Krzysztof Nazar nie żyje

W wieku 64 lat zmarł po długiej chorobie reżyser teatralny, telewizyjny i operowy Krzysztof Nazar. Pogrzeb odbędzie się we wtorek w Krakowie. To było jego rodzinne miasto i w nim spędził ostatnie lata.

Aktualizacja: 05.07.2013 11:23 Publikacja: 05.07.2013 11:11

Krzysztof Nazar

Krzysztof Nazar

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

Wprawdzie ukończył studia reżyserskie w „Filmówce" w Łodzi, ale pochłonął go teatr. Umiejętności zdobyte na studiach wielokrotnie wykorzystywał jednak w pracy twórczej. Spektaklami realizowanymi w latach 80. przyczynił się do odnowienia artystycznej formuły Teatru TV. Po jego słynnym „Makbecie" z Danielem Olbrychskim w roli tytułowej i z Joannną Szczepkowską jako Lady Makbet rozgorzała dyskusja, czy to jeszcze teatr czy już film.

Pracując dla telewizji Krzysztof Nazar wychodził bowiem z kamerą ze studia, kręcił w naturalnych wnętrzach i plenerach. Taka była też telewizyjna adaptacja powieści Perutza „Mistr Sądu Ostatecznego" (1984). Nie unikał eksperymentu, w adaptacji poematu Rilkego „Pieśń o miłości i śmierci" zdarzenia rozgrywały się na płaszczyźnie koła, w jego środku ustawiona była kamera rejestrująca spektakl (1984). W latach 90. przygotował zaś dla TVP niezwykłe adaptacje „Księdza Marka" i „Snu srebrnego Salomei" Słowackiego.

W jego związkach z teatrem dramatycznym najważniejsze były niewątpliwie lata 1995-2000, kiedy kierował Teatrem Wybrzeże w Gdańsku. Wystawił wówczas m. in. monumentalnego „Hamleta", którego poszczególne sceny przywodziły na myśl arcydzieła europejskiego malarstwa. W roli duńskiego księcia wystąpił Mirosław Baka. Tego samego aktora obsadził potem w „Ryszardzie III" Szekspira.

Inne głośne gdańskie realizacje Krzysztofa Nazara to m. in. „Pokojówki" Geneta i „Marat-Sade" Weissa. Jego dorobek reżyserski to także m. in. adaptacja powieści „Drzewo" Wiesława Myśliwskiego w Teatrze Nowym w Poznaniu (1989), „Mizantrop" Moliera (Stary Teatr, Kraków, 1992), „Wesele" Wyspiańskiego (Teatr Powszechny, Warszawa, 1995) czy „Nie-boska komedia" Krasińskiego (Stary Teatr, 2000).

W 1993 roku zadebiutował jako reżyser operowy, realizując w Krakowie „Ubu Króla" Krzysztofa Pendereckiego. Pięć lat później na tej scenie przygotował premierę innej opery Pendereckiego „Czarna maska".

– Reżyseria jest tą dziedziną działalności, która z definicji zakłada konieczność stykania się z innymi ludźmi – mówił w wywiadzie dla „Rz". — W operze jednak rodzaj powstającej w trakcie prób więzi między ludźmi jest bardziej złożony. Muszę porozumieć się ze śpiewakami, ale także i z dyrygentem, który z kolei nie może działać wbrew śpiewakom. Dopiero wówczas może zrodzić się efekt wspólnego działania. To trudne, ale jeśli uda się to osiągnąć, satysfakcja bywa znacznie większa.

Był niesłychanie wymagającym reżyserem, zarówno wobec siebie, jak i wobec innych. – Nie było łatwo z nim pracować – uważa Maciej Figas, dyrektor Opera Nova w Bydgoszczy – ale jego konsekwencja przynosiła doskonałe rezultaty i artyści to widzieli.

W ostatniej dekadzie pracował głównie w teatrze operowym. W Operze Nova wystawił świetny „Napój miłosny" Donizettiego i „Giocondę" Ponchiellego. Jego ostatnią realizacją była „Traviata" w Operze Krakowskiej w 2011 r.

Wprawdzie ukończył studia reżyserskie w „Filmówce" w Łodzi, ale pochłonął go teatr. Umiejętności zdobyte na studiach wielokrotnie wykorzystywał jednak w pracy twórczej. Spektaklami realizowanymi w latach 80. przyczynił się do odnowienia artystycznej formuły Teatru TV. Po jego słynnym „Makbecie" z Danielem Olbrychskim w roli tytułowej i z Joannną Szczepkowską jako Lady Makbet rozgorzała dyskusja, czy to jeszcze teatr czy już film.

Pracując dla telewizji Krzysztof Nazar wychodził bowiem z kamerą ze studia, kręcił w naturalnych wnętrzach i plenerach. Taka była też telewizyjna adaptacja powieści Perutza „Mistr Sądu Ostatecznego" (1984). Nie unikał eksperymentu, w adaptacji poematu Rilkego „Pieśń o miłości i śmierci" zdarzenia rozgrywały się na płaszczyźnie koła, w jego środku ustawiona była kamera rejestrująca spektakl (1984). W latach 90. przygotował zaś dla TVP niezwykłe adaptacje „Księdza Marka" i „Snu srebrnego Salomei" Słowackiego.

Kultura
Warszawa: Majówka w Łazienkach Królewskich
Kultura
Plenerowa wystawa rzeźb Pawła Orłowskiego w Ogrodach Królewskich na Wawelu
Kultura
Powrót strat wojennych do Muzeum Zamkowego w Malborku
Kultura
Decyzje Bartłomieja Sienkiewicza: dymisja i eurowybory
Kultura
Odnowiony Pałac Rzeczypospolitej zaprezentuje zbiory Biblioteki Narodowej
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił