Abakanowicz w Londynie

W Tate Modern w Londynie, jednej z najważniejszych na świecie galerii sztuki współczesnej, otwarto wystawę prac Magdaleny Abakanowicz, zatytułowaną „Every Tangle of Thread and Rope” (Każda plątanina nici i lin).

Publikacja: 21.11.2022 17:17

Magdalena Abakanowicz, Abakan  Red, 1969,Tate, © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i

Magdalena Abakanowicz, Abakan Red, 1969,Tate, © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warszawa

Foto: Materiały prasowe/Tate

26 prezentowanych  prac Abakanowicz pochodzi z lat 1950-1980. Przede wszystkim są to gigantyczne przestrzenne formy, zwane  „Abakanami” z barwionego sizalu, liny konopnej, końskiego włosia, które zrewolucjonizowały pojęcie tkaniny i rzeźby .

Tate podkreśla, że w swojej ponad 50-letniej karierze Magdalena Abakanowicz (1930-2017), zmieniając pojęcie rzeźby, przetarła drogę innym artystom pracującym z włóknem.

Czytaj więcej

W obronie miejsca urodzin Abakanowicz

„Decydując się na odrzucenie restrykcyjnych definicji sztuki i rzemiosła odziedziczonych po poprzednich pokoleniach, Abakanowicz stworzyła pionierskie instalacje z włókna, które były radykalnym odejściem od tradycyjnych gobelinów produkowanych w Europie Zachodniej. Wywodząc swoją nazwę od nazwiska artystki Abakany zadziwiły krytyków, kiedy zostały po raz pierwszy zaprezentowane pod koniec lat 60. Niektóre mierzące ponad pięć metrów wysokości i wystawione z dala od stabilnych ścian galerii, swobodnie wiszące utkane formy nie wyglądały ani na rzeźby, ani na gobeliny. Tworzyły relacje przestrzenne z ciałami otaczających je widzów.” – czytamy we wprowadzeniu do wystawy.

Sama artystka uważała, że jej Abakany były swego rodzaju pomostem między nią a światem zewnętrznym. Tworzyły atmosferę, w której czuła się bezpieczniej i kreowały jej własny świat.

Wystawa została szeroko zauważona w brytyjskich mediach

„The Guardian” pisze, że powstałe w połowie lat 60, Abakany – oderwane od ściany przestrzenne formy - to wspaniałe dzieła: „ …często przypominają ogromne, ociężałe płaszcze, kaptury, a nawet rozłupane pnie drzew, a także żyłkowane i żebrowane liście, gigantyczne łuski i poczwarki. Te barwione zasłony z sizalu i wełny, zapoczątkowane w 1967 roku, dramatycznie oświetlone w galerii o szarych ścianach, rzucają kontrastowe cienie na podłogę pod nimi, nadające im poczucie sensu życia i tajemnicy.”

„The Guardian” zwraca także uwagę, że formy tych prac, jawnie kojarzące  się z kobiecym ciałem, seksem, domem, mają niezaprzeczalną siłę.

„Daily Telegraph” podkreśla, że „pionierskie, wolnowiszące kreacje Magdaleny Abakanowicz stanowią znakomity wkład w sztukę XX wieku”.

Wystawa została zorganizowana we współpracy z Fondation Toms Pauli w Musée cantonal des Beaux-Arts de Lausanne/Plateforme 10 i Henie Onstad Art Centre, Høvikodden; przy wsparciu Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego.

W Londynie można ja oglądać do 21 maja przyszłego roku.

26 prezentowanych  prac Abakanowicz pochodzi z lat 1950-1980. Przede wszystkim są to gigantyczne przestrzenne formy, zwane  „Abakanami” z barwionego sizalu, liny konopnej, końskiego włosia, które zrewolucjonizowały pojęcie tkaniny i rzeźby .

Tate podkreśla, że w swojej ponad 50-letniej karierze Magdalena Abakanowicz (1930-2017), zmieniając pojęcie rzeźby, przetarła drogę innym artystom pracującym z włóknem.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Wakacje z festiwalem Wschód Kultury. Koncerty, wystawy, pokazy filmowe i teatralne
Kultura
„Gwiezdne wojny: Akolita”, czyli dlaczego Putin ma kim manipulować
Kultura
Nie będzie agencji zabytków, Ministerstwo Kultury łączy instytuty
Kultura
Janusz Rewiński nie żyje. Stworzył postaci memiczne zanim wymyślono memy
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Kultura
Sto lat surrealizmu w Polsce. Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie
Kultura
Kabareton w Opolu: Andrzej Duda wyśmiany jak nigdy