Telewizja TVN ponownie pod młotek

Francuska Grupa Canal+ miała zostać strategicznym inwestorem polskiej stacji, ?a przymierza się do wyjścia z inwestycji u boku założycieli.

Publikacja: 20.10.2014 05:00

Telewizja TVN ponownie pod młotek

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

– Realny termin dopięcia transakcji to koniec I kwartału 2015 roku – ocenia osoba znająca kulisy sprawy.

ITI i Grupa Canal+ ogłosiły, że rozważą sprzedaż kontrolnego pakietu, 51-proc., akcji TVN. Cała grupa warta jest na giełdzie ok. 5 mld zł. Połowa 2,5 mld zł. Za ile ITI i Canal+ oddadzą kontrolę, nie wiadomo. Mówi się o ok. 3–3,5 mld zł.

TVN to grupa, do której należy jeden z najpopularniejszych kanałów ogólnopolskich o tej nazwie, kanały tematyczne oraz mniejszościowe udziały w satelitarnej platformie NC+ i portalu Onet.pl. I choć, według analityków, byłoby logiczne, by zanim trafi w ręce nowego inwestora, TVN sprzedała udziały w NC+, to jednak na sprzedaż jest wystawiona w obecnym składzie.

O ile chęć sprzedaży TVN przez holding ITI nikogo nie dziwi (po śmierci Jana Wejcherta jego wspólnicy i spadkobiercy sprzedali już Onet.pl, sieci kin Multikino i klub sportowy Legia), o tyle krok Canal+ zaskoczył analityków. Francuzi od 2011 roku mają bowiem opcję dokupienia akcji TVN i przejęcia kontroli nad stacją. Wiele osób sądziło, że to kwestia czasu.

– Oczekiwałem, jak zapewne większość rynku, że Canal+ zrealizuje opcję zakupu akcji TVN i przejmie kontrolę nad tą firmą – oceniał Łukasz Kosiarski, analityk z DM BZ WBK.

Reklama
Reklama

– Nie powiedzieliśmy, że wycofujemy się z TVN, ale że analizujemy różne możliwości w związku z zapytaniami, które otrzymaliśmy. Równie dobrze możemy wykonać przysługującą nam opcję zakupu akcji TVN – tonował Antoine Banet-Rivet, rzecznik Grupy Canal+. Zapewniał, że firma z Polski się nie wycofuje.

Eksperci świetnie rozumieją, dlaczego firmy telewizyjne o profilu nadawcy mogą interesować się TVN. Nabywca kupiłby jedną trzecią rynku reklamy telewizyjnej (udział TVN w 2013 r. to 34,5 proc.), na którą reklamodawcy przeznaczają ok. 50 proc. łącznych wydatków.

– Segment nadawania telewizyjnego w Polsce trzyma się dobrze. Pojawiają się wprawdzie różne serwisy wideo na życzenie, ale widzowie nie rezygnują masowo na ich rzecz z telewizji linearnej. Rynek reklamy telewizyjnej umacnia się od 1,5 roku. Polacy wciąż włączają telewizor w prime-time – mówi Kosiarski.

Włodzimierz Giller, analityk DM PKO BP, widzi potencjał w reklamie telewizyjnej. – Dziś ceny reklam są niskie ze względu na politykę Telewizji Polskiej. M.in. z tego powodu udział reklamy w PKB jest najniższy od lat 90. – wskazuje i nie wyklucza, że polityka TVP za kilka lat się zmieni.

Co ciekawe, wśród zainteresowanych TVN-em wymieniani są ci sami inwestorzy co trzy lata temu, gdy ITI zawierał transakcję z Canal+. Czarny koń spekulacji to obecny już m.in. w Czechach amerykański Time Warner. – Nie skomentujemy tego – odpisał „Rz" Keith Cocozza, rzecznik Time'u, nie precyzując, skąd taka reakcja.

Najmniej słychać o zainteresowaniu TVN ze strony szwajcarsko-niemieckiej grupy Ringier Axel Springer, a przecież to jej ITI sprzedał już Onet. Grupa nie odpowiedziała na nasze pytanie w tej sprawie    —Urszula Zielińska

Reklama
Reklama

Grupa TVN

Należą do niej stacja TVN, niekodowane bezpłatne TVN 7 i? TTV oraz siedem płatnych kanałów tematycznych: TVN 24, ?TVN Meteo, TVN Turbo, iTVN, TVN Style, TVN Biznes i świat i NTL Radomsko. Grupa ma też kanał sprzedażowy Mango. Ale to główny kanał, TVN, daje większość przychodów grupy (ok. 1,5 mld zł rocznie), których ok. 70 proc. pochodzi z reklam. Grupa jest też właścicielem 32 proc. udziałów platformy satelitarnej nC+, powstałej z połączenia platform N (którą zbudował właściciel TVN – ITI) i Cyfra+. Z kolei w segmencie internetowym partnerem Grupy TVN jest Ringier Axel Springer Media, który kilka lat temu odkupił od TVN 75 proc. udziałów w grupie wydającej największy w kraju portal horyzontalny, Onet.pl. Do tej grupy należą takie serwisy, jak OnetVOD, Zumi.pl czy Sympatia.pl.

– Realny termin dopięcia transakcji to koniec I kwartału 2015 roku – ocenia osoba znająca kulisy sprawy.

ITI i Grupa Canal+ ogłosiły, że rozważą sprzedaż kontrolnego pakietu, 51-proc., akcji TVN. Cała grupa warta jest na giełdzie ok. 5 mld zł. Połowa 2,5 mld zł. Za ile ITI i Canal+ oddadzą kontrolę, nie wiadomo. Mówi się o ok. 3–3,5 mld zł.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama