"Kowalscy" wydają 6,7 mld zł rocznie na Internet

W ciągu roku dostęp do internetu pojawił się w około 400 tys. gospodarstw domowych – wynika z najnowszego badania GUS.

Publikacja: 12.01.2015 10:58

9,4 mln gospodarstw domowych w Polsce kupiło już dostęp do Internetu. 400 tys. w ciągu ostatniego ro

9,4 mln gospodarstw domowych w Polsce kupiło już dostęp do Internetu. 400 tys. w ciągu ostatniego roku.

Foto: www.sxc.hu

Główny Urząd Statystyczny przeprowadził kolejną falę badań sprawdzających, w jaki sposób konsumenci i firmy w Polsce korzystają z technologii informacyjno-telekomunikacyjnych. W dwóch głównych punktach wyniki są tylko nieco lepsze niż te z fali zrealizowanej rok wcześniej, ale badanie dostarcza wielu nowych informacji, których wcześniej nie zbierano, np. jak korzystamy z usług w chmurze, czy jak rozwija się czytelnictwo e-booków przez nastolatków.

Sprawdzano także, czy posiadacze nowoczesnych telefonów komórkowych – smartfonów – korzystają z takich możliwości jak kontakt z urzędami (e-administracja) czy bankowość mobilna.

Większość z nas ma już w domu komputer i korzysta z dostępu do internetu. Przy tym nie zawsze fakt, że komputer mamy, jest jednoznaczny z tym, że korzystamy z dostępu do sieci. Badanie GUS wskazuje, że komputer ma 9,7 mln gospodarstw domowych, czyli 77,1 proc. wszystkich. Natomiast internet jest w 9,4 mln domów (73 proc.). To około 400 tys. więcej niż w 2013 r. Dobra wiadomość jest taka, że – według ankietowanych – jest to w przeważającej części (71 proc.) internet szerokopasmowy. 3,1 mln domów (o ok. 400 tys. więcej niż rok wcześniej) deklaruje, że korzysta z łączy mobilnych. 7,5 mln – z szerokopasmowego internetu stacjonarnego, np. w technologii DSL. Tu dane nie są w pełni porównywalne, ponieważ GUS zmienił sposób prezentacji.

Wbrew stereotypom niewielkie są w tej kwestii różnice między miastem a wsią. Internet ma 75 proc. domów w miastach i prawie 70 proc. gospodarstw na wsiach. Posiadacze usługi co miesiąc wydają na nią średnio około 60 zł. Łączne wydatki osób indywidualnych na internet w skali roku wynoszą około 6,7 mld zł.

Dla porównania: w 2012 r. miesięczny koszt dostępu do sieci wynosił 62 zł, a łącznie w skali kraju wydaliśmy 6,57 mld zł.

Ankieta GUS wskazuje, że może jeszcze długo potrwać zanim wszyscy użytkownicy telefonii komórkowej będą posiadali aparaty z dostępem do internetu, czyli smartfony. Na razie ma je 25,5 proc. osób, a najczęściej wykorzystywaną funkcją inteligentnych urządzeń jest poczta elektroniczna oraz internetowe strony z informacjami i kalendarz. Tylko 8 proc. internautów korzysta z bankowości za pomocą takiego urządzenia.

Na razie tylko 8,7 proc. konsumentów w Polsce korzysta z tzw. prywatnej chmury, czyli przestrzeni dyskowej udostępnianej zwykle przez operatorów telekomunikacyjnych czy firmy takie jak Google w szeroko rozumianym internecie. Na wirtualnych serwerach trzymamy przy tym najczęściej zdjęcia, a w dalszej kolejności pliki tekstowe.

W niektórych aspektach dane zgromadzone przez GUS są zbieżne z informacjami pochodzącymi z badań prowadzonych na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Są też jednak pewne różnice. Dotyczą one m.in. struktury wyjaśnień respondentów co do tego, dlaczego nie korzystają z dostępu do sieci. Wśród osób, które internetu nie mają, większość nie widzi takiej potrzeby. Tyle że w badaniu GUS odsetek tak twierdzących sięga niecałych 60 proc., a w badaniu dla UKE – 55 proc.

Spora część ankietowanych podaje, że nie korzysta z internetu, gdyż nie ma odpowiednich umiejętności (44 proc. „wykluczonych cyfrowo"). W końcu trzecim ważnym argumentem są koszty komputerów, tabletów czy smartfonów. W badaniu GUS około 30 proc. osób bez internetu składa to na karb wysokich kosztów sprzętu. W badaniu UKE odsetek ten wynosi około 25 proc.

W przypadku GUS ankietowani rekrutują się spośród 12,6 mln gospodarstw domowych, na które składa się przynajmniej jedna osoba w wieku 16–74 lat. Raport UKE powstał na podstawie odpowiedzi 1600 osób od 15. roku życia.

Główny Urząd Statystyczny przeprowadził kolejną falę badań sprawdzających, w jaki sposób konsumenci i firmy w Polsce korzystają z technologii informacyjno-telekomunikacyjnych. W dwóch głównych punktach wyniki są tylko nieco lepsze niż te z fali zrealizowanej rok wcześniej, ale badanie dostarcza wielu nowych informacji, których wcześniej nie zbierano, np. jak korzystamy z usług w chmurze, czy jak rozwija się czytelnictwo e-booków przez nastolatków.

Sprawdzano także, czy posiadacze nowoczesnych telefonów komórkowych – smartfonów – korzystają z takich możliwości jak kontakt z urzędami (e-administracja) czy bankowość mobilna.

Pozostało 83% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?