komunikacji, a z drugiej maksymalne utrudnienie – uważa prof. Piotr Płoszajski.  – Rynkiem zaczynają rządzić wartości, które uważamy za antykonsumeryczne: wybieramy marki ekonomiczne, dyskontowe, własne, które są odpowiedzialne i nie puszą się – twierdził.

Dla telekomów lojalność klientów jest strategicznie ważna. Mierzą ją wskaźniki rezygnacji i NPS (wskaźnik polecenia netto) – subiektywna ocena dostawcy przez użytkownika. Przyjęło się, że telekom z lepszym NPS ma też niższe koszty. Klienci nie wybierają jednak telekomu z polecenia i nie kierują się zbyt często marką oraz tym, co niesie ona za sobą oprócz usług telekomunikacyjnych.

– Rynek operatorów komórkowych w 70 proc. jest zależny od oferty, czyli telefonu za złotówkę i składowych abonamentu. 20 proc. klientów, wybierając operatora, kieruje się marką: tym, co o niej myśli, jak ją postrzega, co sądzi o jej zachowaniu w przeszłości. Dla 10 proc. ważny jest tzw. efekt posttransakcyjny, czyli jakość kontaktu z konsultantem – oceniał Mariusz Gaca, członek zarządu Orange Polska.

Sebastian Mikosz, prezes PLL LOT, mówił o dylematach. – Wśród naszych dostawców są monopoliści. Dystrybutor systemu rezerwacyjnego online liczy 5 euro za rezerwację, a konsument szuka najtańszej oferty. Gdybyśmy zrezygnowali z innych form dotarcia do klienta na rzecz kanału internetowego, nasze przychody spadłyby – mówił Mikosz.

Nie on jeden jest sceptykiem. Według badania ThinkTank 25–30 proc. polskich firm z trudem adaptuje cyfrowe rozwiązania.

Rzeczpospolita ?była patronem wydarzenia

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji