Janusz Kaniewski o designie

Nowa książka znanego projektanta to autorski album i pasjonująca opowieść o współczesnym designie, jego przyszłości i przeszłości, oparta na polskich i zagranicznych doświadczeniach autora. Dynamiczna, odważnie łamiąca stereotypy myślenia, inspirująca.

Aktualizacja: 21.11.2013 15:43 Publikacja: 21.11.2013 15:03

Janusz Kaniewski o designie

Foto: materiały prasowe

Janusz Kaniewski należy do pokolenia projektantów – jak Oskar Zieta, Tomek Rygalik, Dorota Koziara - którzy po sukcesach za granicą, odkryli wielką szansę rozwoju designu w kraju. Zauważyli, że życie w Polsce nabiera szybszego tempa i około 2007 roku niezależnie od siebie znaleźli się znów w ojczyźnie, bo jak mówi Kaniewski „Odkryliśmy Polskę jako kraj cały do zbudowania".

Zobacz na Empik.rp.pl

W Warszawie prowadzi obecnie autorskie studio Janusz Kaniewski Design. Zaliczany jest do czołówki najbardziej kreatywnych projektantów, a jednocześnie nie zaprzestaje działać w designie światowym. Ukończył Transportation Design w Istituto Europeo di Design w Turynie i jest wykładowcą tej uczelni oraz Royal College of Art w Londynie. Należy do teamu projektantów Pininfariny i Ferrari. Działa też jako doradca prezydenta Gdyni do spraw estetyki miasta i był kuratorem festiwalu Gdynia Design Days 2012. Projektuje samochody, pojazdy specjalistyczne, architekturę i grafikę.

O samochodach wie chyba wszystko. Przez 17 lat zajmował się pracami graficznymi przy reklamach fiata w Polsce w studio Leo Burnett Warszawa. Dekadę spędził we Włoszech na projektowanie elementów stylistycznych i „twarzy samochodów": Fiat Bravo, Lancia Thesis, Lancia Delta, Alfa Romeo MiTo, Alfa Romeo Giulietta, Ferrari California, Ferrarii 458 Italia. Opracowywał także nowy XXI-wieczny wizerunek Fiata, w tym jego czerwone logo. Zaprojektował m.in. specjalną ekspozycyjną ciężarówką dla KOŁA, komfortowy kamper o rozsuwanych ścianach i ciężarówkę dla rajdowca (mobilny apartament z garażem na 3 samochody wyścigowe).

Jako projektant wszechstronny ma w dorobku także dokonania, m.in. fotel kolejowy TAPS, „Projekt marzeń" – innowacyjne prototypowe urządzenie z oprogramowaniem wymyślonym przez Adama Wardina  - kompozytora z Trójmiasta, korygujące muzyczne dysonanse elektronicznych instrumentów, jak i ... nową markową szklankę Żywca.

- Projektant to rzemieślnik, który zauważa potrzebę i ją zaspakaja – pisze Kaniewski. – Kto jeździ profesjonalnie na nartach, wie, jak potrzebne jest rozcięcie na czubie buta rozluźniające nacisk na palce. Nie jest to rozcięcie dziełem przypadku – to projekt. Mój projekt. Kto biega w maratonie, docenia anatomiczne, asymetryczne rozcięcia buta – to też mój projekt.

Generalnie twierdzi, że dobry design to taki, który przynosi zysk inwestorowi i korzyść użytkownikowi. W przeciwieństwie do rozpowszechnionego w Polsce wyobrażenia o designie, nie zgadza się, by miał być synonimem snobizmu i luksusu, czy miejscem kreowania artystycznych gwiazd. Podkreśla, że nie chodzi mu o tworzenie bajeranckiego obiektu z myślą o life stylowych magazynach, ale funkcjonalnych produktów i innowacyjnych procesów produkcji.

Estetyka też oczywiście ma znaczenie, bo jak zauważa, opisując przestrzeń publiczną, w której żyjemy - jeżeli każda tabliczka w lesie jest inna, to takiemu bałaganowi nie ufamy, „niechlujnego prawa przestrzegamy niechlujnie". I jako pozytywny przykład podaje stołeczny użyteczny i estetyczny system informacji miejskiej z niebiesko-czerwonymi tablicami, których nikt nie niszczy.

Na książce Janusza  Kaniewskiego można wiele się nauczyć. Nie tylko jak projektować mądrze i nowocześnie, ale także trafić w swój czas. Jak kreować dobrą markę Made in Poland. I skutecznie się promować, pozostając wiarygodnym. Mieć poczucie wartości, ale i nie tracić dystansu do siebie. Anegdotycznie Kaniewski opowiada, jak zaproszono go do Japonii zdawałoby się w celach biznesowych, a tam nikt nie chciał z nim rozmawiać ani nie wpuszczono go do wzorcowni. Znajomy biegły w miejscowych zwyczajach wytłumaczył mu, że wszystko po to, aby mu się w głowie nie przewróciło.

Monika Kuc

Janusz Kaniewski „Design", wydawnictwo Bosz 2013

Janusz Kaniewski należy do pokolenia projektantów – jak Oskar Zieta, Tomek Rygalik, Dorota Koziara - którzy po sukcesach za granicą, odkryli wielką szansę rozwoju designu w kraju. Zauważyli, że życie w Polsce nabiera szybszego tempa i około 2007 roku niezależnie od siebie znaleźli się znów w ojczyźnie, bo jak mówi Kaniewski „Odkryliśmy Polskę jako kraj cały do zbudowania".

Zobacz na Empik.rp.pl

Pozostało 88% artykułu
Literatura
Stanisław Tym był autorem „Rzeczpospolitej”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Literatura
Reiner Stach: Franz Kafka w kleszczach dwóch wojen
Literatura
XXXII Targi Książki Historycznej na Zamku Królewskim w Warszawie
Literatura
Nowy „Wiedźmin”. Herold chaosu już nadchodzi
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Literatura
Patrycja Volny: jak bił, pił i molestował Jacek Kaczmarski