Modernizacja przeprowadzona została dzięki projektowi „Muzyka pod Tatrami", współfinansowanemu ze środków europejskich. Muzeum Karola Szymanowskiego - Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie uczestniczyło w nim razem z Zamkiem Orawskim w ramach współpracy transgranicznej.
- Zabytkowa willa w stylu zakopiańskim z końca XIX wieku od dawna wymagała gruntownego remontu – mówi „Rz" Grażyna Kulawik, koordynator Projektu „Muzyka pod Tatrami". - Niezbędne prace przeprowadziliśmy z zachowaniem wymogów konserwatora zabytków. A na życzenie melomanów staraliśmy się zachować dotychczasową domową atmosferę willi. Stała ekspozycja w zasadzie się nie zmieniła, choć we wnętrzach przybyło mebli w stylu nawiązujących do lat 30. i nowoczesnych multimediów, prezentujących dokumenty, zdjęcia, filmy o kompozytorze, jego rodzinie i przyjaciołach.
Karol Szymanowski (1882-1937) był związany z Zakopanem od młodości. Przyjeżdżał tu wielokrotnie, ale na stałe zamieszkał dopiero w I930 roku – w willi "Atma", zbudowanej według projektu Józefa Kasprusia-Stocha. Spędził w niej sześć lat zanim wyjechał do Lozanny.
Szymanowski w „Atmie", której sanskrycka nazwa oznacza „spokój duszy", skomponował m.in. fragmenty baletu „Harnasie", dwanaście Pieśni kurpiowskich na głos i fortepian do słów ludowych op. 58, IV Symfonię koncertującą na fortepian i orkiestrę op. 60, II Koncert skrzypcowy op. 61.
Kompozytor czerpiąc inspiracje z folkloru, podkreślał, że choć jego muzyce właściwa jest „europejskość", ta „nie zaprzecza polskości; mamy do niej prawo. Dzisiejsza bowiem polskość inna jest istotnie od wczorajszej: jest wolna."