Kamila Metwaly konsekwentnie redefiniuje dotychczasowe pojęcie muzyki współczesnej i aktualnej. Bazuje przy tym na długotrwałym researchu w archiwach. Znalezione tam zapomniane utwory lub kompozytorzy, którzy nie zostali należycie docenieni przez swoich współczesnych, stara się teraz odtworzyć na nowo z pomocą dzisiejszych artystów..
Po studiach w Kairze i w Belgii Kamila Metwaly znalazła swoje miejsce w Berlinie, w kultowym laboratorium awangardy artystycznej Savvy Contemporary. Tu przygotowywała m.in. research w archiwach muzycznych, którego rezultatem jest portret mało znanej dziś kompozytorki Lucii Dlugoszewskiej (1931–2000). Urodzona w Detroit córka polskich emigrantów należała do grupy najważniejszych kompozytorów muzyki współczesnej lat 50.–70. w USA.
Wiele utworów pisanych dla spektakli choreograficznych jej męża Ericka Hawkinsa grało „drugą rolę“. Dlugoszewski eksperymentowała też w dziedzinie nowych instrumentów i źródeł dźwięku. Na podstawie zrekonstruowanych partytur zespół Ensemble Musikfabrik przypomni jej dzieła, a Erick Hawkins Company i berlińscy tancerze przedstawią jej utwory sceniczne.
Do kategorii odkryć należy też koncert poświęcony polskiemu kompozytorowi muzyki elektronicznej Zbigniewowi Karkowskiemu (1958–2013). Pisał utwory dla zespołów kameralnych i dla dużych orkiestr, a także dla opery, był też częścią niezależnej sceny artystycznej w zakresie muzyki noise w Tokio. Aleksander Wnuk i Piotr Peszat z krakowskiej Spółdzielni Muzycznej zmierzą się w Berlinie z jego utworami w koncercie „Form and Disposition“.