Kaurismäki, Vermeer, Hopper. Grażyna Torbicka zaprasza na festiwal Dwa Brzegi

Najlepsze filmy nagrodzone w Cannes, Berlinie, Wenecji i Sundance złożą się na 17. edycję Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi.

Publikacja: 18.07.2023 13:22

Kaurismäki, Vermeer, Hopper. Grażyna Torbicka zaprasza na festiwal Dwa Brzegi

Foto: mat.pras.

Pośród kilkudziesięciu filmowych propozycji festiwalowych, szczególną pozycję zajmują otwierające imprezę 29 lipca „Opadające liście” w reżyserii Aki Kaurismäkiego oraz wieńczący ją „Monster” Hirokazu Koreedy.

- Te dwa obrazy w szczególny sposób podziałały na moją wrażliwość – przyznaje Grażyna Torbicka, dyrektor artystyczna BNP Paribas Dwa Brzegi. – Pierwszy był rewelacją tegorocznego festiwalu w Cannes – dostał Nagrodę Jury. Jest filmem o miłości, czyli tym, czego wszyscy potrzebujemy, a także o tym, że pragniemy, by historie, które nam się w życiu zdarzają, kończyły się happy endem. Nie miałam wątpliwości, że taki właśnie obraz powinien otwierać festiwal. Z kolei „Monster” jest ciekawą, wielowątkową opowieścią m.in. o dorastaniu młodych przyjaciół, relacjach matczyno-synowskich. Reżyser proponuje trzy różne punkty widzenia na to samo zdarzenie. Tym samym można powiedzieć, że pokazuje trzy różne prawdy. Film również dostał nagrodę w Cannes – za najlepszy scenariusz Yujiego Sakamoto.

Czytaj więcej

Architekt Mirosław Nizio: Muzeum Hołodomoru, czyli zuniwersalizować historię ludobójstwa

Wielcy malarze

W tym roku przybyły dwie nowe sekcje: „Filmowe portrety sztuki” i „Filmowe lekcje kina”.

- Zwracam uwagę zwłaszcza na tę pierwszą, której propozycje poszerzają naszą wiedzę o sztuce – mówi Torbicka. – Gdy oglądamy, na przykład, obraz Vermeera czy Hoppera to w najlepszym razie, gdy zatrzymamy się przy nim na dłużej, pozostawi w nas wrażenia, skłoni do refleksji. Ale kiedy mamy możliwość przyjrzenia się detalom obrazu zarejestrowanym kamerą, dowiadujemy się w jaki sposób powstawał - oznacza to znacznie bogatsze obcowanie ze sztuką, a nasza wyobraźnia pracuje intensywniej. Dokumenty „Edward Hopper. Amerykańska love story” Phila Grabsky’ego i „Nowy Vermeer. Wystawa wszech czasów” Davida Bickerstaffa są wyjątkową okazją, by wejść w „trzewia” tych malarzy. Tym ciekawsze, że akurat ci artyści mimo upływu lat, wciąż inspirują kolejne pokolenia filmowców. Wiadomo, że Andrzej Wajda był zachwycony Hooperem, wiele czerpał z niego Alfred Hitchcock. A Vermeer ze swoim mistrzowskim operowaniem światłem i cieniem jest nauczycielem dla kolejnych roczników autorów zdjęć filmowych. W tej samej sekcji zaprezentujemy „Apolonię, Apolonię” – znakomity portret młodej artystki Apolonii Sokół, ale i opowieść o trwających ponad 13 lat spotkaniach autorki filmu Lei Glob z jego bohaterką. O tym także, jak rozwijał się świat sztuki i jak ważne jest by nie poddawać się trendom, które wydają się być jedynie obowiązującymi.

Z okazji 100-lecia istnienia Wytwórni Warner Bros., pokazane zostaną klasyki kina. Bohaterem zagranicznej retrospektywy reżyserskiej będzie twórca amerykańskiego kina niezależnego John Cassavetes, dokumentalista Paweł Łoziński oraz jeden z najoryginalniejszych reżyserów — Wojciech Jerzy Has. Uzupełnieniem pokazów jego filmów będzie ciekawy dokument o nim „Rysopis znaleziony po latach” Sławomira Rogowskiego i Stanisława Zawiślińskiego.

- Świetne propozycje mamy też w sekcji „Muzyka - moja miłość” – zachwala Grażyna Torbicka. - „Tańcząc Pinę”, to wspaniałe choreografie Piny Bausch połączone ze znakomitą muzyką. Jest i „La Singla” dla kochających flamenco. Zwracam też uwagę na dwa wydarzenia będące filmowymi rejestracjami wielkich spektakli. Pierwszym z nich jest „Bolero Ravela i inne balety Maurice’a Bejarta”, tak skonstruowane, że widzowie stają się częścią spotkania teatralnego. Ten pokaz filmowy jest podzielony na trzy części, czyli są dwa antrakty, obecne i u nas. Poczuć się można, jakby się było w Operze Paryskiej, w której zostało zrealizowane nagranie. Polecam też „Play. Zabawę”, filmową rejestrację widowiska baletowo-muzyczno-scenograficznego w choreografii Alexandra Ekmana. Niezapomniane przeżycia.

Czytaj więcej

Milan Kundera. Zmartwychwstanie ukrywającego się pisarza

Świat pod namiotem

Miasteczko festiwalowe, podobnie jak w ubiegłym roku, będzie mieścić się na terenie Gminnego Zespołu Szkół przy ulicy Szkolnej 1 w Kazimierzu Dolnym. Tam znajdzie się małe kino dla 250 widzów, a obok szkoły stanie namiot, czyli duże kino, mieszczące prawie 800 osób.

- Obiecywaliśmy, że tak będzie i się udało – cieszy się Grażyna Torbicka. – W ten sposób nasza sztandarowa sekcja „Świat pod namiotem”, czyli najnowsze produkcje zarówno fabularne, jak i dokumentalne, mają znowu swoje miejsce i widzowie będą mogli je oglądać. Widzieliśmy, jak rozczarowani byli w ubiegłym roku, kiedy nie mogli się dostać na wybrane przez siebie seanse z braku miejsc.

Wzorem lat ubiegłych wieczorne projekcje będą się także odbywać się w scenerii ruin kazimierskiego Zamku oraz na Małym Rynku w Kazimierzu Dolnym.

W Międzynarodowym Konkursie Filmów Krótkometrażowych rywalizować będą 24 polskie i zagraniczne filmy: fabularne, dokumentalne, eksperymenty i animacje. Plebiscyt publiczności wyłoni najciekawszy, zdaniem widzów, pełnometrażowy film wyprodukowany w 2022 i 2023 roku.

Oprócz projekcji Dwa Brzegi zaproponują widzom niemal sto wydarzeń z innych dziedzin sztuki: wystawy, koncerty, spotkania z artystami, warsztaty, wycieczki z przewodnikiem. 30 lipca odbędzie się 2. Mały Festiwal Sztuki na Lubelskiej, czyli inicjatywa kilkunastu galerii zlokalizowanych właśnie przy ulicy Lubelskiej. Zaprezentują malarstwo, rzeźbę, ceramikę, grafikę. Odbędzie się też kolejna odsłona Jazznowiec Festiwal. 5 sierpnia na Zamku w Janowcu wystąpią Trio 4 Chet oraz Dorota Miśkiewicz i Henryk Miśkiewicz. A w dniach od 30 lipca do 5 sierpnia na kazimierskim Rynku, na scenie plenerowej, będzie można posłuchać takich artystów, jak: Hania i Kuba Derej, Ptaszkowie Śpiewali, Sviatyj, Moriah Woods czy Miss God.

Impreza potrwa do 6 sierpnia.

Pośród kilkudziesięciu filmowych propozycji festiwalowych, szczególną pozycję zajmują otwierające imprezę 29 lipca „Opadające liście” w reżyserii Aki Kaurismäkiego oraz wieńczący ją „Monster” Hirokazu Koreedy.

- Te dwa obrazy w szczególny sposób podziałały na moją wrażliwość – przyznaje Grażyna Torbicka, dyrektor artystyczna BNP Paribas Dwa Brzegi. – Pierwszy był rewelacją tegorocznego festiwalu w Cannes – dostał Nagrodę Jury. Jest filmem o miłości, czyli tym, czego wszyscy potrzebujemy, a także o tym, że pragniemy, by historie, które nam się w życiu zdarzają, kończyły się happy endem. Nie miałam wątpliwości, że taki właśnie obraz powinien otwierać festiwal. Z kolei „Monster” jest ciekawą, wielowątkową opowieścią m.in. o dorastaniu młodych przyjaciół, relacjach matczyno-synowskich. Reżyser proponuje trzy różne punkty widzenia na to samo zdarzenie. Tym samym można powiedzieć, że pokazuje trzy różne prawdy. Film również dostał nagrodę w Cannes – za najlepszy scenariusz Yujiego Sakamoto.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Kultura
Kidult – moda czy lęk przed życiem
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Kultura
Marianna Otmianowska nową dyrektor Łazienek Królewskich
Kultura
Inauguracja Muzeum Historii Polski
Kultura
„Obraz Złotego Wieku”: Świetność Jagiellonów na wystawie na Wawelu
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Kultura
Lustro mistrza Janusza Stannego
Kultura
Europejskie Dni Dziedzictwa: żywe tradycje i zabytki