Ta powieść była skazana na sukces. Po pierwsze za sprawą popularności samej autorki, 34-letniej Irlandki Sally Rooney. Jej książki tylko w Irlandii i Wielkiej Brytanii sprzedały się w ponad 6 milionach egzemplarzy. Nic dziwnego więc – i to drugi przyczynek do sukcesu – że wydawca umiejętnie podsycał napięcie przed publikacją „Intermezza”. A 24 września zeszłego roku, kiedy powieść weszła na rynek, w Irlandii, Wielkiej Brytanii i Stanach zorganizowano setki promocji, księgarnie specjalnie otwierały się o świcie, żeby „nowa Rooney” jak najszybciej trafiła do czytelników.
Powtórka ekscytacji, oczywiście w mniejszej skali, jaka towarzyszyła premierom kolejnych części „Harry’ego Pottera”, przyniosła efekty: powieść brylowała na listach bestsellerów i seryjnie trafiała do wszelkiego rodzaju zestawień najlepszych książek minionego roku. Zresztą pisarstwo Rooney obroniło się samo: to jest niezła książka, pytanie tylk, dokąd prowadzi samą autorkę.
Z mniejszym przytupem „Intermezzo” w przekładzie Jerzego Kozłowskiego trafia teraz. do polskich księgarń. To czwarta powieść Rooney po głośnym debiucie „Rozmów z przyjaciółmi” (2017), „Normalnych ludziach” (2018) i „Gdzie jesteś, piękny świecie” (2021). Wszystkie są dostępne po polsku, a autorka i dzięki książkom, i dzięki ich adaptacjom serialowym także u nas zdobyła całkiem sporą popularność.
Czytaj więcej
Głównym tematem współczesnych irlandzkich pisarek zdaje się być wyobcowanie. Jako narodu, ale jes...
Czym Sally Rooney znów zainteresuje czytelników
„Intermezzo” nie zawiedzie fanów Rooney. Mamy tutaj całą paletę motywów obecnych w jej poprzednich książkach: próby przełamania braku porozumienia między ludźmi, budowania realnych i wartościowych relacji – w tym miłosnych i seksualnych, odczytania jakiegoś sensu z rzeczywistości czy znalezienia sposobu na życie. I co najważniejsze: Rooney opisuje – choć „Intermezzo” nieco się tu różni – rzeczywistość większości ludzi młodych lub bardzo młodych. Jedną z przyczyn fenomenu pisarki jest to, że potrafi czytać ich świat i rozbierać na części pierwsze dominujące w ich życiu poczucie pustki.