W większości firm działy PR i marketingu przede wszystkim współtworzą strategię sprzedażową, a także angażują się w procesy sprzedażowe – wynika z badania przeprowadzonego na prawie 260 firmach zatrudniających ponad 50 osób przez PMR Consulting & Research i Attention Marketing Research.

Grzechy główne
W ponad połowie firm marketerzy angażują się też w pozyskiwanie nowych klientów. – Nie dziwi więc, że to właśnie wzrost sprzedaży jest najpowszechniejszym wskaźnikiem pomiaru efektywności ich działań. Najwięcej czasu w tym roku działy marketingu i PR, zgodnie ze swoimi deklaracjami, spędzają na budowaniu strategii ofertowej i strategii rozwoju firmy oraz wsparciu sprzedaży, głównie poprzez rozwijanie i budowanie relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami – komentuje w raporcie Adam Sanocki, partner zarządzający Attention Marketing. Dopiero za budowaniem strategii i wspieraniem sprzedaży znajdują się w działach marketingu działania promocyjne, PR czy CSR.
Uwagę ekspertów zwróciło w badaniach kilka bulwersujących – ich zdaniem – rzeczy. – 47 proc. respondentów zadeklarowało, że nie korzysta z narzędzi wspierających marketing i PR – w ogóle! To pokazuje stan świadomości zarządów w tej kwestii. Śmiem twierdzić, że zarządy w tych firmach na oślep wydają pieniądze na marketing, a potem twierdzą, że marketing nie działa – komentuje w raporcie Wiktor Łyczko, prezes spółki GenerujLeady.pl.
Zwraca też uwagę bardzo wysokie wykorzystanie w działaniach promocyjnych drukowanych materiałów tego typu (korzysta z nich aż 78 proc. przebadanych firm). – W przypadku mediów społecznościowych króluje Facebook, a potem długo, długo nic – zauważa w komentarzu Marcin Rzepka, lider zespołu badawczego PMR C&R i AM.