Polski marketing jest nastawiony na sprzedaż

Tylko 35 proc. firm w Polsce przeprowadza badania rynku, gros wciąż korzysta też z papierowych materiałów marketingowych – wynika z badań.

Publikacja: 03.10.2017 22:04

Polski marketing jest nastawiony na sprzedaż

Foto: 123RF

W większości firm działy PR i marketingu przede wszystkim współtworzą strategię sprzedażową, a także angażują się w procesy sprzedażowe – wynika z badania przeprowadzonego na prawie 260 firmach zatrudniających ponad 50 osób przez PMR Consulting & Research i Attention Marketing Research.

Grzechy główne

W ponad połowie firm marketerzy angażują się też w pozyskiwanie nowych klientów. – Nie dziwi więc, że to właśnie wzrost sprzedaży jest najpowszechniejszym wskaźnikiem pomiaru efektywności ich działań. Najwięcej czasu w tym roku działy marketingu i PR, zgodnie ze swoimi deklaracjami, spędzają na budowaniu strategii ofertowej i strategii rozwoju firmy oraz wsparciu sprzedaży, głównie poprzez rozwijanie i budowanie relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami – komentuje w raporcie Adam Sanocki, partner zarządzający Attention Marketing. Dopiero za budowaniem strategii i wspieraniem sprzedaży znajdują się w działach marketingu działania promocyjne, PR czy CSR.

Uwagę ekspertów zwróciło w badaniach kilka bulwersujących – ich zdaniem – rzeczy. – 47 proc. respondentów zadeklarowało, że nie korzysta z narzędzi wspierających marketing i PR – w ogóle! To pokazuje stan świadomości zarządów w tej kwestii. Śmiem twierdzić, że zarządy w tych firmach na oślep wydają pieniądze na marketing, a potem twierdzą, że marketing nie działa – komentuje w raporcie Wiktor Łyczko, prezes spółki GenerujLeady.pl.

Zwraca też uwagę bardzo wysokie wykorzystanie w działaniach promocyjnych drukowanych materiałów tego typu (korzysta z nich aż 78 proc. przebadanych firm). – W przypadku mediów społecznościowych króluje Facebook, a potem długo, długo nic – zauważa w komentarzu Marcin Rzepka, lider zespołu badawczego PMR C&R i AM.

Kolejnym poważnym przewinieniem polskich marketerów jest fakt, że zaledwie 35 proc. firm korzysta w swojej pracy z badań rynkowych.

– Jak można tworzyć strategie, prowadzić sprzedaż oraz promować firmę, nie znając charakterystyki rynku, potrzeb oraz preferencji klientów? Jednym z punktów wyjścia w budowaniu strategii jest określenie specyfiki rynku w skali mikro i makro. Dzięki badaniu potrzeb klientów zyskujemy informacje o tym, jak modyfikować produkt, żeby zwiększać zyski. Działania promocyjne również wymagają badań, gdyż pozwalają dostosować przekaz do profilu klienta – wylicza Robert Stalmach, prezes Newspoint.

Rządzi papier

Jeśli przedsiębiorstwa w ogóle korzystają z narzędzi marketingowych, wciąż wykorzystuje się głównie tradycyjne narzędzia. Królują ulotki i materiały papierowe czy udział w branżowych targach (patrz: wykres), dopiero na trzecim miejscu znajduje się reklama internetowa, a jeszcze dalej – aktywność w mediach społecznościowych czy działania SEO (pozycjonowanie strony firmy pod wyniki wyszukiwarek internetowych).

Aż 90 proc. firm korzystających z mediów społecznościowych sięga po Facebooka, kolejny jest YouTube, który ma już jednak tylko 31 proc. wskazań. W aż 58 proc. firm miernikiem efektywności działań podejmowanych przez działy marketingu jest wzrost sprzedaży.

Co ciekawe, prawie połowa firm (49 proc.) korzysta z usług marketingowych zewnętrznych firm. Najczęściej (63 proc.) przy tworzeniu drukowanych materiałów marketingowych. Kolejne są materiały elektroniczne i reklama internetowa.

– Firmy zewnętrzne służą do „przepalania" budżetu reklamowego i to głównie na materiały drukowane oraz elektroniczne, zakładam, że tworzone w zależności od odległości Ziemi od Słońca – komentuje uszczypliwie Wiktor Łyczko.

W większości firm działy PR i marketingu przede wszystkim współtworzą strategię sprzedażową, a także angażują się w procesy sprzedażowe – wynika z badania przeprowadzonego na prawie 260 firmach zatrudniających ponad 50 osób przez PMR Consulting & Research i Attention Marketing Research.

Grzechy główne

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił