Niepokojąca pasażerka transatlantyku

„Pasażerka” to jedyna w świecie opera o koszmarze Auschwitz. Niezwykła i wyjątkowa. Na prapremierę musiała czekać ponad 40 lat, na scenę wprowadził ją jeden z najwybitniejszych reżyserów europejskich, Brytyjczyk David Pountney.

Publikacja: 08.10.2010 21:34

Niepokojąca pasażerka transatlantyku

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Kompozytorem „Pasażerki” jest Mieczysław Wejnberg, który urodził się w 1919 r. w Warszawie. Po wybuchu II wojny światowej udało mu się przedostać do Związku Radzieckiego, gdzie spędził resztę życia. Zmarł w 1997 r. Był Żydem, ale zawsze czuł się też Polakiem. W połowie lat 60. przeczytał częściowo autobiograficzną opowieść o Auschwitz Zofii Posmysz „Pasażerka” i na jej kanwie stworzył operę. W swej książce Zofia Posmysz obóz koncentracyjny przywołuje w retrospekcjach nie ofiary, lecz kata. Niemki Lisy, która po latach wśród pasażerów rejsu po Atlantyku spotyka jedną z dawnych więźniarek. Takie ujęcie tematu sprawiło, że w ZSRR nie było szans na wystawienie „Pasażerki”, na Zachodzie zaś Wejnberg nie był znany.

Jak zatem odkrył ją David Pountney? – Wiedziałem, że Wejnberg przyjaźnił się z Szostakowiczem i że stworzył operę o Auschwitz – mówi reżyser. – Postanowiłem się nim zainteresować. Odkryłem, że napisał bardzo dużo muzyki, dostępnej dzięki starym nagraniom. Jest ważnym polskim kompozytorem i należy go zaprezentować światu.

Pomysłem wystawienia „Pasażerki” zainteresował Operę Narodową i tak powstała międzynarodowa koprodukcja. Premiera odbyła się w lipcu na festiwalu w Bregencji (David Pountney jest jego szefem), teraz inscenizacja przyjechała do Warszawy.

Międzynarodowa publiczność przyjęła „Pasażerkę” z ogromnym zainteresowaniem. Premiera miała trzech bohaterów. Pierwszym był oczywiście sam Mieczysław Wejnberg, który napisał muzykę przejmującą, a pozbawioną operowego patosu. David Pountney nadał „Pasażerce” wspaniały kształt sceniczny. Obozowe retrospekcje mistrzowsko połączył z akcją na transatlantyku. Publiczność owacyjnie przyjęła też obecną w Bregencji Zofię Posmysz.

W warszawskich przedstawieniach w rolach głównych zobaczymy niemal tę samą międzynarodową obsadę. Kierownictwo muzyczne objął Gabriel Chmura, który także od lat stara się promować Wejnberga na świecie.

[i]Mieczysław Wejnberg „Pasażerka” reż. David Pountney, kier. muzyczne Gabriel Chmura, Opera Narodowa, pl. Teatralny 1, bilety: 20 – 130 zł, rezerwacje: tel. 22 826 50 19, premiera: piątek (8.10), godz. 19; spektakle: niedziela (10.10), godz. 19, wtorek (12.10), godz. 19.[/i]

Kompozytorem „Pasażerki” jest Mieczysław Wejnberg, który urodził się w 1919 r. w Warszawie. Po wybuchu II wojny światowej udało mu się przedostać do Związku Radzieckiego, gdzie spędził resztę życia. Zmarł w 1997 r. Był Żydem, ale zawsze czuł się też Polakiem. W połowie lat 60. przeczytał częściowo autobiograficzną opowieść o Auschwitz Zofii Posmysz „Pasażerka” i na jej kanwie stworzył operę. W swej książce Zofia Posmysz obóz koncentracyjny przywołuje w retrospekcjach nie ofiary, lecz kata. Niemki Lisy, która po latach wśród pasażerów rejsu po Atlantyku spotyka jedną z dawnych więźniarek. Takie ujęcie tematu sprawiło, że w ZSRR nie było szans na wystawienie „Pasażerki”, na Zachodzie zaś Wejnberg nie był znany.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla