Miłość kryjąca się po bramach na ulicy Kamiennej

Ta płyta stała się pasjonującą opowieścią o tym, jak Agnieszka Osiecka zaczynała karierę autorki tekstów piosenek.

Publikacja: 26.06.2013 01:08

Agnieszka Osiecka, Wojciech Solarz Kochankowie z Ulicy Kamiennej CD, Anaconda 2013

Agnieszka Osiecka, Wojciech Solarz Kochankowie z Ulicy Kamiennej CD, Anaconda 2013

Foto: Rzeczpospolita

Pierwszy wiersz przyniosła do warszawskiego Studenckiego Teatru Satyryków, który do historii przeszedł jako STS, w 1955 r. Miała niespełna 19 lat, starannym dziewczęcym pismem (rękopis jest reprodukowany w książeczce do płyty) napisała nieco egzaltowaną „Piosenkę o kolorach".

Twórcy STS dostrzegli jednak jej talent, bo wkrótce zaczęli wręcz rywalizować między sobą o teksty Agusi, jak wszyscy nazywali Agnieszkę Osiecką. 14 jej utworów powstałych dla tego teatru, głównie na przełomie lat 50. i 60., przypomina teraz płyta.

Swój tytuł zawdzięcza najsłynniejszemu songowi Osieckiej z tamtego okresu. To „Kochankowie z ulicy Kamiennej" – przejmujący obraz miłości z czasów PRL kryjącej się po bramach i klatkach schodowych brudnych kamienic. Dziś piosenka powraca niekiedy w wykonaniu przedstawicielek kolejnych generacji i urzeka poetycką urodą, wtedy była krzykiem protestu.

Tekstów o tamtej szarej rzeczywistości dostarczyła Agnieszka Osiecka STS-owi więcej. Jak manifest pokolenia snującego się „z bilonem w kieszeni, a fiołkiem w klapie", a marzącego o wielkich podróżach musiała brzmieć „Piosenka o hotelu Pod Różą". Pełna celnych obserwacji jest „Ballada o Donkichotach", którzy jadą do pracy od poniedziałku aż do soboty i marzą, że jutro wreszcie odmienią swoje życie.

Już wtedy jednak Osiecka potrafiła unikać publicystycznej doraźności, zamiast niej urzekając oryginalnymi, poetyckimi skojarzeniami. I tylko ona z nostalgicznym smutkiem potrafiła pisać o miłości, która „męczy cię, kłuje jak jeż. Natrętna jak pies, niewierna jak kot".

Drugim bohaterem albumu jest Wojciech Solarz, dziś reżyser filmowy i teatralny z dorobkiem, wtedy jako student Wydziału Dziennikarstwa bawiący się w komponowanie piosenek STS-u. Takie to były czasy, że nieprofesjonaliści potrafili układać melodie o wyrafinowanych harmoniach i na dodatek traktowali to jako zabawę, a nie źródło zarobku.

Niemal wszystkie utwory trzeba było teraz wygrzebywać z domowych archiwów lub spisywać z archiwalnych nagrań spektakli czy wręcz prób, bo Solarz nie dbał o swoje kompozycje. Dokopano się niekiedy do prawdziwych skarbów, by przywołać „Lekcję fizyki". Tekst Osieckiej („Oj, dana, dana, nie ma szatana") stał się przebojem Skaldów, ale wcześniej ozdobił go inną muzyką Wojciech Solarz. Na płycie tę wersję przypomniał z wdziękiem Tadeusz Woźniak z małżonką Jolantą Majchrzak.

Reszta wykonawców jest równie doborowa: Lidia Stanisławska, Jacek Bończyk, Piotr Fronczewski, Romuald Tesarowicz, Zbigniew Zamachowski. A Joanna Kurowska świetnie interpretuje „Kochanków z ulicy Kamiennej", choć robi to zupełnie inaczej niż pierwsza wykonawczyyni tego songu Elżbieta Czyżewska.

Na deser wydawca proponuje piękną książeczkę z archiwalnymi zdjęciami Wojciecha Solarza, Agnieszki Osieckiej, artystów STS-u, a także reprodukcje starych plakatów tego niezwykłego teatru.

Agnieszka Osiecka, Wojciech Solarz, Kochankowie z Ulicy Kamiennej CD, Anaconda 2013

Pierwszy wiersz przyniosła do warszawskiego Studenckiego Teatru Satyryków, który do historii przeszedł jako STS, w 1955 r. Miała niespełna 19 lat, starannym dziewczęcym pismem (rękopis jest reprodukowany w książeczce do płyty) napisała nieco egzaltowaną „Piosenkę o kolorach".

Twórcy STS dostrzegli jednak jej talent, bo wkrótce zaczęli wręcz rywalizować między sobą o teksty Agusi, jak wszyscy nazywali Agnieszkę Osiecką. 14 jej utworów powstałych dla tego teatru, głównie na przełomie lat 50. i 60., przypomina teraz płyta.

Pozostało 81% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla