Reklama

Nowa powieść Rowling

„The Casual Vacancy” to nowa powieść autorki sagi o Harrym Potterze. Nikt się nie spodziewa wielkiej literatury, ale książka już zyskała status bestsellera

Aktualizacja: 27.09.2012 09:11 Publikacja: 27.09.2012 01:30

Nowa powieść Rowling

Foto: materiały prasowe

Akcja rozgrywa się w miasteczku Pagford w południowo-zachodniej Anglii. Po śmierci radnego społeczność lokalna musi wybrać jego następcę. Od tego, kto nim zostanie, zależy, kto będzie miał większość w zbliżających się głosowaniach: zadowoleni ze status quo mieszczanie czy obóz nawołujący do zmian. Powieść zapowiadana jest jako satyra na klasę średnią i jej uprzedzenia.

Zobacz na Empik.rp.pl

Jedną z bohaterek jest Terri Weedon – uzależniona od narkotyków prostytutka, walcząca o prawa rodzicielskie do trzyletniego syna. Strach na mieszkańców Pagford pada, gdy na stronie internetowej Rady Gminy zaczynają się pojawiać anonimowe wpisy zdradzające brudne sekrety mieszkańców miasta. Tlące się niesnaski zamieniają się w otwarty konflikt.

Powieść już przed premierą stała się bestsellerem przedsprzedaży w internetowym sklepie Amazon. Część tego sukcesu można przypisać magnesowi nazwiska J.K. Rowling – miłośnicy Harry'ego Pottera zdążyli dorosnąć – pierwsza część ukazała się 15 lat temu, a cała seria książek, której sprzedaż szacuje się na 450 milionów egzemplarzy, oficjalnie została zamknięta. To idealny moment na zmianę stylu pisarskiego. Poza tym Rowling i jej wydawcy do perfekcji opanowali sztukę promocji książek. Od paru tygodni w mediach brytyjskich huczy wokół „The Casual Vacancy". Tekst był utrzymywany w tajemnicy, dziennikarze starający się o lekturę maszynopisu musieli przejść proces weryfikacyjny.

W Polsce książka Rowling ukaże się 15 listopada nakładem wydawnictwa Znak pod tytułem „Trafny wybór". – Nie spotkaliśmy się wcześniej z premierą polskiej lub zagranicznej książki utrzymywaną w tak wielkiej tajemnicy – mówi Michał Jakubik z biura prasowego wydawnictwa Znak. – To dla nas wyjątkowa sytuacja, choć stosowana już wcześniej przez autorkę przy serii o Harrym Potterze.

Reklama
Reklama

Książki bowiem – tak jak albumy muzyczne i filmy – padają ofiarą internetowych piratów. Od dzisiejszego ranka książka jest dostępna w oryginalnej anglojęzycznej wersji. W wielu krajach wydawcy dopiero dzisiaj dostaną tekst do tłumaczenia w obawie przed wyciekiem tekstu przed premierą. Stało się tak przy ostatniej powieści autorki.

Tekst „Harry'ego Pottera i insygniów śmierci" był dostępny w Internecie na cztery dni przed jego premierą w księgarniach. Równocześnie ukazało się tylko niemieckie tłumaczenie, a jutro wyjdzie jeszcze francuska edycja. Innego zdania na temat nielegalnego pobierania literatury w sieci jest powieściopisarz Paulo Coehlo. Twierdzi, że piractwo książek tylko zwiększa ich sprzedaż, dlatego wręcz zachęca do ściągania swoich książek, używając bon motów w stylu: „Czasy, kiedy idee miały swoich właścicieli, już dawno minęły!".

Powieść Dana Browna „Zaginiony symbol" z 2009 r. już dzień po premierze była hitem wśród ściąganych nielegalnie utworów. Podobny los zapewne spotka „The Casual Vacancy", ale każdy dzień legalnej sprzedaży jest tu na wagę tysięcy funtów.

Akcja rozgrywa się w miasteczku Pagford w południowo-zachodniej Anglii. Po śmierci radnego społeczność lokalna musi wybrać jego następcę. Od tego, kto nim zostanie, zależy, kto będzie miał większość w zbliżających się głosowaniach: zadowoleni ze status quo mieszczanie czy obóz nawołujący do zmian. Powieść zapowiadana jest jako satyra na klasę średnią i jej uprzedzenia.

Zobacz na Empik.rp.pl

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Literatura
Jedyna taka trylogia o Polsce XX w.
Literatura
Kalka z języka niemieckiego w komiksie o Kaczorze Donaldzie zirytowała polskich fanów
Literatura
Neapol widziany od kulis: nie tylko Ferrante, Saviano i Maradona
Literatura
Wybitna poetka Urszula Kozioł nie żyje. Napisała: „przemija życie jak noc: w okamgnieniu.”
Literatura
Dług za buty do koszykówki. O latach 90. i transformacji bez nostalgii
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama